De vrijwillige generatiesprong

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

De vrijwillige generatiesprong

#1 , 15 mar 2015 11:21

Graag zou ik weten hoe dit praktisch in mijn werk gaat.
Mijn moeder heeft als enig kind een woning geërfd en zou dit willen schenken aan mij (ook enig kind).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 mar 2015 13:48

Wend u tot de rechtbank van eerste aanleg of tot een notaris. Zij kan de erfenis verwerpen ten gunste van haar kind.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 15 mar 2015 18:44

Als U wil weten waarom dit zo weinig wordt toegepast:

zie "DE ERFENISSPRONG
PLAATSVERVULLING NA VERWERPING:
EEN GESCHENK UIT DE HEMEL OF EEN KAT IN EEN ZAK?"

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/1 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 15 mar 2015 19:02

Als U wil weten waarom dit zo weinig wordt toegepast:

zie "DE ERFENISSPRONG
PLAATSVERVULLING NA VERWERPING:
EEN GESCHENK UIT DE HEMEL OF EEN KAT IN EEN ZAK?"

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/1 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Meeste argumenten "kat in zak" vallen hier wel in het water aangezien het in dit geval om een enig kind gaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#5 , 23 mar 2015 18:16

Had eerst naar het registratiekantoor geweest voor een attest van erfopvolging.
Blijkbaar is er een testament gemaakt en moet men een akte van erfopvolging afhalen bij de notaris waar het testament opgemaakt.
Hoeveel zou dit kosten?
Kan men dan achteraf zelf naar de rechtbank van eerste aanleg stappen om een verwerping in te dienen,of is het noodzakelijk alles te regelen bij de notaris nu er blijkbaar toch een testament bestaat?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 23 mar 2015 18:22

Blijkbaar is er een testament gemaakt en moet men een akte van erfopvolging afhalen bij de notaris waar het testament opgemaakt.
Hoeveel zou dit kosten?

Reken tussen de 150 en de 250 EUR als het geen "specialleke" is.
Kan men dan achteraf zelf naar de rechtbank van eerste aanleg stappen om een verwerping in te dienen,of is het noodzakelijk alles te regelen bij de notaris nu er blijkbaar toch een testament bestaat?
Dat kun je zelf. Een notaris is niet verplicht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 23 mar 2015 19:42

Als je dan toch bij een notaris bent, doe dan daar de verwerping.

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#8 , 17 apr 2015 13:21

Gisteren bij de notaris geweest voor de akte van erfopvolging.
Er is een testament gemaakt en daarin staat dat de eigendom die mijn moeder erft ,haar eigendom moeten blijven en niet naar de gemeenschap mogen gaan.
Volgens de notaris is het hierdoor niet mogelijk om de erfenis te verwerpen en zo in mijn bezit te komen.
Ik vind dit nogal een rare redenering.
Het is mogelijk dat de notaris niet echt blij was met het feit dat we de successierechten zelf aangeven.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 17 apr 2015 13:35

Over welke gemeenschap gaat het hier dan wel?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#10 , 17 apr 2015 14:01

De huwelijksgemeenschap.Volgens de notaris was dit een speciaal geval.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 17 apr 2015 17:11

Dat de woning niet naar de gemeenschap (met haar echtgenoot) mag gaan, gebeurt nog. Ook bij algehele gemeenschap. De erfgenaam mag dus de woning ook niet in de gemeenschap brengen. Maar het is geen beletsel om de erfenis te weigeren ten voordele van haar kind.

Even dit : bij weigering van de erfenis is er na de wetswijziging automatisch plaatsvervulling , tot het oneindige. Ook bij een negatieve nalatenschap. Ik had begrepen uit de commentaren dat verwerpen ten gunste van de kinderen een positieve actie was, die men als dusdanig moest vragen. Ik heb zo ondertussen weet van een negatieve nalatenschap die vast zit wegens die 'oneindige plaatsvervulling'. Dit kan niet de bedoeling geweest zijn van de wetgever.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#12 , 18 apr 2015 18:41

Nog enkele vragen.
De akte van erfopvolging dient toch om de banktegoeden vrij te maken?
Notaris zegt dat weigering erfenis niet gaat.(waarschijnlijk om dat we de successierechten zelf wensen aan te geven,en ze zo minder kan verdienen)
Dus kunnen we naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg stappen om de erfenis de verwerpen,maar is een akte van erfopvolging dan nog wel nodig?
Aangezien de erfenis dan naar mij gaat en niet naar mijn moeder.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 18 apr 2015 19:25

Een attest/akte van erfopvolging is steeds nodig. Daarin wordt door een officiële instantie verklaard wie de erfgenaam is van een overledene. Dat is van belang voor de banken en andere belanghebbenden om een correcte afhandeling te regelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#14 , 09 mei 2015 18:23

Ben begonnen aan het invullen van de aangifte nalatenschap.
Heb toch enige hulp nodig.

-Bij identiteit van aangever moet mijn moeder daar ook bij vermeld staan? (heeft erfenis verworpen)
-Bij mijn identiteit staat "aandeel in de erfenis" wat in te vullen?
-Bij hoedanigheid zal dan erfgenaam moeten komen?
-verwantschapsgraad waarschijnlijk kleinzoon?


Vermogen actief en passief

-Waarschijnlijk enkel eigen vermogen invullen vermits mijn grootvader reeds 20 jaar overleden is?

wolf2
Berichten: 2071

#15 , 09 mei 2015 21:23

Er is een speciale ruimte voor diegenen die verworpen hebben: p. 6 bovenaan.

Als U de enige erfgenaam bent: 1/1 VE

Inderdaad, erfgenaam.

Kleinzoon of descendent, naar keuze.

Alleen eigen vermogen.

------------------

Momenteel is er een probleem met de vakken waar U bedragen moet invullen (de komma verdwijnt; of de cijfers na de komma verdwijnen).

Terug naar “Successie- & Registratierechten”