overtreding?

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

overtreding?

#1 , 22 apr 2015 11:04

volgens de politie van St-Niklaas wel, volgens mij niet; even kort schetsen;

Vandaag blijkt het kuistijd te zijn voor de stadsdiensten, nergens staan in de desbetreffende straten verbodsborden om te parkeren op datum X tussen uur Y en Z.

Politie belt aan men deur met de vraag om men wagen te verzetten, deze 'zou' in overtreding staan;

https://www.google.be/maps/@51.163052,4 ... ZBQuaw!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;

mijn voertuig staat tussen deze 2 bloembakken ver genoeg naar achteren zodat de theoretische rijbaan vrij blijft,

https://www.google.be/maps/@51.1630267, ... a=!3m1!1e3" onclick="window.open(this.href);return false;

(zwarte wagen in dit geval)

doch volgens de politie ben ik in overtreding omdat dit geen (afgebakende) parkeerplaats is en ik zou mij op de verhoogde berm bevinden, ook al is er duidelijk geen onderscheiding tussen de verschillende delen (die metalen constructie zou iets moeten voorstellen waar men fietsen aan kan vasthangen, staat nergens aangeduid en mijn voertuig hindert deze ook niet).

dit lijkt mij eerder raar, want als men naar het begin van de straat gaat, staat er duidelijk een F19 verkeersbord.

https://www.google.be/maps/@51.162885,4 ... mhiVQA!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;

wat in mijn ziens aangeeft dat vanaf daar een straat loopt en dat men de voertuigen zoals in de wegcode staat, aan de rechterkant van de weg moet parkeren, een afgebakend vak moet theoretisch niet voor zover mijn kennis gaat.

als dit een verhoogde berm is, zoals omschreven in de wegcode, dan zou niemand daar in die straat mogen inrijden, laat staan dat het ver van duidelijk is waar de grenzen van het trottoir, de "rijbaan" en eventueel een fietspad loopt.

soms parkeer ik mij naast de andere 2 bloembakken, zonder enige hinder en dergelijke te veroorzaken, de baan is breed genoeg (neen ik heb geen meetlint dat lang genoeg is)

https://www.google.be/maps/@51.162934,4 ... p1TKFA!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;


wie heeft er nu gelijk?

ik, de politie of allebei.

gaat de de wegbeheerder nu in de fout door een onduidelijke situatie te hebben geschapen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 apr 2015 11:08

imho slechte aanduiding van de wegbeheerder: het is daar duidelijk niet de bedoeling om te parkeren als automobilist, maar het is strikt genomen niet verboden gezien de verhoogde berm er niet is en de ganse weg (op dat stuk) een verhoogde berm is.

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 22 apr 2015 11:27

imho slechte aanduiding van de wegbeheerder: het is daar duidelijk niet de bedoeling om te parkeren als automobilist, maar het is strikt genomen niet verboden gezien de verhoogde berm er niet is en de ganse weg (op dat stuk) een verhoogde berm is.
ik weet dat ik misschien provoceer naar de politie toe, maar als 100 ambulancier moet ik meer als de gewone mens de verkeersregels kennen.


in mijn (misschien verkeerde) visie, alles wat links van dat F19 bord is moet aanzien worden als rijbaan en niet als trottoir/verhoogde berm, tot op zen minst waar de gele stenen overgaan in de grijze, zeker als er geen duidelijk onderscheiding is hoe de grote peperstraat juist loopt ten opzichte van de parklaan.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 apr 2015 11:33

Klopt hoor, slechte verduidelijking en strikt genomen geen verhoogde berm (een rijweg kan sowieso geen verhoogde berm zijn, gezien je niet op een berm mag rijden).

Ik heb (ongeveer) hetzelfde probleem als voetganger hier:
https://www.google.be/maps/@50.84813,2. ... dhZ5cA!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;

Is het voetpad dat langs de straat (in zone 30) loopt doorlopend, of moet je dat als een kruispunt beschouwen?

