Duo-legaat

bleutinum
Topic Starter
Berichten: 28

Duo-legaat

#1 , 10 apr 2015 09:30

Hallo,

Ik ben inlichtingen aan het verzamelen in verband met een duo-legaat
Dit zijn normaal de voorwaarden:

Een duo-legaat moet voldoen aan drie voorwaarden :
• Er moet een testament opgesteld zijn
• Er moet een legaat zijn ten voordele van één of meerdere personen X)
• Er moet een tweede legaat zijn ten voordele van een erkende organisatie (Y) die verplicht is alle successierechten van de eerste persoon te betalen.

Mijn vraag is de volgende:

Mag het tweede legaat (ten voordele van een erkende organisatie) eventueel naar 2 erkende (organisaties) gaan in plaats van 1.

Alvast bedankt voor jullie hulp

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 apr 2015 10:36

Dit is wel te regelen. Men kan zijn nalatenschap - binnen bepaalde regels - verdelen als men zelf wil. Zo'n organisatie doet evenwel pas mee als de opbrangst voor hen een relevante waarde heeft.
Het is best dat men, bij de opvang van zijn testament, contact opneemt met de betrokken vereniging.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 apr 2015 15:42

En de belastingen mogen "niet teveel" verminderen, anders stelt de administratie daar eigenhandig dat het om belastingontduiking gaat, ook al is de constructie perfect wettelijk in orde ...

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 10 apr 2015 16:30

En de belastingen mogen "niet teveel" verminderen, anders stelt de administratie daar eigenhandig dat het om belastingontduiking gaat, ook al is de constructie perfect wettelijk in orde ...
????
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 apr 2015 17:26

http://www.elfri.be/wetgeving/wet-fisca ... e-beperken" onclick="window.open(this.href);return false;

Het legaat aan de begunstigde moet dus substantiëel zijn

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 13 apr 2015 07:19

Merkwaardige tussenkomst van Inazuma. De verwijzing naar elfri dateert van 2012.

Uit de omzendbrief 2015/1 van de Vlaamse minister van Financiën blijkt duidelijk dat een testament niet van toepassing is:

"Artikel 3.17.0.0.2 van de VCF stelt dat fiscaal misbruik handelt om door de belastingplichtige zelf gestelde rechtshandelingen. In het kader van de erfbelasting en testamenten is de testator niet de belastingplichtige. Bijgevolg kunnen testamentaire bepalingen alvast niet onder de toepassing vallen van de in artikel 3.17.0.0.2 van de VCF voorziene antimisbruikbepaling."

Terug naar “Successie- & Registratierechten”