registreren van schenkingen

susreg
Topic Starter
Berichten: 17

registreren van schenkingen

#1 , 17 feb 2015 12:57

Beste,

Onlangs is mijn vader (weduwnaar sedert 2013) plotseling overleden.
Kort voordien had hij een belangrijk bedrag overgeschreven naar mijn rekening.

Als ik 'De aangifte van een nalatenschap' binnenkort zal moeten indienen om als erfgenaam successierechten te betalen vrees ik dat de 'Vlaamse Belastingsdienst' een groot verschil zal merken met de vorige aangifte in 2013 van mijn vader toen mijn moeder is overleden.

Hierdoor zal ik waarschijnlijk een boete oplopen. (Hoeveel bedraagt deze boete?)

Kan ik echter deze overschrijving in de rubriek 'schenkingen' onderbrengen zonder deze te laten registreren bij notaris?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 feb 2015 14:27

Was u erfgenaam van uw moeder? Indien wel, kan u dit misschien verklaren als de ontvangst van uw deel van haar nalatenschap. U was dan reeds titularis van dat bedrag , wel in blote eigendom, sinds haar overlijden. Als uw vader alleen erfde, wegens clausule 'langst leeft, al heeft' is dit idd een schenking. U zal dit dan als zodanig moeten aangeven bij de huidige aangifte. Er zullen u successierechten aangerekend worden. Maar geen boete. Verder hoeft u niets te doen.
De fiscus heeft natuurlijk weet van de aanwezigheid van die som. In hoeverre was u zelf reeds 'eigenaar', dat is de vraag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

susreg
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 18 feb 2015 09:39

Aan wanton,

Ik was geen erfgenaam van moeder (vader had volledig vruchtgebruik) dus zal ik het onder de rubriek "schenkingen" mogen onderbrengen.
Wat bedoel je met "in hoeverre was u reeds 'eigenaar'"?

Moet ik bij de aangifte geen bewijs van overschrijving van de bank bijvoegen omdat er vermeld staat "kopie van geregistreerde akte"?

Alvast bedankt

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 feb 2015 11:59

Het is toch belangrijk de juiste toedracht te kennen. Indien uw ouders getrouwd waren zonder huwelijkscontract , en er is geen schenking onder levenden gebeurd , dan erf jij , wel in blote eigendom , alle goederen van moeders helft. Als daar een serieus bedrag aan gelden bij was , zou jij die moeten gekregen hebben. Als dat zo is , hoef jij die schenking niet aan te geven. Gewoon : het is uw geld, sinds moeder overleden is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

susreg
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 18 feb 2015 12:36

Mijn ouders hadden een huwelijkscontract: wettige gemeenchap van goederen met een artikel waarin staat: wordt bedongen dat de wettige gemeenschap van goederen, ingeval van overlijden, aan de langstlevende zal toebehoren voor de geheelheid in volle eigendom.

Ik heb dan ook niets geerfd bij de dood van mijn moeder. Dus ook toen geen SSR betaald.

Ik zal dus het onlangs gekregen geld van mijn vader om "schenkingen" moeten onder brengen.
Vraag is of ik bij de "aangifte van nalatenschap" een kopie van bankuittreksel moet bijvoegen?

Bedankt

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 18 feb 2015 13:16

Die clausule in een huwelijk met kinderen, ik zal er nooit aan wennen. Het is een dure aangelegenhei qua SSR.
Best wel een kopie van bankuittreksel bijvoegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

susreg
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 18 feb 2015 14:30

BEDANKT

Terug naar “Successie- & Registratierechten”