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 22 apr 2015 11:40

Klopt hoor, slechte verduidelijking en strikt genomen geen verhoogde berm (een rijweg kan sowieso geen verhoogde berm zijn, gezien je niet op een berm mag rijden).

Ik heb (ongeveer) hetzelfde probleem als voetganger hier:
https://www.google.be/maps/@50.84813,2. ... dhZ5cA!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;

Is het voetpad dat langs de straat (in zone 30) loopt doorlopend, of moet je dat als een kruispunt beschouwen?

kruispunt = 2 (of meerdere) wegen die samenkomen, dus dat is duidelijk lijkt me :)


dat men het voetpad doortrekt is niet echt aangeraden in mijn mening, men had beter een ingebouwd (met witte stenen of dergelijke) zebrapad gemaakt, zodat het voor alle weggebruikers duidelijk is en zeker voor diegene die uit de 1 richtingstraat komen, dat er voetgangers kunnen passeren.

(ook al moet ge elk kruispunt als bestuurder van een voertuig met de nodige voorzichtigheid benaderen)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 apr 2015 11:49

U parkeert op een doorlopend trottoir en gaat dan moeilijk doen tegenover de politie - die de wegcode helaas evenmin lijken te kennen ...

Een "afgebakend vak" heeft enkel een betekenis in een (woon)erf en in een parkeerzone volgens Art 75.2
Elders hebben dergelijke markering geen énkele waarde gekregen in de wegcode.


Bovendien staat u op minder dan 20m voor een verkeersbord dat geen 2m hoog hangt .
Laatst gewijzigd door Inazuma op 22 apr 2015 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 22 apr 2015 11:52

maar waar begint en eindigt het voetpad dan en waar begint de weg, als die voor een zijweg niet duidelijk aangeduid is? ;).

Hoe zit het dan met deze parkeerplaatsen, betekent dit dat ook hier niet geparkeerd mag worden (binnen bebouwde kom, geen aanduiding van specifieke parkeerzone): https://www.google.be/maps/place/Massch ... 5247ba6871" onclick="window.open(this.href);return false;

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 22 apr 2015 11:53

U parkeert op een doorlopend trottoir en gaat dan moeilijk doen tegenover de politie - die de wegcode helaas evenmin lijken te kennen ...

Een "afgebakend vak" heeft enkel een betekenis in een (woon)erf en in een parkeerzone volgens Art 75.2
Elders hebben dergelijke markering geen énkele waarde gekregen in de wegcode.

hoe kan ik op het trottoir staan als ik links van dat F19 bord en in theorie op de rijbaan sta Inazuma?

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 22 apr 2015 11:54

U staat wel degelijk fout. Uw wagen dient evenwijdig met de rand van de rijbaan opgesteld te worden (23.2, 2°), en zoals ik het zie staat u haaks op de rand, en niet evenwijdig.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 22 apr 2015 11:58

maar waar begint en eindigt het voetpad dan en waar begint de weg, als die voor een zijweg niet duidelijk aangeduid is? ;).
Van de goot met de Parklaan tot begin v/d fietsstraat (beelden 2014)

Er is in de wegcode geen enkele vereiste gesteld aan de breedte van een trottoir.
Een trottoir dwarsen om de straat er achter in te rijden, is perfect toegelaten.


in geen geval mee verder gaan want je bijt in het zand ...
Hoe zit het dan met deze parkeerplaatsen, betekent dit dat ook hier niet geparkeerd mag worden (binnen bebouwde kom, geen aanduiding van specifieke parkeerzone): https://www.google.be/maps/place/Massch ... 5247ba6871" onclick="window.open(this.href);return false;[/q
slecht voorbeeld - deze staan buiten de rijbaan op een gelijkgrondse berm.

