Aanwerving jobstudent

bartvdv
Berichten: 1911

Re: Aanwerving jobstudent

#16 , 26 apr 2015 21:34

Betekent dat dan ook dat alle jobs die alleen openstaan voor eigen personeel discriminerend is ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 26 apr 2015 21:58

Nee, omdat dit de kansen op een job laat afhangen van jezelf, niet van anderen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 27 apr 2015 07:03

Dit doet me toch denken aan een slogan die ik ooit ergens gelezen heb "Eigen volk eerst" :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#19 , 27 apr 2015 09:45

Ik denk niet dat ze à priori absoluut mogen weigeren de kandidatuur van jobstudenten die geen familie hebben in de onderneming te onderzoeken. Wat wel aanvaard wordt en op grote schaal toegepast is om uit de kandidaten voorrang te geven aan kinderen van personeelsleden. In praktijk zal het resultaat hetzelfde zijn. Rest de vraag waarom ze via publieke kanalen een oproep deden voor jobstudenten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 27 apr 2015 09:53

Mocht er staan "bij gelijke kandidaturen geven we voorkeur aan familie van personeel, had je misschien een punt. Er staat echter blijkbaar letterlijk de familieband als voorwaarde, niet als criterium die bij gelijkheid de doorslag geeft.

maarten155
Topic Starter
Berichten: 11

#21 , 28 apr 2015 15:50

Hallo allemaal

Bedankt voor de hulp. Ik heb bij het centrum voor gelijke kansen klacht ingediend. Afwachten.


Groeten

Maarten

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#22 , 28 apr 2015 16:45

Hallo allemaal

Bedankt voor de hulp. Ik heb bij het centrum voor gelijke kansen klacht ingediend. Afwachten.


Groeten

Maarten
iemand die zo jong al op die manier van zich laat horen, knap
eens over nadenken lid te worden van een vakbond en zien dat je vakbondsafgevaardigde wordt dan geniet je toch wat ontslagbescherming als je voor rechtvaardigheid gaat, doorgaans moet je een tijdje lid zijn om je kandidatuur te mogen stellen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

maarten155
Topic Starter
Berichten: 11

#23 , 28 apr 2015 19:51

Bedankt voor de tip. Om eerlijk te zijn had ik er al aan gedacht om na mijn opleiding afgevaardigde te worden. Fijn dat iemand mij dat aanraadt, doorgaan wordt er heel negatief over gedaan... Spijtig genoeg.

maarten155
Topic Starter
Berichten: 11

#24 , 29 apr 2015 18:12

Even een update van mijn procedure:

Ik ben dus naar het interfederaal gelijkekansencentrum gestapt. Ze hebben reeds een bevestiging van mijn klacht naar mij verzonden en zijn nu bezig met het onderzoeken van de bewuste vacature.

Van de RVA heb ik het verzoek gekregen om met mijn klacht naar de Dienst Toezicht Sociale Wetten te stappen. De mail heb ik naar hen doorgestuurd. Afwachten.

De vakbond heb ik ook gecontacteerd. Zij hebben mijn vraag naar de bevoegde centrale doorgestuurd.

Hopelijk vindt één instelling het toch de moeite om het uit te spitten.

Ik geef me in ieder geval niet zomaar gewonnen. Ik wil op zijn minst dat er overleg met het bedrijf wordt gepleegd en dat ze hun aanwervingsprocedure aanpassen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”