Woning; gezamenlijke aankoop, ruzie= mijn rechten?

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

Woning; gezamenlijke aankoop, ruzie= mijn rechten?

#1 , 11 jun 2015 19:36

Info; Koper 1 mijn moeder, koper 2 ik. Vorige woning was afbetaald maar na overlijden van vader zijn we opnieuw verhuist.
De woning is voor 99% als mijn eigendom geschreven maar moeder heeft van deze 99% vruchtgebruik/ Moeder heeft de overige 1% en ik heb op deze 1% vruchtgebruik.
Mijn eerste vraag betreffende dit onderwerp;
Heeft mijn moeder het recht om mij respectvol & Mensonwaardig te behandelen, mij dicteren en aan mijn lot over te laten.
Vraag 2;
Heeft mijn Moeder het recht om zonder mijn goedkeuring een derde (vriend van moeder) partij in huis te halen. Kan ik hier tegen in gaan, heb ik hier iets over te zeggen betreffende hem of haar te laten delen in de kosten betreffende nutsvoorzieningen zoal bv mazout (momenteel betaal ik de meeste zware facturen ook voor mijn moeder)
Vraag 3;
Kan mijn moeder mij aan de deur zetten, kan ik hier tegen in gaan?
Vraag 4;
Indien dit escaleert en dit gerechtelijk verder gaat is er dan enige mogelijkheid om mijn moeder van haar vruchtgebruik te ontzien zoals in mijn geval omdat in jeugdige onrijpe leeftijd maar niet wettelijk volwassen leeftijd van mij is geprofiteerd, ik ben uitgemolken, ik door vertrouwen en onwetendheid blind was, enige jaren later mijn fouten in begon te zien maar het zo heb laten om ruzie te vermijden.(aantoonbaar gebeurt)
Vraag 5;
Ik wilde niet dat er vruchtgebruik in het contract geschreven stond, heb destijds naïef dat ik was getekend door het notariaat en mijn moeder te vertrouwen. Dit aantonen is bijna onmogelijk maar dit is de rede waarom ik heb gevraagd om ter vervanging met percentages te werken maar blijkbaar staan op die percentages nu ook vruchtgebruik zoals hierboven vermeld . Nu vraag ik mij af wat zij mogelijk als redenen op kunnen geven om mijn verhaal in twijfel te trekken. Met andere woorden Wat zijn hier de voor en nadelen van? Wie heeft welke rechten en verplichtingen & vooral waarom zijn de percentages zo absurd (01%-99%)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 11 jun 2015 19:47

Begrijp ik nu dat je minderjarig was toen je deze woning kocht? -> "....in jeugdige onrijpe leeftijd maar niet wettelijk volwassen leeftijd van mij..." Zo ja, Dat is dan onwettig, onder de 18 jaar is men handelsonbekwaam en kan men dus geen contracten afsluiten of uitermate dure dingen kopen....
En anders begrijp ik niet bgoed wat je bedoelt met "niet wettige volwassen leeftijd"????

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 13 jun 2015 10:37

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt. § 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn....”(Burgerlijk Wetboek).

‘De woning is voor 99% als mijn eigendom geschreven maar moeder heeft van deze 99% vruchtgebruik/ Moeder heeft de overige 1% en ik heb op deze 1% vruchtgebruik.’.

Voornoemd vermoeden van gelijkheid wordt weerlegd door uw overeenkomst met uw moeder,wat uw hoedanigheid van mede-eigenaars niet wegneemt. Deze conventionele eigendomsverdeling houdt in dat u,noch uw moeder,over 100% vruchtgebruik beschikt,wat vereist is om alleen te verhuren aan of te laten bezetten/bewonen door derden. Uw moeder kan u evenmin uitdrijven,doch indien het samenleven onmogelijk wordt dan kan de rechter hieraan een einde stellen onder de voorwaarden die hij bepaalt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#4 , 08 jan 2017 10:01

Nieuwe vraag;
Dus ik ben 99% naakte eigenaar en heb 1%
Vruchtgebruik/ Mijn moeder heeft 1% naakte eigendom en 99% vruchtgebruik.
Nu wanneer een derde persoon zich daar domicileerd hoor ik daar dan geen berichtgeving van te krijgen mijn domiciel staat daar ook dus ik hoor toch op de hoogte gebracht te worden want anders kan iedereen met schulden overal zomaar zijn domiciel verleggen!
Of is het mogelijk dat enkel mijn moeder dergelijke brief heeft ontvangen?
Kan ik achterhalen of op dat adres nog een andere domiciel staat/ mag ik de domiciel van een persoon anders dan mijzelf en mijn moeder weigeren in de wetenschap dat mijn moeder wel 99% vruchtgebruiker is want ik heb daar recht van wonen maar als er deurwaarders aan de deur komen van die derde persoon sta ik zowel als mijn moeder daar schoon!
En dan nog zo iets wanneer die derde persoon gedomicilieerd zou staan op mijne 99% naakten eigendom heeft dat dan geen invloed op mijn belastingen enzo?
Wat ik ook raar vind is dat mij niets van katastraal inkomen word aangereken.. normaal zou de belastingdienst mij tog 1% moeten aanrekenen of heb ik dat verkeerd?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 09 jan 2017 11:29

Enkel degene die 100% vruchtgebruik heeft kan ALLEEN het pand verhuren. U en uw moeder SAMEN hebben 100% vruchtgebruik. Wie zonder zulke verhuring het pand bezet, doet dit zonder recht of titel en kan door elke vruchtgebruiker uitgedreven worden via de vrederechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”