IBO opleiding voltooid

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

IBO opleiding voltooid

#1 , 11 mei 2015 21:32

Beste mensen,
mijn dochter heeft haar ibo opleiding van 5mndn op 4april voltooid.
in het contract dat is opgesteld tussen de werkgever en vdab staat,na de opleiding de werkgever haar een contract moet geven van onbepaalde duur.
deze contract heeft de wergever opgesteld en tot op de dag van vndg niet ondertekend.
nu is zij al een maand en een week aan het werk,zonder een ondertekende contract.
wilt dit nu zeggen dat zij automatisch met een onbepaalde duur contract bezig is?
het rare van al is,de grote baas bevindt zich opdit moment in het buitenland,zijn vervanger die in geschil zit met de grote baas,zegt tegen iedereen die het horen wil,om ontslag in te dienen,want de baas hft geen geld en dat de baas het hem verwijt.
vorige vrijdag komt hij bij mijn dochter met een wel heel raar versie,
hij zegt in opdracht van de baas te handelen en dat mijn dochter een contract van maar 6 maanden zal krijgen en nadien te worden ontslaan,nog dezelfde uur zegt hij dan weer,dat 15 de van deze maand haar laatste dag is,en nadien moet zij niet meer komen wegens economische redenen.
zonder vooropzeg,zonder aangetekend brief,etc,,,,,
kan dit zomaar??
terwijl ze vorige maand nog een mooie brief heeft mogen ontvangen waarin duidelijk staat hoe tevreden zij wel zijn over haar en dat ze dus mag blijven werken met een vast contract.
alvast dank

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 mei 2015 13:48

laat haar deze week zoveel mogelijk bewijzen verzamelen dat ze wel degelijk nog aan het werk is (mails vanaf werk naar haar privé-mailadres sturen, foto's maken vna het werk dat ze uitvoert mét een verwijzing naar datum/specifiek werk dat ze doet, ...). Stuur ook een melding naar de inspectie én naar de VDAB (of ga naar de vakbond). Voor de rest doet ze haar werk en negeert ze alles wat enkel mondeling vertelt wordt.

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 12 mei 2015 21:04

ok
zal ik zeker doorgeven,wat zij vandaag al gedaan heeft,is deze persoon gevraagd om het op papier te zetten,wat hij de vrijdag allemaal heeft gezegd.
een uur later had zij het al op papier gekregen,allemaal very strange,een formulier opstellen waarin men allerlei verschillende versies opzet en deze dan nog mee te geven.hij geeft zelfs toe dat zij op dit moment inderdaad met een vast contract bezig is,snappe wie snappe wil.
alvast dank

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 mei 2015 07:00

wat staat er letterlijk op dat papier?

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 13 mei 2015 22:16

Dit staat er op,op uw aanvraag omtrent precieze opdracht die ik gekregen heb van onze zaakvoerder de heer M,,,
ik kreeg opdracht een arbeidscontract van beperkte duur op te stellen en dit aan u ter ondertekening voor te leggen,ik diende dit contract electronisch voor de hr M. te ondertekenen.
Uiteindelijk heb ik dit niet gedaan nadat u mij verteld hebt dat als men aan de slag gaat zonder contract,automatisch de modaliteiten voor een contract van onbepaalde duur van toepassing zijn.enkele dagen later zou ik uw ontslag om economische redenen moeten betekenen in naam van de hr M,
ik heb dit dus niet gedaan omdat u beschermd word tegen ontslag voor een duur gelijk aan uw ipo contract.
tenslotte diende ik u mee te delen dat u vanaf maandag 18 mei niet meer hoefde te komen.
de hr M zou u voor een halve maand betalen.
ondertussen vernam ik van u dat u wel uw contract zal voortzetten.
mvg

ps;het contract tussen vdab en de firma is op 4april verlopen.en daarin staat;de onderneming gaat de verbintenis aan de cursist vanaf de eerste kalenderdag na de opleiding in dienst te nemen met een contract van onbepaalde duur.
dan hebben ze haar een contract van onbepaalde duur gegeven,deze moest nog alleen door de hr M worden ondertekend.
elke keer was hij of wel in brussel of in het buitenland,hiervan heeft mijn dochter een copie gemaakt zonder hun weten om.
nu zijn we anderhalf maand verder,zij is zelfs nog steeds niet betaald voor de maand april,
vandaag is alles goed verlopen,zij moest bv haar bureau niet opruimen,omdat het haar laatste dag is,want vrijdag maken zij een brug.
al haar collegas vroegen haar om maandag gewoon te komen werken,dan is de grote baas terug en zien we wel verder.
zoals u mij aanraade heeft zij al paar formulieren en mails naar zichzelf gestuurd,en heb ik ook de advokaat binnen ons firma waar ik werk hierover gesproken en de contracten laten lezen enzo,deze viel bijna van zijn stoel.
dit zijn praktijken die niet tot deze tijd behoren zei hij.

