huurgeld

fidelou
Topic Starter
Berichten: 7

huurgeld

#1 , 23 jun 2015 12:59

Goedemiddag
ik heb tengevolge van een rechtzetting van de personenbelasting heb ik vernomen dat ik reeds jaren mede-eigenaar ben van een woning. Ik deel niet in "de opbrengst" van deze woning, betreed deze woning al jaren niet meer, ... maar mag/moet wel met terugwerkende kracht personenbelasting betalen op de waarde van deze woning,
Graag had ik vernomen of men voor een huis waarvan men voor 1/4 volle eigenaar is, huishuur (uiteraard een beperkte huishuur) mag vragen aan de persoon, die voor 5/8 volle eigenaar is en de woning bewoont?
Zo ja, kan dit met achteruitwerkende kracht vanaf datum van het verwerven van deze gedeeltelijke volle eigendom?
Alvast dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 jun 2015 13:13

U hebt recht op één vierde van de huurwaarde.
Wanneer werd u eigenaar?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fidelou
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 23 jun 2015 13:14

Blijkbaar in 1970.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 23 jun 2015 13:16

Wie bewoont en wie verhuurt de woning al die jaren?
Aangezien er geen huurovereenkomst is spreekt het niet vanzelf om met terugwerkende kracht huur te vragen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fidelou
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 23 jun 2015 13:20

De woning wordt voor zover ik weet nog steeds bewoond door mijn vader en zijn vriendin. Ik ben sinds de komst van de " nieuwe" vriendin (zo'n 40 jaar geleden) niet meer welkom.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 23 jun 2015 15:19

Pas op voor de terug bots. Uw vader zou dan mogelijks op zijn beurt 1/4 kunnen vragen voor de kosten van onderhoud en taksen die hij al die jaren aan het huis heeft gehad.

fidelou
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 23 jun 2015 16:27

Dank om mij op deze mogelijke onkosten te wijzen. Aan de buitenzijde merk ik inderdaad een "nieuwe" uitbouw op.
Het heeft een slecht gevoel om jaarlijks te moeten betalen voor een huis waar men sinds kind niet meer binnen mag.
Intussen via gemeente vernomen dat mijn vader daar niet meer woont maar dat de zoon van zijn vriendin er reeds jaren met zijn gezin woont.
Volgens de zus van mijn vader, woont dit gezin daar gratis, zonder huurcontract.
De belastingen spraken ook over het feit dat er geen geregistreerd huurcontract bekend is, zo ja dan moest ik vermoedelijk nog meer betalen :(

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 23 jun 2015 18:16

Bent u echt zeker at u volle eigenar bent van een deel van dat huis en niet naakte eigenaar?
Ik vermoed dat het huis oorspronkelijk van je beide ouders was en dat je een deel hebt geërfd na overlijden van uw moeder?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fidelou
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 23 jun 2015 19:35

Ja, ik ben gedeeltelijk volle eigenaar, dit werd nagezien. Mijn moeder heeft dit blijkbaar zo geregeld toen ze stervende was om mij te beschermen. Ik denk niet dat ze er ooit bij heeft stilgestaan dat ik daardoor belastingen zou moeten betalen noch dat ik gedeeltelijk zou kunnen aangesproken worden voor kosten van onderhoud, ... Ze heeft er vast ook niet bij stilgestaan dat ik, haar zoon dat pas zou te weten komen als ik al veel ouder was dan moeder toen ze overleed.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 23 jun 2015 19:38

U kunt in elk geval vanaf nu zeker en vast een gedeeltelijke huur eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fidelou
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 24 jun 2015 12:37

Met het risico dat die zoon mij laat opdraaien voor de kosten van vb nieuwe ramen! Gezien zij niet weten dat ik intussen wel weet dat ... hou ik mij vermoedelijk best van den domme of ik mag nog meer opdraaien voor een huis waar ik niet aan heb!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 24 jun 2015 13:35

Omdat er blijkbaar onmin is laat u het huis dan toch openbaar verkopen!
Dan hebt u onmiddellijk uw vierde van de waarde.
Iedereen die in onverdeeldheid eigenaar is kan dergelijke verkoop eisen.
Opgekuist staat netjes en de zever is gedaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”