vreemde journalist

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: vreemde journalist

#16 , 31 mar 2015 10:56

Over een niche-markt gesproken... De markt van Bliksemafleiders op zich, is al een nichemarkt, laat staan radioactieve (geen idee dat dat bestond). En dan nog specialiseren in het VERWIJDEREN van dat soort bliksemafleiders? Niet te verwonderen dat hij tijd over heeft om journalist te spelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos
Berichten: 16087

#17 , 31 mar 2015 11:16

Uh Uh, FANC heeft na diverse klachten zijn licentie ingetrokken en zelfs zijn atelier moeten saneren als ik me juist herinner.

De werkwijze (bij weigering van zijn offerte werd er blijkbaar telkens een "journalistieke campagne" gestart die het falend beleid van de gemeente nader belichtte) waarmee hij zich aan gemeenten opdrong heeft ooit zelfs een aantal burgemeesters van diverse signatuur (alle kleuren van het firmament) gedwongen een gezamenlijke waarschuwingsbrief op te stellen en te verspreiden onder collega's.

Ooit zelfs hier een verdoken dreigement ontvangen dat we beter oppasten met wat we publiceerden over hem naar aanleiding van een poster tegen wie hij een heuse lastercampagne was begonnen.

LeenW
Berichten: 12816

#18 , 31 mar 2015 11:35

Tja, wij kunnen ook persvrijheid inroepen he :lol:

Reclame

JaMi
Topic Starter
Berichten: 46

#19 , 31 mar 2015 19:52

@ inazuma: voilà u geeft toch al onmiddellijk enige duiding

@ inazuma: met ‘artikeltje’ en ‘onderzoek’, heb ik het over het ‘artikeltje’ en het eventuele ‘onderzoek’ van de ‘journalist’, niet de publicatie of het onderzoek van het BIVV. Het is dat ‘artikeltje’ van de ‘journalist’, als reactie (?) op de publicatie van het BIVV, dat ik éénzijdig en ongenuanceerd noem.

Waarop baseert de ‘journalist’ zich eigenlijk voor zijn uitspraken?

Waarop baseert hij zijn uitspraak ‘… toch gebeuren er niet zóveel ongevallen en als die er al zijn dan gaat het om het feit dat een automobilist weer geen voorrang heeft gegeven, het bord B5 weer niet heeft gerespecteerd of bruusk de motorfietser de pas afgesneden’. Is het een persoonlijke mening of moeten we er een journalistieke waarde aan koppelen?

Ten eerste zegt hij dat er ‘niet zóveel ongevallen’ (met motorrijders) gebeuren. Wat natuurlijk relatief moet worden gezien. Ten tweede beweert hij dat als er een ongeval met een motorrijder gebeurt, dat de oorzaak bij een automobilist ligt. Waarop baseert hij zich?

Waarop baseert hij zijn uitspraak ‘omdat ze het niet kunnen velen, snijden sommige automobilisten motorrijders bewust de pas af’? Heeft hij automobilisten geïnterviewd of gaat het om zijn persoonlijke mening als automobilist?

De bedoeling van het ‘artikeltje’ ontgaat me volledig. Gewoon even een snelle persoonlijke reactie op ‘iets’? Wat is de nieuwswaarde eigenlijk? Omwille van één of meerdere persoonlijke ‘ervaringen’ of van ‘horen zeggen’, snel even veralgemeniseren of iemand of een groep stigmatiseren. Dat gebeurt dus voortdurend op die ‘nieuws’-site. Waarbij heel selectief gepubliceerd wordt, iets in zijn nadeel zal je er niet snel lezen. ’t Is altijd de ander …

Meerdere dossiers worden gekenmerkt door honderden beledigingen, beschuldigingen, insinuaties enz. ten aanzien van één persoon, instelling, bedrijf, gemeente enz. De ‘journalist’ weet of zou moeten weten dat hij er dikwijls serieus naast zit, serieuze onzin of zelfs complete leugens schrijft. Rechtzettingen moet je echter niet verwachten. Integendeel. Als je durft kritiek geven of zeggen dat hij fout zit, zal hij er nog een schep bovenop doen, iets anders, andere ‘verhalen’, zoeken. Hij vindt altijd wel iemand die volgens hem iets negatiefs te zeggen heeft, iets dat in zijn (subjectief) kraam past –of beter gezegd iemand op wie hij zijn uitlatingen of beweringen probeert te steken – om zijn slachtoffer aan te vallen. Dan mogen 99 mensen positieve dingen over jou zeggen, 1 niet, dan zal hij die ene opzoeken, dan mag je 99 positieve dingen gedaan hebben, 1 negatief, dan zal hij zich fixeren op dat negatieve, als daar al iets van aan is. Dat is wat hij ‘ander’ nieuws noemt. Tot in het absurde.

