opzegvergoeding bij tegenopzegging

ikke_naturlijk
Topic Starter
Berichten: 11

opzegvergoeding bij tegenopzegging

#1 , 13 mar 2015 12:44

Ik ben ontslagen door mijn werkgever en presteer op dit ogenblik mijn opzeg. Ik heb zicht op een nieuwe job, voor dewelke ik eerstdaags een contract zal tekenen. Ik weet dat ik de mogelijkheid heb om mijn tegenopzegging te geven aan mijn werkgever teneinde vroeger "vrij" te zijn.

Een vakbondsafgevaardigde kwam mij waarschuwen voor de tegenopzegging. In die zin dat de werkgever het recht zou hebben om de betaling te eisen van het gelijkgestelde loon overeenkomstig met het resterende aantal maanden en weken van de initiële opzegperiode.

Klopt dit?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 13 mar 2015 14:18

De tegenopzeg vervroegt enkel de datum waarop de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt. Deze verandert niets aan het feit dat de werkgever de arbeidsovereenkomst heeft beëindigd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ikke_naturlijk
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 13 mar 2015 14:21

De tegenopzeg vervroegt enkel de datum waarop de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt. Deze verandert niets aan het feit dat de werkgever de arbeidsovereenkomst heeft beëindigd.
Welke gevolgen heeft dit voor de opzegvergoeding. Moet ik die dan betalen? Of wordt deze gereduceerd gezien ik vroeger vertrek? Of moet ik dit vooraf onderhandelen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 mar 2015 21:35

Er is gewoon. Sprake van een opzeg, maximaal 4 weken. Geen verbrekingsvergoeding.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 15 mar 2015 09:01

“Art.37/2...§ 3. De werknemer die door zijn werkgever werd ontslagen door middel van een opzeggingstermijn, kan aan de overeenkomst een einde maken mits een verkorte opzeggingstermijn wanneer hij een andere dienstbetrekking heeft gevonden. Deze opzegging wordt ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 37, § 1, tweede tot derde lid. De opzeggingstermijn wordt vastgelegd op : - één week wat de werknemer betreft die minder dan drie maanden anciënniteit telt; - twee weken wat de werknemer betreft die tussen drie maanden en minder dan zes maanden anciënniteit telt; - drie weken wat de werknemer betreft die tussen zes maanden en minder dan een jaar anciënniteit telt; - vier weken wat de werknemer betreft die een jaar of meer anciënniteit telt. De opzeggingstermijnen, bedoeld in vorig lid, nemen een aanvang overeenkomstig artikel 37/1”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#6 , 15 mar 2015 09:40

Lees ik het nu goed dat de vakbond het verkeerd had? Tegen opzeg kan altijd. En dit is zonder vergoeding of boete te moeten betalen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mar 2015 11:31

Lees ik het nu goed dat de vakbond het verkeerd had? Tegen opzeg kan altijd. En dit is zonder vergoeding of boete te moeten betalen.
dat vakbondsadvies zal wel niet van de juridische dienst gekomen zijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mar 2015 11:32

De tegenopzeg vervroegt enkel de datum waarop de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt. Deze verandert niets aan het feit dat de werkgever de arbeidsovereenkomst heeft beëindigd.
zal de rva een andere mening over hebben indien de nieuwe job vrij vlug een einde neemt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 16 mar 2015 11:41

de RVA zal geen andere mening hebben. Zij zullen echter zowel het ontslag (geen probleem) als de tegenopzeg (wel een probleem) behandelen. het blijft een ontslag door de werkgever, echter is de werknemer wél verantwoordelijk dat hij een tijd zonder loon zit door zijn eigen schuld.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”