Benadeeld door onvrijwillig mede eigenaar van ouderlijk huis

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

Benadeeld door onvrijwillig mede eigenaar van ouderlijk huis

#1 , 18 mar 2015 21:44

size=150]Dag,

Mijn vriendin en ik hebben juist een huis gekocht op een openbare verkoop.

Mijn vriendin haar ouders zijn, toen zij nog maar elf jaar en haar zus 9jaar waren, gescheiden. Mijn vriendin en haar zus hebben toen het huis gekregen, waarvan de moeder vruchtgebruik heeft gehad. ( vader is toen vertrokken)

Mijn vriendin heeft in een vorige relatie ook al eens een huis gekocht (en verkocht ondertussen) Omdat zij mede eigenaar is van haar ouderlijk huis, moest ze toen ook al een groot beschrijf betalen.


Destijds heeft ze bij haar eerste aankoop ook al registratierechten betaald. Maar doordat ze mede eigenaar is van haar ouderlijk huis kan ze / we niet genieten van (bij-) abattement, alsook het gewaarborgd wonen is hierdoor niet mogelijk... Daarnaast zijn er nog tal van voordelen (o.a. bij de lening), waar wij hierdoor niet kunnen genieten.


Nu zijn wij op zoek of er een mogelijkheid bestaat om hier vanaf te geraken om wél van die voordelen ( zeker het gewaarborgd wonen) te kunnen genieten??
Haar deel van het huis verkopen, waar de moeder ook nog eens vruchtgebruik van heeft, zoiets koopt niemand!! En ooit zullen zij en haar zus het huis toch erven...

Ze heeft nooit de keuze gehad om eigenaar of niet te zijn van dat huis. Dat is toch ergens een vorm van "overmacht" voor haar... Waar dan ook ik nu nadelen van moet ondervinden!!!!


Hopelijk kan iemand ons hierbij helpen of raad geven want we moeten bij enkele dagen bij de notaris gaan tekenen. En het is toch alles bij elkaar geteld en aanzienelijk bedrag wat we hierdoor mislopen...


Alvast dank!!! [/size]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 mar 2015 21:53

Eerst dit : die 'beperkingen' zijn niet van toepassing voor Uzelf, enkel voor je vriendin. U kan desnoods wel genieten van klein beschrijf.
Voor een lening mag er geen probleem zijn , daar heeft dat ouderlijk huis geen invloed. Voor de fiscus zal deze woning voor haar gezien worden als een tweede woning, zodat ze niet kan genieten van de woonbonus. Zij heeft wel de aftrekmogelijkheid voor tweede woning. Maar op dit moment zou dit ( toch voorlopig nog) meer opbrengen dan de woonbonus.
Indien zij geen terugbetaling van registratierechten heeft gevraagd bij de vorige verkoop, kan zij wel gebruik maken van de meeneembaarheid. Vraag dat bij de notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”