eerst zegt hij,dat hij haar dus niet kan ontslagen omdat zij beschermd is,om dan nadien te zeggen dat ze al volgende week niet meer mag komen te weten dat hij dezelfde opdracht kreeg om een contract van onbepaalde duur op te stellen,deze heeft hij toen WEL gedaan,maar is niet ondertekend.

graag uw mening hierover,
mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 mei 2015 13:36

Als dit getekend is, werkt je dochter gewoon verder. Dit is een contract van onbepaalde duur geworden door die bevestiging

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#7 , 14 mei 2015 19:04

OK thx
ben alleen bang dat ze haar maandag de toegang tot het bedrijf weigeren.
wat dan gedaan?
ik wil dat mijn dochter de juiste wettelijke stappen onderneemt,zonder enig verwijt achteraf.
dezelfde dag nog de vdab op de hoogte brengen?vakbond?een ander soort instelling?alvast dank
mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 14 mei 2015 19:32

dan vragen om hiervan bevestiging op papier te verkrijgen, zoniet direct naar de vakbond en aangetekend in gebreken stellen voor het niet verschaffen van werk.

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#9 , 14 mei 2015 21:47

OK
dank voor uw snelle antwoord.
ik zal het doorgeven.
mvg

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#10 , 18 mei 2015 19:58

UPDATE,

vandaag is dus mijn dochter gewoon gaan werken,
de baas is terug op het werk,hij is rond de middag naar mijn dochter gegaan,want al die tijd negeerde hij haar.
hij eisde van haar om een contract van 6maanden te ondertkenen,of hij zou haar niet betalen en ze dan haar badge tegen de avond moest inleveren en morgen al niet meer hoefde te komen.

zij zei dat ze officieel al bezig is met een contract van onbepaalde duur,en dat zij dus deze van 6 niet zou ondertekenen.
zij zou wel eerst het met haar consulente van de vdab moeten bespreken,want anders zou zij later serieuze problemen krijgen vande vdab.
toen hij dit hoorde,ging hij zijn bureau binnen om na een 10 tal minuutjes terug te voorschijn te komne met een contract van onbepaalde duur,juist dezelfde als die waarvan zij een copie toen maakte,en ook dit heeft hij zelf nog niet ondertekend.
vandaag heeft zij deze door de vakbond laten lezen en controleren,en zij mocht dit gerust onderteken,hij moet haar wel volgens de vakbond een duplicaat meegeven.
dat zij voor 5maanden beschermd is tegen ontslag,daar staat er niks van in,telt deze nog wel?
dit heeft ze vergeten te vragen aan de vakbond.
alvast dank

ps,waarom wilde hij haar perse eentje geven van 6 mndn?is dat om van die 5mndn af te geraken?
dan is de vooropzeg veel korter?of mss een ander onbekend reden?
mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 18 mei 2015 20:06

de bescherming tegen ontslag is bij wet geregeld, hoeft er dus niet in te staan.

geen idee waarom 6 ipv 5 maand

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#12 , 18 mei 2015 21:57

dit is wat ik juist van een kennis heb vernomen.
als zij nu die van 6 mnd had getekend,dan heeft zij zogzgd afgezien van die bescherming van 5mndn.en dan kon haar baas de volgende dag haar al ontslagen.want die bescherming telt alleen bij een van onbepaalde duur,
vdab zou haar niet meer verder helpen,integendeel,zij koos zelf voor eentijdelijke dan voor een vaste contract.
in hoeverre klopt dit?
is het dan toch daarom,dat de baas probeerde haar eentje van 6mndn te geven?
mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 18 mei 2015 22:05

Klopt niet

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#14 , 02 jun 2015 19:38

update,
eindelijk heeft mijn dochter een contract voor onbepaalde duur gekregen door beide partijen ondertekend deze keer.
dit is nu twee weken geleden gebeurd.
vandaag heeft zij een aangetekend brief gekregen waarin staat,dat zij twee weken vooropzeg krijgt endat de 19 juni haar laatste dag is in de firma.
en dit terwijl zij voor 5 maanden beschermd is tegen ontslag.maar daar heeft hij geen oren naar.
wat nu??
mvg

LAILA
Topic Starter
Berichten: 39

#15 , 02 jun 2015 20:58

PS.zelfs voor de maand april is zij nog steeds niet betaald.
mvg

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”