hypothecaire lening of persoonlijke lening????

curieuzeneus
Topic Starter
Berichten: 2

hypothecaire lening of persoonlijke lening????

#1 , 07 mar 2015 11:27

Mijn schoonouders hebben 2 jaar geleden 55000 euro geleend voor privé-doeleinden, dus niet voor verbouwingen ofzo. Ze hebben dit via een klein bureautje gedaan en op de papieren blijkt na tussenkomst van 2 à 3 bureautjes het geld uiteindelijk van Europabank komt. Voor de lening te krijgen, hebben ze hun afbetaalde woning in hypotheek gegeven.

Gisteren krijgen ze een brief waarop staat dat de lening is goedgekeurd (2 jaar later ?!?!) ze op 15 jaar ( 180 maanden) in totaal 103 000 euro terug moeten betalen.
Komt ongeveer op 575 euro per maand, ze betalen dit reeds 2 jaar af.
Ik ga eerlijk zijn, die mensen kunnen amper Nederlands, een nicht van hen is meegegaan indertijd bij het tekenen van de papieren en heeft gezegd jaja is goed teken maar :shock:
Nu vraag ik me af mag zo een lening in België ingeschreven worden als een hypothecaire lening? En is dit niet zo een woekerlening?
Ik persoonlijk weet niks van leningen, ben er zelf heel bang van en zal ze altijd vermijden omdat ik in mijn kindertijd genoeg deurwaarders heb zien passeren bij ons thuis en ze ook toen alles van op mijn kamer meegenomen hebben.... Ik ben bang van leningen en zal ze dus niet snel doen.
Wie is op de hoogte en kan me helpen?
Alvast hartelijk dank voor de moeite :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 07 mar 2015 12:37

Hypothecaire lening=notariële akte.
Vraag: is er een notariële leningsakte?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#3 , 07 mar 2015 12:56

Indien de lening is aangegaan voor privé doeleinden (en niet voor onroerende doeleinden) is het alvast geen woonkrediet en zal er dus geen fiscale aftrek kunnen plaatsvinden. Het zal dus een soort lange termijnlening zijn waarvoor een hypothecaire waarborg genomen werd. Dat het een woekerlening betreft staat al vast. 55.000 euro ontlenen op 15 jaar met een maandlast van 575 € betekent een jaarente van zowat 9,5 %...
Met de contracten eens tot bij je notaris gaan en diens mening vragen. Of bij een paar ernstige bankiers ipv louche bureautjes. Dit moet je veel goedkoper kunnen (her)financieren...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

curieuzeneus
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 07 mar 2015 17:23

Hartelijk dank voor jullie reacties. Er is inderdaad een notariële akte.
Ik vond dit ook al zo raar dat deze lening door de handen van een notaris gegaan is en toch goedgekeurd.
Bovendien is dit goedgekeurd terwijl ze beiden niet werken. Voor allerlei vooroordelen mijn richting uit komen, ze hebben allebei jaren gewerkt in de productie maar zijn beginnen sukkelen met hun gezondheid door het harde werk die ze deden.
De lening is daardoor ook moeilijk te betalen en ze zijn bijna 60 allebei.
Is er een meldpunt ofzo voor zulke woekerleningen? Ik kan me voorstellen dat dit bureautje heel wat mensen in de luren legt....

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 07 mar 2015 20:25

Dergelijke banken passen de maximaal.wettelijk toegelaten rentevoeten toe. Er is dus niet veel tegen te beginnen maar wel tergend dat mensen nog in die val,gelokt worden. Herfinancieren is waarschijnlijk ook geen optie omdat ze nergens anders een lening zullen krijgen. Huis verkopen om die lening terug te betalen en met de overschot iets kleins te kopen waarschijnlijk evenmin. t Zal dus afbetalen worden ;-(

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”