2de aangifte nalatenschap

Frenkie
Topic Starter
Berichten: 2

2de aangifte nalatenschap

#1 , 18 jun 2015 23:44

Mijn vader is in 2012 overleden en zowel mijn zus als ikzelf, hebben destijds geen stappen ondernomen om een stuk van het geld op de bankrekeningen te reserveren met ons als naakte eigenaars en mijn moeder als vruchtgebruiker. We hebben wel allemaal netjes op ons deel de successierechten betaald.

Mijn moeder is in februari overleden en ik vraag me nu af, of ik het stuk waar mijn zus en ikzelf in principe eigenaar van zijn, in mindering mogen brengen op de aangifte, zelfs al hebben we het geld gewoon op de rekening van mijn moeder laten staan ?

Bedankt voor een reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
anton65
Berichten: 44

#2 , 19 jun 2015 08:52

Voor de nalatenschap van moeder de helft van de rekeningen aangeven, als uw ouders gehuwd waren zonder contract. Was er wel een contract of contractuele erfstelling, mogelijks twee derden aan te geven.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 19 jun 2015 10:29

Zo iets is al zeer dikwijls gebeurd. Men neemt geen maatregelen om de wettelijk voorziene verdeling toe te passen. Alles wat op naam van moeder stond, wordt verondersteld nu van haar te zijn. Ik vrees dat u een tweede maal successierechten zal moeten betalen , nu op uw eigen geld. Een poging wagen om slechts de helft aan te geven, zal niet lukken, denk ik.
Voor onroerende goederen wordt die verdeling genoteerd bij de Registratie, voor roerende goederen moet men zelf initiatief nemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Frenkie
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 19 jun 2015 17:27

Bedankt voor de reactie !

anton65
Berichten: 44

#5 , 19 jun 2015 18:15

Wil ik nog eens zien dat een aangifte van de helft (waarop reeds is betaald) niet zou aanvaard worden. Het is een niet-verdeelde nalatenschap - alzo aan te geven - eventueel vermeerderd met de aangroei van het vruchtgebruik.

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 19 jun 2015 20:03

De bewuste rekeningen aangeven als een onverdeeldheid, zelfs al staan ze enkel op één naam. Voeg een kopie bij van de vorige aangifte van nalatenschap én van die berekening van de successierechten, als het gaat om overlijdens in het Vlaams Gewest. De Vlaamse Belastingdienst heeft immers geen enkele documentatie van voor 1/1/2015 en heeft ook geen toegang meer tot die documentatie (ik bedoel dus de oude successiedossiers). Doe een geste en tel er het vruchtgebruik bij, desnoods forfaitair berekend aan bvb. 4%. Schrijf er nog bij dat U op het eerste verzoek alle rekeninguittreksels zal voorleggen sinds het eerste overlijden.
U moet met zoiets niet meer afkomen als het 20 jaar geleden is, maar voor zo een recent gebeuren is men tamelijk soepel geworden.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 19 jun 2015 20:37

Frenkie, uw moeder is overleden in februari. De aangifte moet dus dezer dagen binnen zijn.
Wilt u ons het resultaat laten weten! Ben benieuwd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”