Ontslagen tijdens aanvraag ouderschapsverlof

engeltje2550
Topic Starter
Berichten: 38

Ontslagen tijdens aanvraag ouderschapsverlof

#1 , 18 jun 2015 21:30

Sinds anderhalf jaar is er een nieuwe afdelingsmanager die blijkbaar mij uitgezocht heeft om psychologisch te pesten. Reeds meer dan een jaar onderga ik schriftelijke (soms vernederende ) opmerkingen, negatie, ... die ik tot 2 x toe heb aangekaart bij de personeelsdienst als zijnde kwetsend. Het werd zo erg dat ik met ernstige gezondheidsproblemen door stress een paar keer ben uitgevallen. Om een korte rustpauze te kunnen inlassen, heb ik een maand ouderschapsverlof aangevraagd in aug. Bij ons laatste gesprek aangaande de problemen is beslist om de structuur binnen de afdeling zo te veranderen dat ik gedegradeerd werd en een andere collega boven mij kreeg, die tussen mij en de manager stond, en ik van een seniorfunctie weer naar een junior zakte, ook al was ik in senior aangenomen 4 j geleden. Vorige week bleek nu dat ze toch vinden dat ik te goed ben voor die functie en ze me alle vrijheid wilden geven om een nieuwe functie te zoeken, die beter bij mij paste. Ze wilden me daarom ontslaan, wat vandaag ook is gebeurd, met als reden: reorganisatie. Maar gezien ik ouderschapsverlof heb aangevraagd ben ik mijns inziens beschermd in zekere mate. Ze doen een geste en willen me 1,5 maand bovenop de wettelijk opzegvergoeding geven. Vraag dus: wat met de ontslagbescherming, , is die reorganisatie een reden om geen vergoeding te moeten betalen? Ik 'moet maandag aangeven of ik akkoord ben met hun voorstel, maar ik lees overal dat ontslag tijdens ouderschapsverlof enkel kan om dwingende of niet gerelateerde reden, dat er anders een schadevergoeding van 6 mnd moet betaald worden. Ik ben alleenstaande met een kind, als ik er recht op heb, wil ik ook dat het wordt uitgevoerd. Iemand ervaring?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2015 13:02

U hebt gelijk. Vanaf het moment dat u de schriftelijke aanvraag voor het ouderschapsverlof ingediend hebt. Hebt u hier een bewijs van?
Als u een bewijs hebt dat u ouderschapsverlof aangevraagd hebt, bent u beschermd en hebt u inderdaad recht op een verbrekingsvergoeding + 6 maand loon extra, indien u toch ontslagen wordt. Aanvaard in dat geval dus niet die 1,5 maand extra.

Maar zorg om te beginnen zeker voor een bewijs dat u een aanvraag tot ouderschapsverlof ingediend hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Skoldt
Berichten: 159

#3 , 19 jun 2015 13:14

Klopt niet Gebruiker21.
De bescherming op zich is niet absoluut.
Men kan altijd tot ontslag overgaan om redenen die niets te maken hebben met het ouderschapsverlof. Reorganisatie (hoe vaag ook dat dit klinkt) is er daar eentje van.
In deze context lijkt me de 1,5 maand erbij een leuk extraatje.

Reclame

engeltje2550
Topic Starter
Berichten: 38

#4 , 19 jun 2015 13:53

Skoldt heeft zeer waarschijnlijk gelijk, heb ondertussen met de vakbond overlegt, en mijn kansen zijn vrij zwak om hier gelijk,te halen. Reorganisatie kan steeds ingeroepn worden als geldige reden, en de arbeidsrechtbank zal dan steeds de kant vd werkgever kiezen. De vakbond raadde het niet aan. Misschien toch maar beter eieren voor mijn geld kiezen en het aannemen, het was er mij ook nooit daarom om te doen, wou alleen even weten hoe en wat. Maar toch bedankt voor de reactie...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2015 14:17

