Ad-hoc samenwerking reisgidsen /

BTWvragen
Topic Starter
Berichten: 17

Ad-hoc samenwerking reisgidsen /

#1 , 28 mei 2015 20:09

Hallo. Ik organiseer regelmatig evenementen en daguitjes. Tot nu toe heb ik alles zelf gedaan, maar ik wil meer tijd over houden voor andere zaken in het bedrijf + familie, ontspanning e.d. Daarom wil ik graag samenwerken met personen die ik mijn evenementen en trips toevertrouw voor de dagdeel of dag. Ik heb een aantal vragen die er op neer komen met wie ik mag samenwerken, hoe dat vorm kan worden gegeven en waar ik op moet letten.

1. Mag ik personen "aannemen" voor dit soort werk (bijv 1x per maand) zonder dat zij een zelfstandige statuut hebben of in dienst zijn van een bemiddelings/uitzendburo en dus geen BTW nummer hebben? Dus bijv iemand die een normale job heeft en op zaterdag wel eens een reis wil begeleiden. Via een buro zou dat zeker €25-€40 per uur gaan kosten en mijn reisdagen zijn vaak 10-17 uur lang. Daar heb ik geen budget voor.

2. Als ik reguliere werknemers zonder BTW-nummer mag "inhuren", hoe moet ik dit administratief oplossen? Moet hij of zij een soort van factuur maken? Zo ja, wat moet daarop staan?

3. Tot slot, als er eens een expert komt spreken (bijv. een professor), mag ik hem of haar dan ook een gage aanbieden (bijv. 100-300 euro per spreekbeurt)? Moet die persoon een zelfstandige statuut hebben?

Dank voor enig inzicht dat u zou kunnen geven in deze materie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 mei 2015 20:15

1. Tuurlijk, maar dan moet u zelf alle administratie doen (arbeidsovereenkomst, dimona-aangifte, ...). In de praktijk is een interimkantoor dus beter.
2. Zie 2. Gigantisch veel administratie als het maar voor 1 dag is.
3. voordrachten kunnen via diverse manieren aangegeven worden: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130611_00618767" onclick="window.open(this.href);return false;

BTWvragen
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 28 mei 2015 21:02

Dank JPV. Dat was een heel snel antwoord. Helaas een antwoord dat ik al vreesde. Kort gezegd is het dus interimkantoor (heel duur) of een freelancer. Een freelancer zou eerder akkoord gaan met een vaste som (bijv. 200 euro) dan een interimkantoor (15 * €25-40 euro). Het verhaal van de voordrachten is erg verhelderend. Dank voor de link!

Reclame

BTWvragen
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 28 mei 2015 21:07

Overigens nog een andere vraag. Zou ik ook vrijwilligers mogen aannemen? Ik heb verschillende evenementen, dus de dagtrips, lokale betaalde evenementen en ook een hoop gratis evenementen (wandelingen, bar bijeenkomsten, koffie ochtenden etc.). Die laatste soort evenementen zijn enkel belangrijk voor het "groepsgevoel". Ik verdien er dus niets mee, ik kondig enkel aan dat we op een bepaalde plaats samenkomen, zoals in een cafe. Daar kan ik zelf echter ook niet altijd bij zijn, dus het zou fijn zijn als er iemand is die het voor me zou kunnen overnemen (verwelkomen, klaarleggen foldertjes e.d.). Mag dat wel?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 mei 2015 21:25

Nee. Tenzij dit een vzw zou zijn, zonder winstgevend doel dus

BTWvragen
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 28 mei 2015 22:17

Voor die evenementen is er echter geen winstgevend doel. Het zou zelfs zo kunnen worden uitgelegd dat de leden dit zelf opzetten. Sterker nog, op een bepaald moment moet metn voor het lidmaatschap betalen en een van de voordelen is dat men evenementen mag organiseren. Uw antwoord toont echter wel aan dat ik hoe dan ook voorzichtig te werk moet gaan om niet in de problemen te komen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”