Tips om huis te kopen

Bluemoon76
Topic Starter
Berichten: 49

Tips om huis te kopen

#1 , 15 jun 2015 20:12

Ik ben volop rond aan het kijken om een huis te kopen, morgen bezichtig ik een huis voor de eerste keer en heb heel wat vragen.

Welke tips hebben jullie ?
Hoe onderhandel ik het best met een immokantoor of de eigenaars ?
Valkuilen ?
Voorlopige ondereenkomst wat hoort er zeker in te staan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 15 jun 2015 20:19

Veel woningen gaan bezichtigen en u tijd nemen zodat je kunt vergelijken. Opletten als ze u iets opdringen om te tekenen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 15 jun 2015 20:21

Morgen na examen eventjes een uitgebreid antwoord plaatsen.

Nu, betreffende uw bezoek morgen. U gaat kijken, u verbindt zich tot niets.

Reclame

Bluemoon76
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 15 jun 2015 20:40

Morgen na examen eventjes een uitgebreid antwoord plaatsen.

Nu, betreffende uw bezoek morgen. U gaat kijken, u verbindt zich tot niets.

Alvast bedankt

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 15 jun 2015 21:09

Kijk zeker op de website Livios.be. Je zal er tal van tips en checklists terugvinden. er is ook een checklist aankoop aanwezig die je al helpt bij het inspecteren van de aandachtspunten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lori
Berichten: 221

#6 , 15 jun 2015 21:13

Als het lange tijd geregend heeft ,kan het een goed moment zijn om eventuele lekken/vochtinsijpeling te ontdekken .

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 15 jun 2015 21:26

Bij het uitbrengen van een bod, altijd een geldigheidstermijn opnemen, en volgende clausule: "onder voorbehoud van het krijgen van een lening bij een bank van mijn keuze". Indien u een formulier voorgeschoteld krijgt van de immo om uw bod mee uit te brengen, durf gerust te schrappen en bij te schrijven (met paraf van u en verkoper).

Bod kan via immo, maar voorschot betalen aan uw eigen notaris, en niet aan immo (zoals in voorgaande, durf dit gerust te schrappen van een standaardformulier).

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 16 jun 2015 11:38

Als je niet volledig zelf met de materie "BOUW" vertrouwd bent, neem dan bij uw 2de bezoek een deskundig iemand (architect, iemand werkzaam in de bouw) mee. Hij kan sneller de kleine pandproblemen, en eventuele verborgen gebreken, op het spoor komen door ondervinding.

Milo72
Berichten: 1016

#9 , 16 jun 2015 12:06

Als je niet volledig zelf met de materie "BOUW" vertrouwd bent, neem dan bij uw 2de bezoek een deskundig iemand (architect, iemand werkzaam in de bouw) mee. Hij kan sneller de kleine pandproblemen, en eventuele verborgen gebreken, op het spoor komen door ondervinding.
Het is mij nog steeds vreemd dat niet iedereen dit doet (en niet iedereen dit aanraadt).

Betaal een architect of een ervaren aannemer om samen met jou het huis grondig te inspecteren. De kost hiervoor is verwaarloosbaar in de totale aankoopprijs van een huis, verwaarloosbaas in vergelijking met de kost van bepaalde herstellingen (structuur, dak, vocht, ...), en vermijdt dat u hier binnen enkele maanden iedereen (en vooral uzelf) probeert te overtuigen dat het huis "verborgen gebreken" vertoont...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

aceke
Berichten: 138

#10 , 16 jun 2015 12:37

inderdaad, wij hebben zo eens een architect 50€ betaald om naar een ruwbouw te gaan kijken, wij dachten ook eerst hier kan weinig mis mee zijn maar architect zei ook al direct van dat de helft opnieuw gedaan kon worden
details kan je nooit als leek op letten
pak de eerste paar keren iemand mee, nadien weet je waar je op moet letten

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 16 jun 2015 12:39

Tips: http://www.dvv.be/particulieren/sleutel ... X_8NvntlBc" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwe ... en-woning/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bouwenwonen.net/immo/readtip ... ste-woning" onclick="window.open(this.href);return false;?

https://www.vanhaerents.be/magazine/aan ... op-letten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 16 jun 2015 15:34

Bij het uitbrengen van een bod, altijd een geldigheidstermijn opnemen, en volgende clausule: "onder voorbehoud van het krijgen van een lening bij een bank van mijn keuze". Indien u een formulier voorgeschoteld krijgt van de immo om uw bod mee uit te brengen, durf gerust te schrappen en bij te schrijven (met paraf van u en verkoper).

Bod kan via immo, maar voorschot betalen aan uw eigen notaris, en niet aan immo (zoals in voorgaande, durf dit gerust te schrappen van een standaardformulier).
Waarom geen voorschot betalen aan de immo?
Dat is net zozeer een geblokkeerde rekening, als van de notaris, waarbij er niets zou mogen verkeerd lopen...

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 16 jun 2015 15:38

Waarom geen voorschot betalen aan de immo?
Dat is net zozeer een geblokkeerde rekening, als van de notaris, waarbij er niets zou mogen verkeerd lopen...
Omdat bij afspringen van de koop wegens opschortende voorwaarden de koper zijn voorschot dient terug te krijgen, en veel immo-kantoren hier nogal moeilijk over doen omdat zij hun commissie hier van af houden, en dus het voorschot beschouwen als onderpand om betaald te worden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 16 jun 2015 15:42

Best u eigen notaris nemen en daaraan u voorschot betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 16 jun 2015 15:59

Laat ook uw compromis al op voorhand door uw eigen notaris opmaken. Hoef je enkel nog adres en de namen in te vullen, en zo weet je vooraf wat er allemaal instaat. Je kan dat document dan ook gebruiken om te vergelijken met het document dat verkoper of Immo u voorlegt, zeker als je geen ondervinding hebt met verkoops-documenten.

Terug naar “Kopen”