Legaal of niet?

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

Legaal of niet?

#1 , 02 jul 2015 11:23

Hoi,

Een situatieschets.

Mijn echtgenoot heeft begin november zijn ontslag gekregen en is aan zijn opzeg bezig. Zijn werkgever had in het begin meteen duidelijk gemaakt dat hij vrij is om vroeger te vertrekken maar vermits hij absoluut geen tegenopzeg wil doen heeft hij ervoor gekozen om de opzeg uit te doen. Hij werkt in de audiovisuele sector als technicus (pc227)

En toen begonnen de problemen.

- Werkgever laat hem met ons privé geld materiaal aankopen (kredietkaart van het werk werd geweigerd) en beweert achteraf dat ze dat niet terug gaan betalen omdat hij zogezegd nog openstaande boetes had (van begin 2014) en te weinig uren gewerkt heeft in de maanden november, december, februari en maart. (hij heeft een bediendencontract van 38u per week). Uiteraard weigeren we sindsdien nog geld voor te schieten. Gaat over een goeie 500 euro.

- Werkgever heeft hem de voorbije maand 6 dagen op 7 ingepland waarbij hij gemiddeld 11u per dag moet werken (er zitten dagen van 18u tussen). De enige dag vrij dat hij krijgt is zijn dag sollicitatieverlof wat volgens mij telt als een gewerkte dag. Weekends en feestdagen moet hij ook werken.

- Overuren mag hij niet meer opnemen en worden ook niet betaald.

- Sollicitatieverlof wordt geregisteerd als niet gewerkte dag.

- Op zijn dag sollicitatieverlof wordt van hem verwacht dat hij zijn mails en berichten opvolgt (gsm van het werk met mail, sms en whatsapp, zonder overdrijven, makkelijk 80 berichten per dag) Wijzigingen in de planning worden op die manier doorgegeven.

- Werkgever weigert om een kopie van het arbeidsreglement te geven want volgens hen heeft hij dat gehad toen zijn contract werd ondertekend (is niet waar) Probleem is dat er in zijn contract waarschijnlijk een zinnetje staat waaruit moet blijken dat hij het reglement wel gekregen heeft. Ik weet niet waar zijn contract is. Dat zoek ik al een tijd. Echtgenoot was nogal rommelig voor we samen waren.

Mijn echtgenoot heeft gevraagd om er tussen uit te blijven om de zaken niet erger te maken en dat respecteer ik.

Maar ik vraag me af of dit wel allemaal legaal is waar ze mee bezig zijn. Beeld ik me in dat ze volledig verkeerd bezig zijn? Dit lijkt op uitbuiting. En als we zijn contract en arbeidsreglement niet te pakken krijgen. Kunnen we dan nog iets doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 jul 2015 12:29

1. - Werkgever laat hem met ons privé geld materiaal aankopen (kredietkaart van het werk werd geweigerd) en beweert achteraf dat ze dat niet terug gaan betalen omdat hij zogezegd nog openstaande boetes had (van begin 2014) en te weinig uren gewerkt heeft in de maanden november, december, februari en maart. (hij heeft een bediendencontract van 38u per week). Uiteraard weigeren we sindsdien nog geld voor te schieten. Gaat over een goeie 500 euro.

2. - Werkgever heeft hem de voorbije maand 6 dagen op 7 ingepland waarbij hij gemiddeld 11u per dag moet werken (er zitten dagen van 18u tussen). De enige dag vrij dat hij krijgt is zijn dag sollicitatieverlof wat volgens mij telt als een gewerkte dag. Weekends en feestdagen moet hij ook werken.

3. - Overuren mag hij niet meer opnemen en worden ook niet betaald.

4. - Sollicitatieverlof wordt geregisteerd als niet gewerkte dag.

5. - Op zijn dag sollicitatieverlof wordt van hem verwacht dat hij zijn mails en berichten opvolgt (gsm van het werk met mail, sms en whatsapp, zonder overdrijven, makkelijk 80 berichten per dag) Wijzigingen in de planning worden op die manier doorgegeven.

