Ontslag tijdens collectief verlof

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Ontslag tijdens collectief verlof

#1 , 26 mei 2015 15:51

Ons bedrijf is gesloten gedurende 3 weken (collectieve verlof) in juli. Graag wens ik dat mijn ontslag ingaat de eerste maandag na dit verlof, m.a.w. de eerste dag dat het bedrijf terug open gaat.

Aangezien er niemand op het bedrijf aanwezig is wanneer de aangeschreven brief ontvangen zou moeten worden (dus tijdens het collectief verlof), vraag ik me af of de opzegtermijn dan wordt uitgesteld zodra de aangetekende brief letterlijk in ontvangst werd genomen? Of gaat dit sowieso in vanaf die eerste maandag, ook al is de brief nog niet ontvangen geweest door mijn werkgever.

2de vraag: is een ondertekend kopie (ondertekend door werkgever) van de ontslagbrief noodzakelijk bij aangetekend schrijven? Ik vind hierover onduidelijke info. Ik dacht dat dit enkel noodzaak is bij persoonlijk overhandigen van de brief.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 mei 2015 21:20

1e vraag: nee, theoretische dag van ontvangst van opzegtermijn telt
2: is niet noodzakelijk

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 15 jun 2015 12:59

Andere mogelijkheid: Kan ik mijn ontslagbrief vóór het collectief verlof afgeven of via aangetekend schrijven afleveren met duidelijke vermelding dat de gewenste opzegtermijn start de eerste maandag nà het collectief verlof? Of gaat dit sowieso van start als de brief ontvangen werd (of de maandag erop bij aangetekend schrijven)?

Voorbeeld: Collectief verlof start 1 juli en werk wordt normaal hervat op 22 juli. De laatste werkdag voor het verlof (30/06) geef ik de brief af met erin vermeldt dat de opzegtermijn in gang gaat vanaf 23 juli.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 jun 2015 13:43

Dat kan niet, opzegtermijn gaat van start eerste maandag na ontvangst van ontslagbrief door werkgever. En da's 3 werkdagen na verzending van de ontslagbrief, ook al gaat de werkgever die niet gaan ophalen in de post.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”