Generation Skipping en bijkomende bonussen

Ronvdv
Topic Starter
Berichten: 3

Generation Skipping en bijkomende bonussen

#1 , 29 mei 2015 14:47

Beste

Volgende situatie:
Een grootvader zet in zijn testament dat zijn kleinzoon (4 jaar oud) roerende goederen van hem zal erven.
(het gaat dus om Generation Skipping, inkorting van het kind doet niet ter zake aangezien dit reeds opgevangen is)

De vraag:
Kan het kleinkind (4 jaar oud), net zoals een gewoon kind, genieten van de bijkomende bonussen bij de berekening van de successierechten omdat hij de leeftijd van 21 jaar nog niet bereikt heeft?
Met andere worden, krijgt het kleinkind net zoals een gewoon kind (beneden de 21 jaar), 75 euro vermindering per volledig jaar dat hij nog moet doorlopen tot zijn 21 jaar?

Het zou dan gaan om een korting van - € 1.200,00 (16 * 75 euro) voor het kleinkind.

Te mooi om waar te zijn? Of klopt dit?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes
Ronny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 mei 2015 18:12

Over welk bedrag zou het gaan? Als je weet dat je geen successierechten betaalt tot 12.500 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ronvdv
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 30 mei 2015 00:18

Het zou gaan om 62 500 euro.

Ik dacht dat er in het Vlaams Gewest geen vrijstelling meer geldt van 12 500 euro (enkel Brussel en Waals?)

Alvast bedankt om mee te denken.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 31 mei 2015 08:55

het bedrag aan successierechten bedraagt normaal voor die som 2.625 €. Wegens de minderjarigheid is dat slechts 1.425 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ronvdv
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 31 mei 2015 13:34

Hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Hier kan ik mee verder.

Nog een fijne dag!

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 31 mei 2015 20:31

De vermindering voor personen onder de 21 jaar geldt alleen voor de kinderen van de overledene. Letterlijk te nemen: plaatsvervulling (na overlijden of na verwerping) verandert daar niets aan. Dus nee, niet voor de kleinkinderen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 01 jun 2015 08:23

Het kind is rechtstreekse erfgenaam door testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”