6. - Werkgever weigert om een kopie van het arbeidsreglement te geven want volgens hen heeft hij dat gehad toen zijn contract werd ondertekend (is niet waar) Probleem is dat er in zijn contract waarschijnlijk een zinnetje staat waaruit moet blijken dat hij het reglement wel gekregen heeft. Ik weet niet waar zijn contract is. Dat zoek ik al een tijd. Echtgenoot was nogal rommelig voor we samen waren.
1. Zonder bewijslast kan je ivm die 500 euro niets anders dan het materiaal dat je aangekocht hebt terugeisen. Te weinig uren = pech voor de werkgever.
2. Kan natuurlijk niet. Sociale inspectie maakt daar direct brandhout van.
3. Kan wettelijk.
4. Is een niet-gewerkte dag, maar moet wel beschouwd worden als een gewerkte dag qua loon en arbeidstijd.
5. Negeren, gsm uitzetten.
6. Kopie van arbeidsreglement opvragen aan sociale inspectie.

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 02 jul 2015 12:34

Ivm met die 500 euro. We hebben een mail van de werkgever waaruit blijkt dat wij het geld betaald hebben en dat ze het niet gaan terugbetalen om eerder genoemde redenen. Kan dat als bewijs dienen? (Is een excel met daarin de kosten die wij gemaakt hebben en de zogenaamde minuren en boetes) De boetes kan ik mee leven, die moeten u eenmaal betaald worden. Maar het merendeel van de centen zijn zogezegd door minuren aan 7 euro per uur terug te betalen.

Ivm arbeidsreglement. Kan ik een kopie aanvragen? Of moet hij dat doen? Ik probeer hem nu gewoon zoveel mogelijk te ontlasten door al zo veel mogelijk administratie te doen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 jul 2015 12:41

Ivm die 500 euro, da's idd een bewijs.

U kan een kopie van het arbeidsreglement aanvragen indien je dit in zijn naam doet. Dat kan via mail (google op de dienst toezicht sociale wetten).

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 02 jul 2015 13:26

Nog 1 stomme vraag misschien.

Mijn echtgenoot heeft bijvoorbeeld vorige week in totaal 68 uur gewerkt in plaats van 38.
Tellen die 30 uur extra dan als overuren en heeft hij die echt voor niks gedaan? Kan een werkgever echt een werknemer zo vaak laten werken en daarmee wegkomen zonder vergoeding of niks?

Weigeren is daar niet echt een optie. Ze dreigen met ontslag om dringende redenen en alles wat hij doet wordt nauw in het oog gehouden. De laatste keer een aangetekende waarschuwing gekregen dat hij weg gegaan was bij een klant terwijl het werk nog niet klaar was en dat dat reden is om hem te ontslaan om dringende redenen. Er waren wel nog collega's aanwezig en hij is weg gegaan op hun vraag omdat hij naar een volgende job moest gaan maar dat vermelden ze niet. <- We hebben aangetekend schrijven terugg estuurd met daarin zijn versie van de feiten en daar is nooit antwoord op gekomen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 jul 2015 13:33

overuren moeten in principe betaald worden tenzij uw man een leidinggevende functie heeft én het loon dusdanig hoog is dat de overuren erin verwerkt zijn. In deze situatie zou dat dus vreemd zijn dat hij leidinggevend is.

Weigeren is een optie omdat de reden die jij beschrijft geen dringende reden is. Een ontslag om dringende reden, als de werkgever dit zou doen, is dus perfect te betwisten en zou hem de resterende opzeg als verbrekingsvergoeding opleveren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 jul 2015 23:37

Mijn echtgenoot heeft begin november zijn ontslag gekregen en is aan zijn opzeg bezig.

- Werkgever laat hem met ons privé geld materiaal aankopen ...
Uw echtgenoot is goed gek.

Uitsluitend de contractueel voorziene uren / dagen doen.
Sollicitatiedagen allemaal opnemen - mails etc. maar de volgende werkdag lezen behandelen uiteraard

- Overuren mag hij niet meer opnemen en worden ook niet betaald.
Niet meer doen dus.
Einde werktijd: opkrassen !
(gsm van het werk met mail, sms en whatsapp, zonder overdrijven, makkelijk 80 berichten per dag)
GSM op het werk laten, tenzij contractueel verplicht (en vergoed) wegens soort "wachtdienst" of zo.
Dit lijkt op uitbuiting.
Enkel lijken ?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”