Ontslag omdat er geen project meer is

ladyJ
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslag omdat er geen project meer is

#1 , 11 feb 2015 18:46

Hallo iedereen,

Kan ik wat juridisch advies krijgen over het volgende...

Ik ben consultant en ben sinds kort ontslagen omdat er geen project meer is voor mij. Dat betekent dat ik een tijdje administratief werk heb zitten doen maar dat bleef maar duren en hebben ze besloten om over te gaan tot ontslag. Ik moet dus nu 3 maanden lang administratief werk gaan presteren. Maar ik heb zoiets van, dat is toch mijn schuld niet dat ze geen werk meer vinden voor mij. Dus maw ik moet stom werk gaan doen en na die 3 maand sta ik op straat met niks???
Kan ik daar niks tegen doen?

Ze willen waarschijnlijk geen verbrekingsvergoeding betalen in de hoop dat ik na ene maand zelf op stap omdat het stom werk is. Ik heb het gevoel dat ik hier totaal geen rechten heb...

Help mij aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 11 feb 2015 19:28

Was u bediende of zelfstandige?

In welk paritair comité?

Wanneer kwam u in dienst? Wanneer werd de opzeg gegeven?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ladyJ
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 11 feb 2015 19:39

Ik ben bediende, paritair comité 218.
1 april 2011 kwam ik in dienst.
Mijn opzeg gaat volgende week in.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 feb 2015 20:49

Opzegtermijn is geen 3 maand, maar 21 weken. U doet de termijn uit die de werkgever stelt (de 3 maand) en eist daarna de rest als verbrekingsvergoeding.

ladyJ
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 11 feb 2015 21:15

Ja ik bedoelde 5 maand opzeg. En ze willen dat ik die presteer.

Maar kunnen ze van mij eisen dat ik administratief werk komen presteren? ipv van mijn IT werk?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 feb 2015 22:13

Wat staat er in je arbeidsovereenkomst over de periode waarin je geen opdracht krijgt.

ladyJ
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 12 feb 2015 09:03

In mijn arbeidscontract staat er dat de vennootschap het recht heeft om van de bediende te verlangen om andere functies te verrichten, op voorwaarde dat deze overeenstemmen met de capaciteiten en het niveau van de bediende.

In mijn arbeidsreglement staat er:
De bediende verklaart zich bereid tijdelijk ander arbeid te verrichten wanneer de werkgever hem dit vraagt met het oog op op de goede gang van zaken en voor zover dit in overeenstemming is met zijn lichamelijke en geesteleijke geschiktheden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 12 feb 2015 09:11

en uit wat bestaat het administratief werk?

ladyJ
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 16 feb 2015 10:25

Uit vanalles, excel lijsten updaten, CV's in correcte template zetten... soms doe ik zelfs niks omdat er niks is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 feb 2015 11:43

Tja, uw werkgever kan uiteraard moeilijk een project "toveren". Als er geen werk is, is er geen werk. Ik denk niet dat u hier veel kan tegen doen. U kan moeilijk uw wergever aanklagen omdat zij geen projecten binnen krijgen. Als het werk dat uw tijdens uw opzeg moet doen, echt niet in lijn ligt met uw arbeidscontract, zou u een verbrekingsvergoeding kunnen proberen krijgen, maar ik denk niet dat dit in uw geval gaat lukken.

Niets belet u om alvast een nieuwe job in de IT te zoeken en uw tegenopzeg te geven / met uw werkgever overeen te komen de rest van de opzeg niet te presteren (wordt dan ook niet uitbetaald, uiteraard).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 16 feb 2015 11:56

Uit vanalles, excel lijsten updaten, CV's in correcte template zetten... soms doe ik zelfs niks omdat er niks is.
tenzij je enkel getalletjes moet inputten, lijkt me dat geen probleem. ALs er echt géén werk is, moet je dit melden aan je werkgever en moet die werk geven omdat hij anders de arbeidsovereenkomst verbreekt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 16 feb 2015 12:00

Als er geen werk is, is er geen werk. Ik denk niet dat u hier veel kan tegen doen.
" Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen, inzonderheid, zo de omstandigheden dit vereisen en behoudens strijdige bepaling, door de voor de uitvoering van het werk nodige hulp, hulpmiddelen en materialen ter beschikking te stellen;"

indien een werkgever geen werk geeft, houdt hij zich niet aan deze verplichting en is de arbeidsovereenkomst verbroken. (natuurlijk niet indien de werkgever gewoon héél eventjes geen werk geeft en zonder in gebrekestelling zal je dat nooit halen)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 feb 2015 12:06

Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Ik had beter gezegd "Als er geen project is, is er geen project."

Werk is er wel: de topic starter is weldegelijk bezig met verschillende zaken. Weliswaar niet binnen een project.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”