Reorganisatie (hoe vaag ook dat dit klinkt) is er daar eentje van.
Reorganisatie is niet de ware reden voor het ontslag in dit geval als we afgaan op het verhaal van de topic starter. Reorganisatie zal moeten kunnen bewezen worden door de werkgever als deze dit als reden wil aanvoeren (als er bijvoorbeeld een overname van een ander bedrijf zou geweest zijn en de functie van de topic starter kwam daarbij in het gedrang, is dit vrij makkelijk te bewijzen. Maar nu???)... Ik zou er dus niet zomaar van uitgaan dat de werkgever gelijk gaat krijgen. Als de functie die ze nu heeft niet afgeschaft wordt, zie ik geen voldoende reden voor ontslag.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... utoAncher8" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar het hangt er inderdaad ook vanaf of de topic starter hier verder mee wil gaan of niet, natuurlijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 19 jun 2015 16:45

Is er aangifte inzake pesten op het werk
https://www.google.be/search?client=ubu ... 4QSor4CIDQ" onclick="window.open(this.href);return false;

engeltje2550
Topic Starter
Berichten: 38

#7 , 19 jun 2015 17:11

Nee, ik heb geen aangifte gedaan, ik heb het 2 keer bij de personeelsdienst gemeld maar daar is geen dossier van. Het is wel zo dat naast deze kwestie de crisis momenteel zwaar toeslaat in het bedrijf. Er is minder werk, we zijn met 2 voor dezelfde functie, die eigenlijk door 1 zou uitgevoerd kunnen worden. De vakbond raadde het niet aan, ik denk dat het dus best is het zo maar te laten als zij er niet achter staan.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 19 jun 2015 17:35

Bij mijn weten bent u als gepeste werknemer - en daar zijn blijkbaar bewijzen van - wel beschermt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jun 2015 02:08

Ik 'moet maandag aangeven of ik akkoord ben met hun voorstel,
vraag eerst een kopie van dat voorstel en laat dit lezen door uw vakbond, voor hetzelfde geld krijgt u 1,5 maand extra maar krijg je problemen met de rva. altijd opletten met wat je akkoord gaat bij het einde van de arbeidsovereenkomst. als u hiervoor niks hoeft te tekenen is er geen enkel probleem

als je toch overweegt te tekenen, doe het dan minstens zo,
voor ontvangst
onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning

let op dit is geen wondermiddel. laten lezen wat je tekent door iemand die op de hoogte is, is het veiligste


pesten is heel moeilijk te bewijzen zou daar mijn tijd niet insteken en er mee afkomen na kennisgeving ontslag. wat denk je zelf ......
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 20 jun 2015 10:50

“Art.15.§ 1. De werkgever mag geen enkele daad stellen om de arbeidsverhouding eenzijdig te beëindigen, behalve om dringende reden in de zin van artikel 35 van de voornoemde wet van 3 juli 1978 of om een voldoende reden. Onder voldoende reden dient te worden verstaan, een door de rechter als zodanig bevonden reden waarvan de aard en de oorsprong vreemd zijn aan de schorsing van de arbeidsovereenkomst of de vermindering van de arbeidsprestaties vanwege de uitoefening van het recht op ouderschapsverlof. § 2. Dat verbod om de arbeidsverhouding eenzijdig te beëindigen geldt vanaf de datum van de schriftelijke kennisgeving zoals gebeurd overeenkomstig artikel 9 hierboven, d.i. op zijn vroegst 3 maanden voor de aanvang van de periode van ouderschapsverlof, en eindigt 2 maanden na de einddatum van diezelfde periode...§ 3. De werkgever die ondanks de bepalingen van § 1 van dit artikel de arbeidsovereenkomst zonder dringende reden of voldoende reden beëindigt, dient aan de werknemer een forfaitaire vergoeding te betalen die gelijk is aan het loon voor 6 maanden, onverminderd de vergoedingen die aan de werknemer verschuldigd zijn in geval van verbreking van de arbeidsovereenkomst. Die vergoeding is niet cumuleerbaar met de vergoedingen bepaald in artikel 63, 3de alinea van de voornoemde wet van 3 juli 1978...” (29 APRIL 1997. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 64 tot instelling van een recht op ouderschapsverlof).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”