aankondiging ontslag

Echidna
Topic Starter
Berichten: 7

aankondiging ontslag

#1 , 12 jun 2015 10:11

mag een werkgever nu mondeling aankondigen dat hij je gaat ontslaan in december? De opzegtermijn zou vanaf dan lopen en deze moet niet uitgedaan worden met andere woorden dan krijgt ik vijf maanden uitbetaald. Hij doet dit zodat de komende maanden overdracht van taken kan gebeuren, maar ik heb natuurlijk geen zin meer om nog te werken voor deze werkgever op zulk een manier en zou gewoon nu mijn ontslagbrief willen hebben in plaats van december.

ik weet dat hij dit zou kunnen doen en dan vragen om mijn opzegperiode effectief uit te voeren, want het is natuurlijk geen recht om thuis te mogen blijven tijdens de opzegperiode en normaal moet je deze gewoon werken MAAR dit ontslag maakt deel uit van een herstructurering en de vakbond heeft een CAO afgedwongen waarin bekomen is dat werknemers niet moeten komen werken tijdens hun opzegperiode en deze aanpak doet dit bekomen recht toch helemaal teniet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2015 12:17

Bij mijn weten kan je nu toch zelf je ontslag geven, dan moet je niet zolang wachten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2015 12:42

de werkgever kan nu de kennisgave doen per aangetekend schrijven en de opzeggingstermijn laten ingaan in december, een mondelinge kennisgave is moeilijk te bewijzen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Echidna
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 12 jun 2015 13:45

bij zelf ontslag nemen krijg je veel minder lang uitbetaald en krijg ik ook geen ontslagvergoeding die bepaald is omdat het een herstructurering betreft. Dat is dus geen oplossing.

Ik wist niet dat het mogelijk was om de opzeggingstermijn later te laten ingaan dan de maand volgend op de kennisgave, dat lijkt me echt zo raar dat dit zomaar mag.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 jun 2015 13:59

de werkgever kan nu de kennisgave doen per aangetekend schrijven en de opzeggingstermijn laten ingaan in december
kan niet

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jun 2015 01:11

de werkgever kan nu de kennisgave doen per aangetekend schrijven en de opzeggingstermijn laten ingaan in december
kan niet
zou inderdaad niet meer kunnen, vraag mij dan af waarom men nog het begin van de opzeggingstermijn moet vermelden

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten met het oog op de harmonisatie van de regels over het ontslag door de werkgever en het ontslag door de werknemer

Afdeling 1. - Nieuwe bepalingen

Art. 2. In de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten wordt een artikel 37/1 ingevoegd, luidende :
"Art. 37/1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn gaat in de maandag volgend op de week waarin de opzeggingstermijn ter kennis werd gegeven.".
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 jun 2015 08:48

de werkgever kan nu de kennisgave doen per aangetekend schrijven en de opzeggingstermijn laten ingaan in december
kan niet
zou inderdaad niet meer kunnen, vraag mij dan af waarom men nog het begin van de opzeggingstermijn moet vermelden

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten met het oog op de harmonisatie van de regels over het ontslag door de werkgever en het ontslag door de werknemer

Afdeling 1. - Nieuwe bepalingen

Art. 2. In de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten wordt een artikel 37/1 ingevoegd, luidende :
"Art. 37/1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn gaat in de maandag volgend op de week waarin de opzeggingstermijn ter kennis werd gegeven.".
Is nuttig bij aftekening voor ontvangst

Echidna
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 15 jun 2015 10:46

dus eigenlijk heb ik gelijk en mag dit niet zomaar, maar kan je er niets tegen doen en moet je maar gewoon braaf doen wat werkgever zegt ook al gaan ze ontslaan zonder reden? Dit heb ik ook van anderen als advies gekregen omdat hr-diensten ook onderling met elkaar zouden praten en ik natuurlijk wel nog ergens anders werk wil vinden maar vind dit toch echt absurd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 jun 2015 15:30

Waarom is dit absurd? Je werkgever laat je zéér ruim op tijd weten dat je ontslagen zal worden. Dit is toch enkel in uw voordeel? U hebt nu maanden de tijd om iets nieuws te zoeken. Als uw werkgever zou verzwijgen dat u gaat onslagen worden in december, had een klein half jaar minder de tijd gehad om een andere geschikte job te vinden. Op zich verleent de werkgever u een gunst door u deze info nu al te geven.

