Wereldreis: Ontslag nemen of tijdskrediet zonder motief?

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Wereldreis: Ontslag nemen of tijdskrediet zonder motief?

#1 , 29 apr 2015 11:27

Ik ben bediende en ben van plan om eind dit jaar een lange reis te maken (3-4 maanden).

Ik heb 2 opties:

1) Ontslag nemen
Feiten: Opzegtermijn uitbetaald krijgen of deze arbeid nog verrichten. Bij terugkomst van de reis op zoek gaan naar nieuwe job.
Vraag hierbij is: Zijn er vergoedingen die mijn werkgever me dient uit te betalen als ik zelf ontslag neem? Zoja, welke en wanneer worden deze uitbetaald?

Belangrijke anekdote i.v.m. eventuele ontslagvergoeding: ik maak gebruik van de aanvullende vakantie ("Europees verlof"), aangezien ik in 2014 slechts een half jaar gewerkt heb wegens voltijdse studies en dus geen volledige vakantiedagen heb opgebouwd voor dit jaar. Ik krijg dit jaar dus de volle pot vakantiegeld, deels afgetrokken van mijn vakantiegeld van volgend jaar.

2) Tijdskrediet zonder motief
Feiten: Wegvallen van sociale zekerheid. Geen uitkeringen (verlang ik ook niet). Werkgever moet tijdskrediet aanvaarden maar mag de beslissing uitstellen tot 6 maanden. In mijn specifieke functie zouden ze dan op zoek moeten gaan naar een vervanger, terugkeren naar de huidige werkgever zal er niet meer inzitten... dus ook op zoek gaan naar nieuwe job bij terugkomst van de reis. Indien werkgever dit wil uitstellen met een max. van 6 maanden, dan moet ik wel ontslag nemen (reisplannen zijn reeds te concreet).

Nu is mijn afsluitende vraag, wat is voor mij de beste optie om te kiezen? Als de werkgever me nog bijkomende vergoedingen dient uit te betalen bij zelf ontslag nemen, dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 apr 2015 11:50

Ik ben bediende en ben van plan om eind dit jaar een lange reis te maken (3-4 maanden).



1) Ontslag nemen
Feiten: Opzegtermijn uitbetaald krijgen of deze arbeid nog verrichten. Bij terugkomst van de reis op zoek gaan naar nieuwe job.
Vraag hierbij is: Zijn er vergoedingen die mijn werkgever me dient uit te betalen als ik zelf ontslag neem? Zoja, welke en wanneer worden deze uitbetaald?
best meegeven, hoelang werk je daar en onder welk pc

als je zelf ontslag neemt is de kans groter dat jij uw baas mag uitbetalen dan uitbetaald te worden, best tijdig opzeggen met correcte opzeggingstermijn

er staat u een bezoekje bij de rva te wachten, want als werkloze kan je niet zomaar naar het buitenland ook hiervoor zal je wat in orde moeten brengen en natuurlijk ook voor je prijs in ontvangst te nemen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 29 apr 2015 11:58

best meegeven, hoelang werk je daar en onder welk pc
Sinds zomer 2014, PC200
als je zelf ontslag neemt is de kans groter dat jij uw baas mag uitbetalen dan uitbetaald te worden, best tijdig opzeggen met correcte opzeggingstermijn
Ja je mag er van uit gaan dat ik de opzegtermijn respecteer (of men mij dit gewoon uitbetaald, wat wel gebruikelijker is in onze firma). Bedoeling is dat deze eindigt alvorens ik naar het buitenland trek.
er staat u een bezoekje bij de rva te wachten, want als werkloze kan je niet zomaar naar het buitenland ook hiervoor zal je wat in orde moeten brengen en natuurlijk ook voor je prijs in ontvangst te nemen
Waarom, ik vraag geen werkloosheidsuitkering aan?

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 29 apr 2015 12:43

Ik denk dat je het "concept" opzeg foutief begrijpt.

Indien uw werkgever u ontslaat, dan moet hij je een minimum periode nog laten werken (afhankelijk hoeveel jaar je in dienst bent geweest).
Hij mag ook kiezen van je die periode niet te laten werken, maar hij moet je dan wel voor die periode uitbetalen.

Indien uzelf ontslag neemt, dan kan u niet zomaar stoppen met werken. U bent verplicht nog een bepaalde tijd te blijven werken (weerom afhangend van hoeveel jaar dienst). Uiteraard word u betaald voor die gewerkte periode.
Indien u die periode niet wenst te werken, dan moet ten eerste uw werkgever u niet betalen voor die periode, ten tweede moet u de werkgever een vergoeding betalen! De vergoeding die u dan aan de werkgever moet betalen is gelijk aan het loon dat u had ontvangen gedurende de opzegperiode!

Indien u een soepele werkgever hebt, dan kan hij toestaan van met wederzijds akkoord u te laten vertrekken met onmiddellijke ingang, dan moet je geen vergoeding betalen. Dit hangt uiteraard af van de goodwill van je werkgever!

Een werkgever die je opzeg betaald zonder dat je ervoor werkt gedurende de opzegperiode wanneer jijzelf ontslag hebt gegeven bestaat niet!
Bedrijven geven normaliter geen geld weg indien ze wettelijk eigenlijk geld moeten ontvangen!

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#5 , 29 apr 2015 13:03

@berenod

Wat wel en wat niet de plichten zijn tijdens een opzegperiode is mijn vraag ook niet, want wat jij hebt neergeschreven is niks nieuws voor mij, dus dat concept begrijp ik wel degelijk goed :)

Ik vraag in feite simpelweg of er nog bijkomende vergoedingen (13de maand, feestdagen...) door de werkgever aan de werknemer zijn als werknemer zelf ontslag neemt. Idem vraag voor tijdskrediet zonder motief.

berenod
Berichten: 942

#6 , 29 apr 2015 14:24

Ah, misverstand, je noemde het ontslagvergoeding in je originele post! Hetgeen waar jij het dan over hebt is het dubbel vakantiegeld en dergelijke, deze blijven zo genoemd worden, ook in geval van ontslag [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
Het dubbel vakantiegeld dat je tegoed hebt word normaal gezien uitbetaald bij je vertrek, ook wanneer je zelf ontslag geeft.
Hoe de eindrekening daarvan is in jouw persoonlijke situatie met je aanvullende vakantie weet ik niet juist...
Op eindejaarspremie heb je recht enkel indien in geval van zelf ontslag nemen minstens 1 jaar anciënniteit hebt. Bij minder dan 1 jaar vervalt dit recht bij eigen ontslag.
Ingeval je recht hebt, word deze pro rata berekend aan x/12 waar x het aantal maande is dat je gewerkt heb. Neem je na de 15 de van een maand ontslag, dan telt deze mee, voor de 15de, dan telt die maand niet mee.


Sent from my iPad using Tapatalk

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”