voor wie is het landbouwmateriaal

zoetjeh
Topic Starter
Berichten: 23

voor wie is het landbouwmateriaal

#1 , 13 feb 2015 19:12

mijn man heeft een landbouwdiploma en wil het bedrijf overnemen van mijn pa die onlangs gestorven is
heeft hij recht op het landbouwmateriaal? de tweede vrouw van mijn pa beweert dat zij alles erft , mijn pa was vruchtgebruiker en ik was naakte eigenaar

volgens mij heeft zij enkel recht op de inboedel van het huis
zij wil het landbouwmateriaal, zoals ploeg , maaier , traktor , watertank enz enz
ze wil ook blijvend de pacht van het land

hoe zit dat nu in elkaar, is de notaris hier van op de hoogte ?
het lijkt me zo ingewikkeld

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zoetjeh
Topic Starter
Berichten: 23

#2 , 13 feb 2015 19:14

p.s mijn pa boerde nog zelf , de tweede vrouw is geen boerin, ik ook niet, man feitelijk ook niet , maar hij zou wel willen als hobbieboer verder doen, dus is er nu discussie van wie het landbouwmateriaal is

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 13 feb 2015 19:51

Uw echtgenoot heeft op niets recht want hij is geen erfgenaam.
De echtgenote-weduwe van uw vader krijgt vruchtgebruik op alles wat in de erfenis van uw vader zit.
Van de zaken waarvan uzelf reeds naakte eigenaar was bent u nu volle eigenaar geworden en daar heeft de weduwe dus geen enkel recht op.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#4 , 10 mar 2015 21:41

Aangezien u al naakte eigenaar was en uw pa vruchtgebruiker, heeft u volgens mij de volle eigendom van de gronden, als u pa éénmanszaak was heeft zijn zijn tweede vrouw enkel het vruchtgebruik op de gezinswoning met inboedel.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 10 mar 2015 22:16

Hoe is TS naakte eigenaar geworden terwijl haar vader nog leefde?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#6 , 11 mar 2015 09:06

@roharro: Vermoedelijk door het overlijden van TS haar mama, waarschijnlijk de eerste vrouw van overledene. Als de gronden uit het private kapitaal van de eerste vrouw komen was TS reeds naakte eigenaar voor 100%, kon ook door schenking voor het tweede huwelijk, of door gesplitste aankoop(eigendom- vruchtgebruik).
Indien er een landbouwvennootschap was kan de tweede vrouw de helft bezitten van de landbouwmachines (cv, vof, ea).

De notaris kan door uitsluitsel over geven.

Terug naar “Landbouw recht”