"Unconditional job offer" geaccepteerd maar geen contract...

Kabouter Klop
Topic Starter
Berichten: 3

"Unconditional job offer" geaccepteerd maar geen contract...

#1 , 25 feb 2015 21:37

Hallo,

Ik ben een ICT ingenieur, heb +15 jaar ervaring,gewerkt voor internationale ondernemingen,
gevestigd in België.Ik ben uitkeringsgerechtigd werkzoekende sedert een aantal maanden.

Ik zit met de volgende situatie:
In november 2014,terwijl ik volop aan het solliciteren was bij een aantal bedrijven,
werd ik gecontacteerd door een ICT-recruiter.. Hij had DE geknipte job voor mij:
Een grote Chinese onderneming met een klein filiaal hier in België
(concurrentie van waarvoor ik tot nu toe gewerkt had),was dringend op zoek
naar iemand met mijn profiel. De interviews verliepen zeeeeeer vlot,zelfs op het familiaire af...
Ik werd geselecteerd mid-december,men werd mij meermaals beloofd en verzekerd
(door de recruiter, HR en mijn toekomstige manager) dat de job voor mij was.
Ik werd gefeliciteerd enzo, enfin... het was groot feest...

Ik had van in het begin wel al een vreemd gevoel dat dit allemaal 'iets te vlot' gegaan was.
Ik vermoedde al ergens een kink in de kabel in de organisatie van het filiaal hier,en de interne communicatie
met het grote logge Chinese moederbedrijf. Ik heb ook een aantal vragen gesteld omtrent hoe ze georganiseerd zijn,
hoe de wisselwerking/relaties tussen de 2 ondernemingen precies verlopen,waar het management zit,
welke teams er zijn,en wie wat doet, en of ik misschien eerst eens een korte rondleiding mocht genieten alvorens verder te gaan.
Alles zag er mij nogal vaag en slordig uit... Nooit heb ik hierop duidelijke antwoorden gekregen;
het waren nochtans vragen die ik al bij de eerste kennismaking gesteld had...
Maar waarom zou ik überhaupt klagen of ambetante vragen blijven stellen?
Ik was immers aangenomen, zogezegd... Bovendien wist ik uit ervaring dat Chinezen een beetje
rare jongens zijn en dat het dus allemaal weleens vrij ' normaal' kon zijn allemaal:
geen echte reden tot ongerustheid of wantrouwen toen.

Ook ontving ik via mail,wat men noemt, een 'unconditional job offer'
(in het Engels -weet niet wat de nederlandse term hiervoor precies is).
Een Job voorstel dus,waarin de job title, het afgesproken salaris, bonus&extralegale voordelen&premies,
aantal vakantiedagen,enzoverder in 't kort beschreven stonden;hetgeen we eerder overeengekomen waren.
Ik heb dat job offer toen nagenoeg onmiddellijk geaccepteerd,
en men beloofde mij vanaf dan dat het contract er in de volgende week, of 2 weken, zou aankomen.
Stomkop die ik ben,dacht ik dat alles in kannen en kruiken was: ik stopte al mijn lopende kandidaturen voor andere jobs...

Mid-Januari contacteert mijn toekomstige manager (een Chinees) mij, hij vroeg wanneer ik zou kunnen starten,
we kwamen toen 16 Februari overeen (mondeling en via mail). Men werd mij nog steeds verzekerd dat het contract onderweg was.
Er werd zelfs een planning besproken voor een 2 weekse training en kennismaking in China voor eind-februari-begin maart,
ik had mijn paspoort in orde gemaakt, en als ik het moet geloven werden de vlucht en het hotel zelfs al geboekt..
.
Vanaf dan heb ik elke week een update gevraagd, hoe het zat met dat contract:altijd was er een ander excuus voor uitstel...
Rond de 10de februari begon ik mij toch zorgen te maken, vooral omdat er een probleem bleek
met de 'HR-approval' (aan de chinese kant) van mijn functie.
En wat ik gevreesd had geschiedde,vrijdag 13 februari was horror:
Er was ineens geen HR-approval (meer), men heeft waarschijnlijk een fout gemaakt in FTE budgetten,
en/of er is ergens een last-minute reorganisatie geweest waarin men gesnoeid heeft in de voorziene headcount
van het belgisch filiaal,dus men kon mij ineens geen contract geven...Tot op de dag van vandaag belooft men mij nog steeds
een oplossing,alhoewel ze ineens niet meer zo zeker zijn, natuurlijk.
En ook zijn ze 'very sorry' enzo, en word ik uitvoerig bedankt voor mijn onmetelijk geduld...
Het zal me intussen worst wezen, ik ben allesbehalve 'amused'.