(rand rijbaan ligt links van fietspad !)

er zijn betere vb te vinden :wink:
Laatst gewijzigd door Inazuma op 22 apr 2015 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#11 , 22 apr 2015 12:01

U staat wel degelijk fout. Uw wagen dient evenwijdig met de rand van de rijbaan opgesteld te worden (23.2, 2°), en zoals ik het zie staat u haaks op de rand, en niet evenwijdig.

niet alle parkeerplaatsen zijn evenwijdig met de rand van de baan opgesteld, er zijn er die ook haaks zijn opgesteld, dus op zich nog geen punt om in overtreding te zijn vind ik toch :oops:

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 22 apr 2015 12:05

U staat wel degelijk fout. Uw wagen dient evenwijdig met de rand van de rijbaan opgesteld te worden (23.2, 2°), en zoals ik het zie staat u haaks op de rand, en niet evenwijdig.

niet alle parkeerplaatsen zijn evenwijdig met de rand van de baan opgesteld, er zijn er die ook haaks zijn opgesteld, dus op zich nog geen punt om in overtreding te zijn vind ik toch :oops:
Aangehaald artikel gaat over parkeren in straten waar geen parkeerplaatsen zijn aangeduid...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 22 apr 2015 12:05

hoe kan ik op het trottoir staan als ik links van dat F19 bord en in theorie op de rijbaan sta Inazuma?
Iets hallucinogeen binnengekregen in de ambulance ? :lol:

er is geen onderscheid in de wegbedekking
er zijn geen wegmarkeringen die dat onderscheid maken

waar haalt u vandaan dat u op een rijbaan zou staan ?

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#14 , 22 apr 2015 12:28

hoe kan ik op het trottoir staan als ik links van dat F19 bord en in theorie op de rijbaan sta Inazuma?
Iets hallucinogeen binnengekregen in de ambulance ? :lol:

er is geen onderscheid in de wegbedekking
er zijn geen wegmarkeringen die dat onderscheid maken

waar haalt u vandaan dat u op een rijbaan zou staan ?

alle gekheid op een stokje, een agent van een andere politie zone (stad) bevestigd mij (in gesloten FB groep) dat het meer als een grijze zone is door de grote onduidelijkheid die de wegbeheerder gemaakt heeft.

zijn mening is in grote lijnen die van mij en JPV, het is op zich niet verboden daar te parkeren, het is geen trottoir nog is het een verhoogde berm, wat de wegbeheerder zijn bedoeling is maakt hij in elk geval niet 100% duidelijk.


aangezien ik links van het F19 bord sta, sta ik in theorie op de rijbaan, zeker als men een rechte lijn trekt van het eerste F19 bord naar het 2 F19 bord dat vlak naast dat winkeltje staat.

wat de wegbeheerder kiest om op de rijbaan te zetten om deze te verfraaien speelt geen enkele rol.

JaMi
Berichten: 46

#15 , 22 apr 2015 12:58

hoe kan ik op het trottoir staan als ik links van dat F19 bord en in theorie op de rijbaan sta Inazuma?
Iets hallucinogeen binnengekregen in de ambulance ? :lol:

er is geen onderscheid in de wegbedekking
er zijn geen wegmarkeringen die dat onderscheid maken

waar haalt u vandaan dat u op een rijbaan zou staan ?

alle gekheid op een stokje, een agent van een andere politie zone (stad) bevestigd mij (in gesloten FB groep) dat het meer als een grijze zone is door de grote onduidelijkheid die de wegbeheerder gemaakt heeft.

zijn mening is in grote lijnen die van mij en JPV, het is op zich niet verboden daar te parkeren, het is geen trottoir nog is het een verhoogde berm, wat de wegbeheerder zijn bedoeling is maakt hij in elk geval niet 100% duidelijk.


aangezien ik links van het F19 bord sta, sta ik in theorie op de rijbaan, zeker als men een rechte lijn trekt van het eerste F19 bord naar het 2 F19 bord dat vlak naast dat winkeltje staat.

wat de wegbeheerder kiest om op de rijbaan te zetten om deze te verfraaien speelt geen enkele rol.
Hier is hierover meer terug te vinden : http://www.brrc.be/pdf/codewegbeh.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is in ieder geval niet zo, dat als men links van een verkeersbord staat, dat men op de rijbaan zou staan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”