ontslag of sanctie wegens uitzetten camerabewaking.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

ontslag of sanctie wegens uitzetten camerabewaking.

#1 , 10 jun 2015 09:28

Iemand van mijn personeel zet de camera op de koer uit. Dit stelt bij mij veel vragen, Ivm diefstal. Langs deze weg gaat het personeel immers naar hun auto.
Ik heb een supermarkt met 6 personen in dienst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jun 2015 09:36

Heb je u werknemer er al over aangesproken ?

Een bewakingscamera heeft geen enkel nut wanneer hij afstaat.

Wat voor sanctie dat je daarvoor kan nemen dit laat ik aan u over, bij sommige zou dit een ontslag zijn om dringende redenen, en bij sommige enkel een verwittiging.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#3 , 10 jun 2015 09:40

Nee, als ik deze persoon er nu over aanspreek.
Zal ik Wss niet meer kunnen betrappen op heterdaad waarom men dit doet. Ik vermoed dat er zo producten worden buiten gebracht zonder te betalen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2015 09:50

Doen ze dit elke dag of enkel wanneer je er niet bent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#5 , 10 jun 2015 09:54

Wanneer ik er niet ben. Deze persoon heeft dan ook leidinggevende functie als ik er niet ben

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jun 2015 09:56

Dan is dit toch een fluitje van een cent om hem op heterdaad te betrappen, en diefstal is wel ontslag om dringende redenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fieke0509
Berichten: 188

#7 , 10 jun 2015 10:30

Een tweede camera ophangen (webcam of zo) zodat je alsnog kan zien wat er gebeurt? Ik weet wel dat ik haar ontsloeg. Het kan toch niet dat personeel op eigen houtje je beveiliging gaat afzetten?

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 10 jun 2015 11:06

het mag GEEN verborgen camera zijn, en de nodige toelatingen moeten er ook voor zijn

anders is het onwettig bekomen bewijsmateriaal : heel het boeltje ongeldig, en je kan er zelfs nog een strafklacht van de tegenpartij van aan je been hebben

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jun 2015 11:11

Je bent natuurlijk beter om hen in de waan te laten dat je weg moet voor een zaak en als het sluitingsuur daar is te wachten, en hen dan blokkeren om van de parking te rijden en hen daar op u eigendom te controleren !
Met de hulp van een goede vriend moet dit te doen zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 10 jun 2015 11:14

Je bent natuurlijk beter om hen in de waan te laten dat je weg moet voor een zaak en als het sluitingsuur daar is te wachten, en hen dan blokkeren om van de parking te rijden en hen daar op u eigendom te controleren !
Met de hulp van een goede vriend moet dit te doen zijn.
En dan weigert deze werknemer zich te laten controleren (waar je niets aan kan doen, behalve als je geweld gebruikt, wat neerkomt op slagen en verwondingen met bijbehorende straf en schadevergoeding), en heb je bovendien een klacht wegens onwettige vrijheidsberoving aan je broek. Lijkt mij niet echt de meest verstandige optie.

Meeboo
Berichten: 1488

#11 , 10 jun 2015 11:17

Kan u geen stockcontrole doen om wat meer zekerheid te hebben. of gaat het hier om kleine zaken die men meepakt?

fieke0509
Berichten: 188

#12 , 10 jun 2015 11:19

Je bent natuurlijk beter om hen in de waan te laten dat je weg moet voor een zaak en als het sluitingsuur daar is te wachten, en hen dan blokkeren om van de parking te rijden en hen daar op u eigendom te controleren !
Met de hulp van een goede vriend moet dit te doen zijn.
Maar dat mogen ze toch weigeren niet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jun 2015 11:20

Als je op je eigen bedrijf je medewerkers niet mag controleren op diefstal is het wel ver gekomen.

In grote winkels hebben ze het recht om je handtas te controleren maar op je eigen parking zou dit niet mogen om de werknemers te controleren???

Ik heb het toch wel meermaals anders gezien hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 10 jun 2015 11:27

Als je op je eigen bedrijf je medewerkers niet mag controleren op diefstal is het wel ver gekomen.
Enkel politie heeft die bevoegdheid (en veiligheidspersoneel in bepaalde sectoren, maar zeker niet in een gewone winkel).
In grote winkels hebben ze het recht om je handtas te controleren maar op je eigen parking zou dit niet mogen om de werknemers te controleren???
In grote winkels hebben ze dat recht ook niet, zoals ik reeds zei, alleen politie kan dit.
Ik heb het toch wel meermaals anders gezien hoor.
Oftewel omdat consumenten hun rechten niet kennen, of schrik hebben om op hun rechten te staan, of omdat daarmee de zaak het snelst afgehandeld is. Niet omdat het mag.

WP002
Berichten: 1479

#15 , 10 jun 2015 11:30

In grote winkels hebben ze het recht om je handtas te controleren
Correctie: in grote winkels DENKEN ZE dat ze het recht hebben om je handtas te controleren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”