Een jaar na het overlijden nog altijd niks ontvangen?

Zeger
Topic Starter
Berichten: 5

Een jaar na het overlijden nog altijd niks ontvangen?

#1 , 16 mei 2015 17:50

Een familielid is meer dan een jaar geleden gestorven en we hebben nog altijd geen successierechten ontvangen, ookal is dit al enorm lang geleden afgehandeld samen met de notaris? wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 mei 2015 18:05

De successierechten die je moet betalen , ga er niet achteraan. Als er na 2 jaar geen aanslagbiljet is gestuurd, mogen ze het niet meer opvragen. Ik hoop wel dat de verdeling van de tegoeden is afgehandeld door die notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Zeger
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 16 mei 2015 18:38

De successierechten die je moet betalen , ga er niet achteraan. Als er na 2 jaar geen aanslagbiljet is gestuurd, mogen ze het niet meer opvragen. Ik hoop wel dat de verdeling van de tegoeden is afgehandeld door die notaris!
Alles is normaal gezien afgehandeld met de notaris betreffende de successierechten, we hebben ook al heel lang geleden de rekening daarvoor betaald aan hem.

Hopelijk heeft hij dat tenminste allemaal opgestuurd naar waar dat hoort te gaan maar daar gaan we best niet achter vragen?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 16 mei 2015 20:05

Wat bedoelt u eigenlijk met "successierechten ontvangen"?
Hebben jullie die betaald in handen van de notaris of helemaal niet betaald? Onduidelijk....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Zeger
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 17 mei 2015 01:08

Wat bedoelt u eigenlijk met "successierechten ontvangen"?
Hebben jullie die betaald in handen van de notaris of helemaal niet betaald? Onduidelijk....
Ik bedoel dat we de aangifte van nalatenschap hebben opgesteld samen met de notaris, maar we hebben nog steeds geen aanslagbiljet ontvangen van hoeveel successierechten we moeten betalen ookal is het overleden al meer dan een jaar geleden.

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 17 mei 2015 08:32

Er bestaan maar individuele aanslagbiljetten inzake successierechten sinds 1/1/2015.
Daarvoor stuurde de fiscus één enkele berekening naar de keuze van woonplaats (meestal notaris); voor alle erfgenamen samen.

Dus als jullie betaald hebben aan de notaris, is dat eigenlijk via de notaris.

(NB verjaringstermijn is nu 5 jaar)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 17 mei 2015 11:48

Wat bedoelt u eigenlijk met "successierechten ontvangen"?
Hebben jullie die betaald in handen van de notaris of helemaal niet betaald? Onduidelijk....
Ik bedoel dat we de aangifte van nalatenschap hebben opgesteld samen met de notaris, maar we hebben nog steeds geen aanslagbiljet ontvangen van hoeveel successierechten we moeten betalen ookal is het overleden al meer dan een jaar geleden.
Hebben jullie die niet betaald via de notaris?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Zeger
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 18 mei 2015 02:10

Wat bedoelt u eigenlijk met "successierechten ontvangen"?
Hebben jullie die betaald in handen van de notaris of helemaal niet betaald? Onduidelijk....
Ik bedoel dat we de aangifte van nalatenschap hebben opgesteld samen met de notaris, maar we hebben nog steeds geen aanslagbiljet ontvangen van hoeveel successierechten we moeten betalen ookal is het overleden al meer dan een jaar geleden.
Hebben jullie die niet betaald via de notaris?
Nee we hebben geen aanslagbiljet van de notaris gekregen, enkel een rekening van zijn diensten.

Dus als ik het goed begrijp wordt het aanslagbiljet niet naar ons thuis adres gestuurd maar naar de notaris? Daar hebben wij nog niets van gezien gekregen.

wolf2
Berichten: 2071

#9 , 18 mei 2015 14:45

Het hangt er van af wat U zelf in de aangifte gevraagd heeft.
Waar was de woonstkeuze (zie uw kopie van de door U getekende aangifte) ?

Zeger
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 18 mei 2015 21:31

De woonstkeuze is blijkbaar bij ons thuis. Dus ze zijn dan gewoon -enorm- laat met de verwerking van de aangifte veronderstel ik?

wolf2
Berichten: 2071

#11 , 19 mei 2015 07:35

Woont U soms in de buurt van Haacht ?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 19 mei 2015 11:13

Woont U soms in de buurt van Haacht ?
Ik heb begrepen , wolf, dat de achterstand van Haacht mee weggewerkt is door de buurtkantoren van oa. Heist en Mechelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”