Aangifte nalatenschap - VLABEL - voorbeeld

HendrikSteyaert
Topic Starter
Berichten: 2

Aangifte nalatenschap - VLABEL - voorbeeld

#1 , 15 mar 2015 13:19

Ik heb eens rondgekeken op dit forum maar vind enkel vragen over specifieke gevallen terug. Bestaan er nergens ingevulde voorbeeld-aangiftes voor de 80% meest voorkomende algemene gevallen?
Onze situatie is de volgende: 7 kinderen - vader reeds lange tijd overleden - moeder pas overleden: bezit gezinswoning + inboedel + geld op bankrekening, geen testament, geen huwelijkskontrakt, geen schenkingen maw, niets speciaal.

Mijn konkrete vragen zijn de volgende:
1. Ik lees in het dokument van vlabel, alsook op dit forum dat indien er meer plaats nodig is op het formulier, men stukken moet kopieren en bijplakken. Als ik dit dokument echter open in MS Word lijkt het beveiligd en bestaat er geen mogelijkheid van copy - paste. Heeft iemand hier een oplossing voor?
2. Bij "eigen vermogen" wat moet ik vermelden als "aandeel in het roerend goed" is dat 1/1 of 1/7 of 1/8?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 mar 2015 13:54

Voor de gezinswoning : moeder is volle eigenaar van de helft van die woning , dus 1/2.
U moet tevens vermelden dat het vruchtgebruik van de andere helft naar de blote eigendom gaat van de kinderen.
Voor roerende goederen : alles wat op naam van moeder staat moet vermeld worden in de aangifte , dus 1/1.

Ik heb ook al gezocht naar kopiëren , maart heb op dit moment geen oplossing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 15 mar 2015 18:41

MOMENTEEL is het document inderdaad beveiligd. In de vorige versie was dat niet zo. Het gaat om een technische vergissing; het is zeker niet de bedoeling. Als U nog tijd heeft, wacht een weekje. Zoniet: zet de overige gegevens op een los blad, nummer het 6b (ik weet niet vanbuiten op welke blz. U moet invoegen) en het originele 6a en schrijf op het laatste blad: deze aangifte bevat 16 blz. genummerd van 1 t/m 5, 6a, 6b, 7 t/m 15.

Fiscaal gesproken is er geen gezinswoning meer.

Bij eigen vermogen moet U vermelden wat ZIJ bezat in dat specifiek goed. Dat is wellicht 100% of 50%. Als er geen gifte tussen echtgenoten heeft bestaan, bezat uw moeder de 1/2 in volle eigendom van alles wat vroeger in de gemeenschap zat. Daarenboven had ze ook het vruchtgebruik op de andere helft. Bij eigen vermogen geeft U dan aan:
huis Zaventem 3de afdeling sectie B 455X8, Luchthavenlaan 55, 12a36ca, geschat voor1/1 VE = 300.000 euro (haar aandeel:) 50%.

Elders moet U vermelden dat het 1/2 vruchtgebruik uitdooft.

Wat de rekeningen betreft, hangt het er van af wat U heeft geregeld na het eerste overlijden. Is er nog een onverdeeldheid of niet.

Reclame

HendrikSteyaert
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 15 mar 2015 20:53

ik heb ondertussen gevonden hoe de beveiliging kan worden afgezet. In Word selekteer "Review" (ik werk met een Engelse versie, dus ik weet niet hoe die optie in de Nederlandse versie heet), selkteer daarna "Protect Document". Er zou nu een nieuw frame moeten openen rechts van het dokument met onderaan een knop "Stop Protection". Klik hierop en u kan het dokument nu editeren, inkluis kopieren en plakken. Om de velden verder in te vullen is het wel handigst om de beveiliging terug aan te zetten door in het frame rechts nu op de knop met "Yes, Start Enforcing Protection" te klikken. Er word nu gevraagd om een paswoord in te geven. Niet doen en gewoon "OK" klikken.

Elviz
Berichten: 3

#5 , 25 mar 2015 17:44

Hallo,

met betrekking tot de aangifte van het nalatenschap kan men -volgens Vlabel zelf- het ''oude'' formulier nog gebruiken tot eind Maart. Met het ''oude'' formulier bedoel ik eigenlijk het document te downloaden vanaf de Federale website.

Met betrekking tot het nalatenschap heb ik zelf nog een vraag: ik heb begrepen dat de inboedelverzekering tot het ''actief'' gerekend wordt, wat in mijn geval compleet absurd is, want mijn ouders hadden een inboedelverzekering van ergens midden jaren 90, tbv om en bij de 50 duizend euro, wat nooit of te nimmer de werkelijke waarde van de inboedel ooit was. Een handige verzekeraar heeft daar duidelijk van geprofiteerd.