Het lijkt alsof je liever gehad had dat hij dit nieuws voor u had verzwegen tot in december? Moest ik in uw plaats zijn, ik zou het nieuws veel liever nu horen, dan op het einde van het jaar, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 15 jun 2015 15:32

Je krijgt tijdens de periode voor je effectief je ontslag krijgt, ook geen sollicitatie verlof.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 jun 2015 09:27

Je krijgt tijdens de periode voor je effectief je ontslag krijgt, ook geen sollicitatie verlof.
Nope, maar dat belet je niet om te solliciteren, hé. Ik ben al twee keer van job veranderd, en het solliciteren ging telkens perfect na de werkuren. Bedrijven hebben hier over het algemeen het volste begrip voor en maken graag 's avonds tijd voor sollicitatiegesprekken. Een bedrijf dat dit niet over heeft voor potentieel nieuwe werknemers, kan je misschien beter links laten liggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Echidna
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 22 jun 2015 10:03

maar de werksfeer is nu niet zo super en er zijn nog belangrijke projecten waar je nu toch niet zoveel werk voor wil verzetten omdat je weet dat ze je gaan ontslaan en het daardoor minder "zinvol" is. Is ook niet zo dat bedrijf mij hier plezier mee doet, ze doen dit louter zodat de taken nog kunnen overgedragen worden maw voor hun eigen profijt.

heb er vertrouwen in dat ik op tijd terug werk vind en ben momenteel ook aan het verbouwen dus zou deze tijd thuis goed kunnen gebruiken als zij ervoor kiezen om mij te ontslaan, maar dat is natuurlijk een ander verhaal

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 jun 2015 10:07

Maar mag je wel verbouwen als je werkloos bent ???

Is dit een toegestaan werk?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 22 jun 2015 10:13

Zolang je geen uitkeringen krijgt: ja
Als je uitkering krijgt: enkel "instandhoudingswerken" en de normale verbeteringswerken (ketel vervangen door een betere, ...), geen aanbouw of dergelijke.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 jun 2015 11:34

maar de werksfeer is nu niet zo super en er zijn nog belangrijke projecten waar je nu toch niet zoveel werk voor wil verzetten omdat je weet dat ze je gaan ontslaan en het daardoor minder "zinvol" is.
Da's uiteraard begrijpelijk. Je hoeft je ook niet "extra" in te zetten. Als je gewoon je werk op voldoende wijze blijft doen, is er geen probleem.
Is ook niet zo dat bedrijf mij hier plezier mee doet, ze doen dit louter zodat de taken nog kunnen overgedragen worden maw voor hun eigen profijt.
Is uiteraard ook te begrijpen. Maar feit blijft wel dat je nu ruim op voorhand weet dat je je ontslag zal krijgen, wat je in een meer "luxueuze" positie plaats dan iemand die dit pas vlak voor zijn opzegperiode te horen krijgt.
heb er vertrouwen in dat ik op tijd terug werk vind en ben momenteel ook aan het verbouwen dus zou deze tijd thuis goed kunnen gebruiken als zij ervoor kiezen om mij te ontslaan, maar dat is natuurlijk een ander verhaal
Niemand belet u om nu zelf uw ontslag te geven. Uw werkgever zal u dan waarschijnlijk wel aan uw opzegperiode houden, maar je zal er in ieder geval sneller weg zijn dan wanneer je je ontslag afwacht. Je zal dan wel geen recht op een uitkering hebben, maar hebt wel tijd voor de verbouwingen, tot je een andere job gevonden hebt. Tijdens uw opzeg hebt u dan ook nog recht op sollicitatieverlof zolang je geen nieuwe job gevonden hebt...

Je kan uiteraard moeilijk van uw werkgever verwachten dat hij u ontslaat en uw opzeg uitbetaalt zonder dat je deze moet presteren, en daarbij dan nog eens rekening houdt met wanneer dit voor jou het beste uit zou komen, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”