Zelf ontslag nemen - kan ik opzegperiode eisen?

Ting32
Topic Starter
Berichten: 1

Zelf ontslag nemen - kan ik opzegperiode eisen?

#1 , 24 jun 2015 16:21

Hallo,

Ik sta op punt ontslag te nemen.
Ik zou echter graag mijn opzegperiode uitdoen.
Kan mijn huidige werkgever zeggen dat ik meteen moet stoppen? Kan ik 'eisen' om mijn opzegperiode uit te doen?

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 jun 2015 21:38

ALs jij je opzeg geeft, moet je die opzeg doen. Wil je werkgever dat je de opzeg niet moet doen, dan verbreekt hij de arbeidsovereenkomst en moet hij de rest van de opzeg betalen.

Je kan dus niet eisen dat je je opzeg uitdoet, gezien de werkgever, net zoals jij, altijd de arbeidsovereenkomst kan verbreken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2015 13:37

Kan ik 'eisen' om mijn opzegperiode uit te doen?
Waarom zou je dat willen? Zoals JPV hierboven schrijft: als je werkgever dit niet wenst, moet hij sowieso uw opzeg uitbetalen. Of was uw vraag eerder: "kan ik eisen dat ik tijdens mijn opzegperiode verder betaald wordt, of ik deze nu moet presteren of niet?" Het antwoord is dus ja, je hebt hier recht op, ofwel in de vorm van loon tijdens uw opzeg (al dan niet vrijgesteld van prestaties) of in de vorm van een verbrekingsvergoeding. Maar de werkgever is niet verplicht je toe te laten tot de werkplek /verplicht u werk te verschaffen, als hij zelf het arbeidscontract verbreekt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 jun 2015 20:10

Tom, er zijn mensen die denken dat als de ene partij ontslag neemt (werknemer) of ontslaat (werkgever), dat de andere eenzijdig kan bepalen wat hij/zij nu nog zal doen (verder werken/verder tewerkstellen).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jun 2015 08:47

Tom, er zijn mensen die denken dat als de ene partij ontslag neemt (werknemer) of ontslaat (werkgever), dat de andere eenzijdig kan bepalen wat hij/zij nu nog zal doen (verder werken/verder tewerkstellen).
Wat op zich ook zo is, als verder de wettelijke regelingen gerespecteerd worden:
1. Als een werknemer zijn ontslag krijgt en nog een opzegperiode moet uitdoen, kan deze werknemer zelf beslissen dit niet te doen en de wergever een verbrekingsvergoeding betalen.
2. Langs de andere kant kan een wergever ook beslissen dat een werknemer die zijn ontslag geeft, niet meer moet komen werken vanaf dan (opzeg zonder prestaties, of uitbetaling verbrekingsvergoeding).

De andere partij kan dus sowieso beslissen wat er nog moet gebeuren, maar dit heeft uiteraard wel financiële gevolgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 26 jun 2015 08:56

Dat wsa wat ik bedoelde, maar na een ganse namiddag zwembad in een bad met 200 joelende kinderen in de hitte en dan nog eens bovenaan in een klein rumoerig kotje waar de glijbaan vertrekt, waren mijn hersenen al opgebruikt voor die dag ;).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”