Hallo. Ik organiseer regelmatig evenementen en daguitjes. Tot nu toe heb ik alles zelf gedaan, maar ik wil meer tijd over houden voor andere zaken in het bedrijf + familie, ontspanning e.d. Daarom wil ik graag samenwerken met personen die ik mijn evenementen en trips toevertrouw voor de dagdeel of dag. Ik heb een aantal vragen die er op neer komen met wie ik mag samenwerken, hoe dat vorm kan worden gegeven en waar ik op moet letten.
1. Mag ik personen "aannemen" voor dit soort werk (bijv 1x per maand) zonder dat zij een zelfstandige statuut hebben of in dienst zijn van een bemiddelings/uitzendburo en dus geen BTW nummer hebben? Dus bijv iemand die een normale job heeft en op zaterdag wel eens een reis wil begeleiden. Via een buro zou dat zeker €25-€40 per uur gaan kosten en mijn reisdagen zijn vaak 10-17 uur lang. Daar heb ik geen budget voor.
2. Als ik reguliere werknemers zonder BTW-nummer mag "inhuren", hoe moet ik dit administratief oplossen? Moet hij of zij een soort van factuur maken? Zo ja, wat moet daarop staan?
3. Tot slot, als er eens een expert komt spreken (bijv. een professor), mag ik hem of haar dan ook een gage aanbieden (bijv. 100-300 euro per spreekbeurt)? Moet die persoon een zelfstandige statuut hebben?
Dank voor enig inzicht dat u zou kunnen geven in deze materie.