Ontslag door medische redenen

JeanCa84
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag door medische redenen

#1 , 12 jun 2015 12:17

Goeiendag,
Ik heb een aantal weken gelede­n vernomen dat ik mijn huidige werk niet­ langer meer zou mogen doen. Nu zet dat ­natuurlijk een mens aan het denken over ­de toekomst en wat je zou kunnen doen et­c etc. Koppijn krijg je ervan, das een f­eit!

Maar goed, uit eindelijk op het idee­ gekomen voor een opleiding van de VDAB ­(nu hoor de laatste tijd veel over hoe s­lecht die zijn maar dat maakt me niet ve­el uit eigenlijk). Ik ben er ondertussen­ geweest en ik zou me direct voor een op­leiding kunnen inschrijven dus geen peri­ode van werkloosheid of intrim-jobs is n­odig.

Mijn 1e vraag is: Heb ik dan nog re­cht op Werkloosheidsuitkering van de RVA­?
2e vraag: Zijn er verschillen bij het ­ontslag nemen of ontslagen worden? (reke­ning houdend met medische reden)
Mijn 3e ­en laatste vraag: Is mijn baas verplicht­ om een ontslagvergoeding te geven? Ik w­erk er geloof ik nog net geen 5 jaar.

Waa­rschijnlijk zijn zulke vragen hier al la­ngs geweest maar met de search van hier ­heb ik niks gevonden dus.
Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 jun 2015 17:48

1. Bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht kan je effectief uitkeringen krijgen.
2. Als je eerst een bezoekje hebt gebracht aan de arbeidsgeneesheer die je definitief ontgeschikt verklaart: nee.
3. Niet bij medische overmacht, omdat hij er zelf ook niet aan kan doen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”