Successierechten meerderjarig kind

xxZargothxx
Topic Starter
Berichten: 8

Successierechten meerderjarig kind

#1 , 27 feb 2015 14:57

Hoi, misschien een domme vraag maar ik ken hier dus niet veel van..

Mijn moeder waarmee ik samenwoonde is zopas overleden (ikzelf ben 24 jaar).
Ze zat in een scheiding met mijn vader en woonde dus nu zo een 2 jaar apart. (vader verhuist naar andere locatie)

Mijn vader en moeder hadden dus 2 huizen en een appartementje waar ze beiden de helft recht op hadden, maar nu word het huis waar ik met mijn moeder in samenwoonde
verkocht en heb ik niet bepaald meteen een andere plaats.

Nu zou berekend zijn dat als het huis verkocht zou worden en er 300.000 voor gegeven wordt, ik zo een 35.000 er voor zou krijgen (mijn vader de helft, daar nog eens de helft van gedeeld door vader, zus en mij. maar...

nu vroeg ik mij dus af of ik dan successierechten moet betalen op al die andere woningen? Dan denk ik dat er voor mij niets of niet veel meer overschiet..

Alvast bedankt voor enig beetje uitleg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 27 feb 2015 15:03

Op alles wat u erft van uw moeder dient u successierechten te betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

xxZargothxx
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 27 feb 2015 15:09

Maar toch enkel het gedeelte wat ik erf? bv als alle onroerende goederen verkocht zouden worden en ik (ruw geschat) zo een recht zou hebben op 120.000 worden mijn successierechten daarop berekend? en daar zijn geen verminderingen op voorzien sinds ik met haar samenwoonde?

Opnieuw sorry voor domme vragen

Reclame

Joeri_J
Berichten: 650

#4 , 27 feb 2015 15:18

"Ze zat in een scheiding" => was deze al uitgesproken? of was ze officieel nog gehuwd?

Indien nog niet uitgesproken, weet je of ze huwelijkscontract hadden? en onder welk stelsel te getrouwd zijn? was er een testament?

Afhankelijk van dit kan er wel een deel anders lopen...

xxZargothxx
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 27 feb 2015 15:23

De scheiding was nog niet uitgesproken, dus was ze inderdaad officieel nog gehuwd.

Qua huwelijkscontract heeft mijn vader nog niets over gezegd, en een testament was er niet. Het was een gemeenschappelijk stelsel

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 27 feb 2015 19:39

Indien de ouders reeds meer dan 2 jaar feitelijk gecheiden zijn , kan er via een testament onder bepaalde voorwaarden bedongen worden dat de partner niet erft. Meestal gaat dat dan enkel over het vruchtgebruik. Maar dikwijls is dat toch een ferme som ten gunste van de kinderen.
Op al hetgeen u erft, moeten successierechten betaald worden. Het deel dat vader ontvangt bij verkoop hangt af van zijn leeftijd. Hoe oud is hij?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5410

#7 , 27 feb 2015 19:56


Nu zou berekend zijn dat als het huis verkocht zou worden en er 300.000 voor gegeven wordt, ik zo een 35.000 er voor zou krijgen (mijn vader de helft, daar nog eens de helft van gedeeld door vader, zus en mij. maar...

nu vroeg ik mij dus af of ik dan successierechten moet betalen op al die andere woningen? Dan denk ik dat er voor mij niets of niet veel meer overschiet..

Alvast bedankt voor enig beetje uitleg
PS als de vader niet erft dan heeft hij zijn helft al verworven wegen de scheiding na een huwelijk in t wettelijk stelsel.

Je vader bezit reeds de helft van de goederen en erft het vruchtgebruik van de andere helft. Op het vruchtgebruik van de gezinswoning betaalt hij geen successie. Op het vruchtgebruik van de tweede woning wel. Bij verkoop wordt de ontvangen som (verminderd met verkoopskosten en eventuele terug te betalen leningen) als volgt verdeeld: de helft voor uw vader evenals de waarde van het vruchtgebruik van de andere helft van beide eigendommen volgens de leeftijdstabel. Als uw pa rond de 55jaar oud is is dat zo n 50%. Wat overblijft (zo n 25%) wordt verdeeld tussen u en uw zus.

Jij betaalt successie op de helft van de helft van de waarde van de naakte eigendom van beide woningen (als uw pa zo n 55jaar oud is) Uw zus ook. Als de woningen samen 400.000 € geschat zijn erfde jij 50.000€ naakte eigendom en je zus ook 50.000€. Elk van beiden betaalt 3% op de eerste 50.000€ en 9% op de sommen tot 250.000€. Dus als beide huizen samen 400.000€ opbrengen krijg je 50.000€ en je betaalde elk van jullie beiden ongeveer 1500€ aan successie.

Ook voor de roerende erfenis (spaargeld) moet dit verhaal gelijkaardig opgebouwd worden en starten de successierechten voor u en uw zus telkens aan 3% voor de eerste 50.000€.

Laat je t beste bijstaan door een notaris voor de erfenisaangifte als je t papierwerk zelf niet ziet zitten.

Mocht de scheiding afgewikkeld geweest zijn dan had uw pa nu de helft van de goederen en zouden jullie de andere helft geërfd hebben van uw moeder. je zou in dit scenario beter af geweest zijn maar t is nu eenmaal niet zo ;-(. Mocht uw pa veel ouder zijn dan zou je nu (veel) meer erven. Als hij t niet opdoet erf je t natuurlijk als hij sterft en niets verbiedt hem om een deel te schenken ...

Terug naar “Successie- & Registratierechten”