Mijn vraag echter: wat kan ik het beste doen mbt de aangifte? Iemand tips?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 25 mar 2015 19:47

Bij de aangifte moet men vermelden welke verzekering en voor welk bedrag er is voor de inboedel. Dat bedrag is de 'nieuwwaarde' van de inboedel. En dan is 50.000 € niet abnormaal. Tel maar eens uit : slaapkamer, eetkamer, salon, TV, diverse ander toestellen, kleding,...
Bij de aangifte moet men de huidige waarde vermelden : denk in orde van grootte 1 à 2.000 €. Bij overlijden van de tweede ouder worden meestal de meubelen vernietigd of naar de kringwinkel gebracht. Waarde is dan nihil.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 25 mar 2015 22:56

Waarom zou iemand nog het oude formulier willen gebruiken?
Gaat mijn pet te boven.

Vergeet niet na te zien of je één of twee forfaits van het passief kan gebruiken (zie nieuw formulier).

Elviz
Berichten: 3

#8 , 26 mar 2015 10:37

Waarom zou iemand nog het oude formulier willen gebruiken?
Gaat mijn pet te boven.

Vergeet niet na te zien of je één of twee forfaits van het passief kan gebruiken (zie nieuw formulier).
Wel, simpelweg omdat ik mijn aangifte in het oude reeds gedaan heb, weliswaar nog niet verstuurd wegens vragen hier en daar. Het nieuwe formulier omvat 15 pagina's, ik heb dus weinig zin om te herbeginnen, zeker nadat het Vlabel bevestigd heeft dat het oude formulier gebruikt mag worden tot eind Maart.

Elviz
Berichten: 3

#9 , 26 mar 2015 10:45

Bij de aangifte moet men vermelden welke verzekering en voor welk bedrag er is voor de inboedel. Dat bedrag is de 'nieuwwaarde' van de inboedel. En dan is 50.000 € niet abnormaal. Tel maar eens uit : slaapkamer, eetkamer, salon, TV, diverse ander toestellen, kleding,...
Bij de aangifte moet men de huidige waarde vermelden : denk in orde van grootte 1 à 2.000 €. Bij overlijden van de tweede ouder worden meestal de meubelen vernietigd of naar de kringwinkel gebracht. Waarde is dan nihil.
Bedankt voor het antwoord - bedoelt U 1 à 2.000 € voor de totale inboedel? Een ambtenaar had me geadviseerd om 3.000 € als forfait te vermelden, lager gaan zou niet geaccepteerd worden. Echter, ik heb van dezelfde ambtenaar vernomen dat, sinds de overheveling naar Vlaanderen, men veel strenger geworden is.

Nu, de realiteit is wel dat ik in geen enkel geval aan de 3.000 € geraakt ben, veel is gewoon weggegooid geworden, weggegeven(kringloop/familie) en het resterende dat verkocht is geworden heeft nog geen 1.000 € opgebracht.

Tja, een dilemma: ga je voor de werkelijkheid dan gaat het niet geaccepteerd worden, in het andere geval betaal je gewoon te veel.

wolf2
Berichten: 2071

#10 , 26 mar 2015 11:14

zie artikel 3.18.0.0.8 van de VCF

als de aangegeven waarde te laag is, krijg je een boete van 5% als je er tot 25% onder zat
van 10% als je er tot 50% onder zat
van 15% als je er tot 75% onder zat
en van 20% als je niets aangegeven hebt

Als je dus de werkelijke verkoopwaarde aangeeft (netto, min de mogelijke kosten dus) bvb. 500 euro, dan zou Vlabel al moeten bewijzen dat het meer waard was. Meer dan 15% boete kan je dus niet krijgen. ik zou weten wat ik moet doen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 26 mar 2015 11:31

Ik was onlangs in een kringwinkel. Men aanvaardt niet zo vlug meer voorwerpen en meubels. En als men dan ziet voor welke prijs die verkocht worden. Wat wordt nog gerecupereerd in zo'n inboedel : een TV nieuw model, een fiets, een ijskast,... Maar dan rekent men met 50 € maximum per toestel. Laat de Registratie maar afkomen!
Het zal voor hen al moeilijk genoeg zijn - met minder mensen - de aangifte van onroerend goed te controleren. En daar spreken we niet over 100 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Karanog
Berichten: 141

#12 , 16 jul 2015 14:46

ik heb ondertussen gevonden hoe de beveiliging kan worden afgezet. In Word selekteer "Review" (ik werk met een Engelse versie, dus ik weet niet hoe die optie in de Nederlandse versie heet), selkteer daarna "Protect Document". Er zou nu een nieuw frame moeten openen rechts van het dokument met onderaan een knop "Stop Protection". Klik hierop en u kan het dokument nu editeren, inkluis kopieren en plakken. Om de velden verder in te vullen is het wel handigst om de beveiliging terug aan te zetten door in het frame rechts nu op de knop met "Yes, Start Enforcing Protection" te klikken. Er word nu gevraagd om een paswoord in te geven. Niet doen en gewoon "OK" klikken.
In de Nederlandstalige Word 2013 is het
- bestand - start - invoegen - ... - klik ONTWIKKELAARS
- binnen ontwikkelaars : klik "Bewerking beperken"
- rechts onderaan klik "Beveiliging stoppen"

Terug naar “Successie- & Registratierechten”