ontslag na zwangerschapsverlof wegens economische redenen

Lili1981
Topic Starter
Berichten: 3

ontslag na zwangerschapsverlof wegens economische redenen

#1 , 02 mar 2015 16:49

Klein vraagje : na gesprek met mijn bazen vorige week lijkt het erop dat ik op het einde van mijn zwangerschap ontslagen zal worden wegens economische redenen.
Telt dit als ze de persoon die mij "tijdelijk" verving tijdens mijn zwangerschapsverlof wel zullen aanhouden?

alvast bedankt :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mar 2015 17:20

Nee

Lili1981
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 03 mar 2015 09:07

welke stappen kan ik zelf ondernemen mochten ze het toch zo willen doen? Mijn zwangerschapsverlof eindigt nl. aanstaande donderdag.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 mar 2015 10:06

niets tot u effectief ontslagen bent, pas dan naar de vakbond of een advocaat stappen (tenzij je de procedure zelf kent) en een procedure starten wegens bescherming tegen ontslag wegens zwangerschap.

Lili1981
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 03 mar 2015 11:27

Net bij mijn werkgever langs geweest, hij zou willen dat ik betaald verlof opneem vanaf donderdag en in tussentijd ander werk moet zoeken. Ze hadden blijkbaar zelfs met interim bureaus contact opgenomen en ze zouden verzekerd hebben dat iemand met mijn profiel binnen de 14 dagen ander werk zou hebben. Ze zouden het als familiebedrijf niet aankunnen mijn ontslag te geven. eerst stelde ze zelfs voor om in onderlinge overeenkomst uiteen te gaan, maar daar heb ik dus vriendelijk voor bedankt. Heb ook niets willen tekenen. Raar ondanks dat ik bijna 100% zeker was dat ik mijn job kwijt zou zijn ben ik toch een beetje van mijn melk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 mar 2015 11:31

je kan niet verplicht worden om betaald verlof op te nemen.

Neem de volgende keer dat je naar je werk gaat een dictafoon mee en lok (beleefd) een gesprek uit met de werkgever. Neem dat gesprek op.

Als hij je wenst te ontslaan wegens zwangerschap, zelfs al doet hij het niet, maar maakt hij je het leven moeilijk, is dat discriminatie. Ze zijn NIET genoodzaakt je ontslag te geven, ze kunnen wettelijk perfect de andere persoon, die wist dat het een vervanging zou zijn, terug ontslaan. Dat is de correcte manier van werken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”