tontine

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

tontine

#1 , 13 okt 2012 16:18

Feitelijk samenwonend koppel heeft een tontinecontract.
Ze hebben nu pas ook een zoontje samen.
Wensen te huwen, wettelijk stelsel
Wat telt er eerst het huwelijk stelsel of het tontinecontract? Moet dit tontinecontract dan niet vernietigd worden , moest het voorrang hebben Jullie raad graag

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 okt 2012 16:30

Een tontine is een wederzijdse overeenkomst tussen jullie beiden. Die heeft nog altijd voorrang op het wettelijk stelsel. Maar gewoonlijk is bij zo'n tontine een clausule van stopzetting voorzien. Zo vb : geldig voor 3 jaar , met stilzwijgende verlenging. Indien men wil stoppen , moet men voor een bepaald moment dit kenbaar maken. Zie eens tussen uw papieren of vraag het aan uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

deedoo
Berichten: 3

#3 , 24 feb 2015 11:35

Beste,

wat zijn de voorwaarden juist om zoiets kenbaar te maken? Is een aangetekend schrijven voldoende of moet dit neergelegd worden ergens?
Ik vind er nergens een concrete duidelijke uitleg over om dit te kunnen doen zonder advocatuur.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 24 feb 2015 13:16

Er zijn evenveel verschillende formules van bedingen van aanwas (echte tontines zijn eerder zeldzaam) als ministers in dit koninkrijk.

Je moet dus de betreffende bedingen zelf lezen in de aankoopakte.

Normaal gezien zal er ook instaan dat er een einde komt aan die bedingen bij huwelijk van rechtswege, dus zonder iets te doen.

deedoo
Berichten: 3

#5 , 24 feb 2015 14:27

Alvast bedankt voor de antwoorden. Heb contact opgenomen met de notaris en verwacht spoedig meer info

Terug naar “Successie- & Registratierechten”