Meer nog:
Ik ondervind hiervan schade: ik heb 2 maanden kostbare tijd verloren, moest in de voorbije week hals-over-kop
terug opnieuw beginnen solliciteren, terwijl ik al lang aan het werk had kunnen zijn.
Niet alleen financieel is dit een kater,ook is mijn planning volledig verstoord voor de komende maanden,
het is zeer frustrerend van vooraf-aan terug opnieuw te beginnen door zo'n smerig gedrag.

Kan ik stappen ondernemen en eventueel een schadevergoeding eisen in zo'n geval?

In de UK is het bv. ergens wettelijk bepaald dat vanaf men een 'unconditional job offer' geaccepteerd heeft,
er een contract is: indien de werkgever dan geen functie kan/wil aanbieden is er al sprake van contractbreuk.

Is dit hier ook het geval?

Vriendelijk dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 feb 2015 22:05

je zal moeten die job offer hier plaatsen, alles hangt van de inhoud daarvan af. Bestaat het Belgische filiaal écht?

Kabouter Klop
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 feb 2015 20:44

Job offer beneden afgedrukt (wel enkele zaken gemaskeerd ter discretie).
Natuurlijk bestaat dat filiaal echt...
Het is een bedrijf wat enkele jaren geleden overgenomen werd door een groot Chinees bedrijf.

From: xxxx xxxxxx [mailto:xxxxxx@pxxxxxxxxx.com]
Sent: donderdag 18 december 2014 12:39
To: xxxxxx.xxxxxx@skynet.be
Subject: Job offer with xxxxxx xxxxxxxx in Belgium -

Dear Mr. xxxxxx,

After your interview with Mr. xxxxx xxxxxx, this one came back to me and decided to offer you the function as xxxxxx xxxxxx Engineer with this package and benefits included as follow:

1. Annual basic salary €xxxxxx (xxxx€ as monthly gross salary)+
2. Bonus – approximately about x month salary but subject to company performance and personal performance +
3. Company car with leasing cost less than €xxx per month + petrol cost less than €xxx per month +
4. Family healthcare (Employee fully paid by company) + direct family members’ (wife & children) hospitalization paid by company +
5. Home internet services €xx per month +
6. Lunch allowance €x per working day
7. xx days of holiday + x additional holidays for every x working years up to a maximum of xx additional holidays

We hope that this proposal will answer to your wage expectations and that you will accept our Job offer.

Thanks in advance for your understanding and looking for hearing from you soon.

Regards,
xxxx

xxxx xxxxxxx
HR Officer, Human Resources
xxxx xxxxxxxxx
Tel: +32 xxxxxxxxx | Fax: +32xxxxxxxx | Mobile: +32 xxxxxxxxx
Email: xxxxxxx@xxxxxxxxxxxl.com Website: http://www.xxxxxxxxxxx.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Mid januari werd er een ook definitieve startdatum overeengekomen.
Dank bij voorbaat!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 feb 2015 20:50

indien u kan bewijzen dat u deze job hebt geaccepteerd en dat er een definitieve startdatum was, hebt u een arbeidsovereenkomst.

Gezien de bedragen waarover het hier kan gaan (loon, verbrekingsvergoeding, waarschijnlijk gebrek aan ontslagmotivering, eventueel misbruik van ontslagrecht) en de moeilijke manier van vaststelling van einde arbeidsovereenkomst, raad ik je aan een advocaat of je vakbond hiervoor te contacteren.

Kabouter Klop
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 26 feb 2015 21:30

Dat is goed nieuws, bedankt!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”