Dat je sommige dingen met een serieuze korrel, van pakweg soms wel een meter of 5, moet nemen, mag blijken uit volgend artikel:

http://www.morsum-magnificat.be/images/ ... ischot.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

De foto zou moeten aantonen dat de omcirkelde personen onder de man op de paal staan. In werkelijkheid staan die mannen makkelijk een5-tal meter van die paal.

https://www.google.be/maps/@51.039234,4 ... GkZuLQ!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;

Als de ‘journalist’ de identiteit te pakken krijgt van iemand die kritiek op zijn ‘journalistiek’ of ‘artikels’ durft geven, het niet eens met hem of niet doet wat hij wil, riskeert die op zijn site aangepakt te worden. En daar wordt op de persoon gespeel, niet op de bal.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 01 apr 2015 14:51

Ten eerste zegt hij dat er ‘niet zóveel ongevallen’ (met motorrijders) gebeuren. Wat natuurlijk relatief moet worden gezien.
Dat moet je zeker relatief zien:
Motorrijders doen 1% van de voertuigkilometers.
Ze maken wel 14% van de dodelijke slachtoffers uit ...

In absolute termen is het aantal ongevallen beperkt.
Naar het aantal km is het een slachting ...
Ten tweede beweert hij dat als er een ongeval met een motorrijder gebeurt, dat de oorzaak bij een automobilist ligt. Waarop baseert hij zich?
Dat is vaak inderdaad zo bij 2-zijdige ongevallen.

Men heeft de motorrijder dan niet gezien, maar weet klassiek wel te vertellen dat die veel te snel reed ... bizar natuurlijk.
In realiteit heeft men niet gekeken.
En als je niet kijkt, kan je niet zien ....
Of men verwacht geen motorrijders - en ziet ze dan ook niet / google inattentional blindness , een ogen opener ...
Waarop baseert hij zijn uitspraak ‘omdat ze het niet kunnen velen, snijden sommige automobilisten motorrijders bewust de pas af’? Heeft hij automobilisten geïnterviewd of gaat het om zijn persoonlijke mening als automobilist?
Dat lijkt snel zo als je met de motorfiets rijdt.
In realiteit is het doorgaans nonchalance en onkunde: niet of maar zeer vluchtig kijken

JaMi
Topic Starter
Berichten: 46

#21 , 01 apr 2015 20:08

Thx voor de info.
Wederzijds respect of liever gezegd, respect voor elkaar in het verkeer, zou al veel ongevallen vermijden.

Deze morgen trouwens weer een motorrijder gezien die zijn vuist opstak naar de bestuurder van een camionet. Bijna elke week zie ik wel een motorrijder die even naast een auto gaat rijden, omdat die blijkbaar niet snel of ver genoeg uitweek, en dan met zijn vinger gebaren maken alsof hij de koninklijke stoet aan het begeleiden is :lol: . Gelukkig zijn er nog de anderen die, als 1 op 10 wagens duidelijk ruimte maakt, hun appreciatie laten zien aan die éne in plaats van de 9 anderen met de vinger te wijzen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 02 apr 2015 11:24

Tja, veel motorrijders lijken ook te vergeten dat ze zich, bij normaal verkeer, als een normale bestuurder moeten gedragen. Ik heb de indruk dat veel motorrijders denken dat veel auto's die allemaal tegen 100 / 120 km/u rijden, ook nog altijd een file is, waar ze tussendoor kunnen laveren...

Ikzelf hou mijn achteruitkijkspiegels in het oog voor motorrijders bij file of traaf verkeer, maar als ik 120 rij, verwacht ik geen motorrijders meer die me langs rechts komen voorbijscheuren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 02 apr 2015 17:01

File-filteren invoeren in de wegcode was een misser van formaat.
Eén van de vele die tot een verhoogde toename van gevaarlijke toestanden geleid heeft, zoals fietsers door rood - nu rijdt zowat elke fietser eender waar door rood en is de betekenis van een rood licht volledig uitgehold.

JaMi
Topic Starter
Berichten: 46

#24 , 02 apr 2015 20:40

Om de enkele vreemde artikels die ik aanhaalde af te sluiten. Conclusie : de uitlatingen van de journalist in verband met motorrijders en automobilisten hebben geen journalistieke waarde, ze zijn gebaseerd op niet onderbouwde persoonlijke meningen. De uithalen naar anderen via enkele toegevoegde links leveren ook geen bijdrage tot enige onderbouwing. Het gaat om enkele losstaande persoonlijke zaken. En met betrekking tot het parkeren op het trottoir of een verhoogde berm: breng een rechter in verwarring, vertel vanalles en nogwat, noem het dáár bij hoog en laag een gelijkgrondse berm (en elders een verhoogde), zeg dat je niemand hinderde en je maakt kans om vrijgesproken te worden van een parkeerovertreding :) . Vreemde journalist :D

