Ontslag + bedrijfsgsm

gehuigert
Topic Starter
Berichten: 7

Ontslag + bedrijfsgsm

#1 , 28 jun 2015 23:33

Dag iedereen

Kan een werkgever je verplichten een bedrijfsgsm over te nemen bij ontslag? Mijn werkgever verspreidt het bericht dat als je ontslag neemt, je 50% van de waarde van de gsm moet betalen voor de gsm (en je mag de gsm houden) - maar mag je die gsm ook gewoon weigeren?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 28 jun 2015 23:40

Tuurlijk kan je dit weigeren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 jun 2015 08:36

Tenzij je natuurlijk een nokia 3210 of dergelijke ging krijgen (waarde 15 euro), maar je zelf koos voor een Iphone 6+ met diamanten hoes. Als de werkgever dit dan op jouw vraag aanschafte, kan het zijn dat een stuk van de waarde terugbetaald moet worden bij ontslag. Net zoals je dat kan hebben met bepaalde opties op een bedrijfswagen. Dan hangt dit natuurlijk wel af van de overeenkomst ivm gsm.

Reclame

gehuigert
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 29 jun 2015 12:15

Wij mochten zelf de smartphone kiezen, omdat er geen standaardmodel was. Hoe vind ik uitsluitsel onder welk systeem ik val?

eylis
Berichten: 8837

#5 , 29 jun 2015 12:22

als je geen overeenkomst hebt ondertekend met speciale regels mbt die bedrijfsGSM, lever je die GSM terug in, of beter nog: stuur je die aangetekend terug. Men kàn je echt niet verplichten die over te nemen als er niets op papier staat...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jun 2015 16:19

Wij mochten zelf de smartphone kiezen, omdat er geen standaardmodel was. Hoe vind ik uitsluitsel onder welk systeem ik val?
Door de teskten nog eens na te lezen die je hieromtrent ondertekend hebt. (Ofwel in het Arbeidsreglement, ofwel in je arbeidsovereenkomst, ofwel in een aparte GSM-policy die je ondertekend hebt). Als er nergens iets over terug te vinden is, doe je zoals hierboven aangegeven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”