JaMi
Topic Starter
Berichten: 46

#25 , 16 apr 2015 19:41

Om er iets juridisch aan te koppelen: het gedrag van de journalist is reeds 2 maal veroordeeld door de raad van de journalistiek:

http://rvdj.be/sites/default/files/pdf/ ... 200810.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rvdj.be/sites/default/files/pdf/ ... 7.09_3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij probeerde, tevergeefs, de raad van de journalistiek nog te verbieden de uitspraak te publiceren:
http://www.journalist.be/nieuws/rechter ... rnalistiek" onclick="window.open(this.href);return false;
(later toch ten gronde publiceerbaar geacht: http://www.rvdj.be/sites/default/files/ ... Beroep.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ondertussen een 3de maal

http://www.rvdj.be/sites/default/files/ ... issing.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW
Berichten: 12816

#26 , 16 apr 2015 20:00

Dringende gedwongen opname lijkt mij hier wel aangewezen.

Franciscus
Berichten: 38583

#27 , 16 apr 2015 23:05

En dan komt hij zo wie zo zonder perskaart niet voorbij de eerste PD afsluiting.
En dus ook niet in de zone voorzien voor pers. Voorbij tweede lind komen alleen de onderzoekers en hulpverleners die daar specifiek nodig zijn.
En als hij 'zevert' kan politie ( OBP) hem zo wie zo aan,houden wegens verstoring van openbare orde... bij verzet - smaad - enkelvoudige slagen en verwondingen aan politie en weerspannigheid.

JaMi
Topic Starter
Berichten: 46

#28 , 22 apr 2015 07:51

Even terug naar het begin nl. de bewering van de journalist dat ongevallen met motorrijders door automobilisten zouden veroorzaakt worden.
Het BIVV had blijkbaar al eens onderzoek gedaan naar ongevallen met motorrijders

http://www.bivv.be/nl/nieuws" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bivv.be/frontend/files/userf ... 2013NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vorige week waren er trouwens werken op de E40 richting Brussel. De automobilisten hielden zich aan de beperking van 70 per uur, maar je zag regelmatig motorrijders voorbij komen tegen 80, 90 of zelfs meer.

JaMi
Topic Starter
Berichten: 46

#29 , 12 sep 2015 14:56

Om de enkele vreemde artikels die ik aanhaalde af te sluiten. Conclusie : de uitlatingen van de journalist in verband met motorrijders en automobilisten hebben geen journalistieke waarde, ze zijn gebaseerd op niet onderbouwde persoonlijke meningen. De uithalen naar anderen via enkele toegevoegde links leveren ook geen bijdrage tot enige onderbouwing. Het gaat om enkele losstaande persoonlijke zaken. En met betrekking tot het parkeren op het trottoir of een verhoogde berm: breng een rechter in verwarring, vertel vanalles en nogwat, noem het dáár bij hoog en laag een gelijkgrondse berm (en elders een verhoogde), zeg dat je niemand hinderde en je maakt kans om vrijgesproken te worden van een parkeerovertreding :) . Vreemde journalist :D
Je houdt het niet voor mogelijk. Mr. V. heeft ondertussen al een aantal foto’s gepubliceerd over auto’s die volgens hem geparkeerd stonden op een verhoogde berm. Tja, als hij ooit op de vingers getikt werd voor iets, verschijnen er foto’s van anderen in zijn krant. Deze moet je toch eens zien.

http://www.morsum-magnificat.be/index.p ... 6&Itemid=0

Als je op de link naar het pdf document klikt ‘MM_242_05_Tremelo_hinderen_fiertsers’ lees je ondermeer het volgende :

‘Het parkeren op een verhoogde berm binnen de bebouwde kom is een zware overtreding waartegen dient opgetreden.’

En dan moet je toch eens opnieuw gaan kijken naar de eerder aangehaalde artikels hier

http://www.morsum-magnificat.be/index.p ... 7&Itemid=2
http://www.morsum-magnificat.be/images/ ... anaken.pdf
http://www.morsum-magnificat.be/images/ ... anakan.pdf

Echt, als Mr. V. in zijn artikel ‘MM_242_05_Tremelo_hinderen_fiertsers’ beweert dat het over een verhoogde berm gaat, dan stond hij ook op een verhoogde berm. De verhoogde berm waar hij toen stond is toch helemaal vergelijkbaar met deze van de foto’s die hij daar publiceert, toch?

En het wordt nog straffer :

http://www.morsum-magnificat.be/index.p ... &Itemid=35

… met een brief naar comité P.

Misschien dat als de parkeerders daar effectief op de bon geslingerd worden, Mr. V. kan optreden als raadsman. Als hij zichzelf vrij kan krijgen, moet hij dat voor anderen ook kunnen :? Dat zou nog wat zijn, parkeerders aangeven bij de politie en je dan als raadsman aanbieden ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 14 sep 2015 13:29

Die mens moet toch een leven vol persoonlijke frustraties hebben, als je zo tekeer gaat? Een afspraak met een psychiater zou hem meer goed doen dan het neerpennen van dit soort bagger...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Praat café”