WG breekt mondeling akkoord

BartVK
Topic Starter
Berichten: 4

WG breekt mondeling akkoord

#1 , 10 feb 2015 23:13

Hallo,

Ik werk reeds 4 jaar bij mijn werkgever en wij kwamen steeds goed overeen. Doordat ik van Hasselt elke dag naar Halle moest rijden (toch wel een goede 100km) mocht ik altijd na of voor de files komen (een systeem van variabele uren: ik deed steeds mijn volledige werkweek van 40 uur maar werkte op maandag bijvoorbeeld langer en stopte op vrijdag vroeger). Dit is bij het tekenen van mijn contract mondeling overeengekomen, maar in mijn contract zelf nooit zo vermeld. Daar staat dat ik elke dag van "8 uur tot 12 uur en 13 uur tot 17 uur aanwezig moet zijn, met 1 uur middagpauze".

Zopas heb ik een job dichter bij huis gevonden en heb ik gisteren mijn ontslag gegeven. Vandaag eist mijn werkgever plots dat ik mij aan die vastgelegde uren houdt en dreigt hij met sancties. Kan hij dit mondeling akkoord zomaar breken?

Dank,
Bart V.K.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 feb 2015 23:35

In de praktijk wel want u kunt de overeenkomst niet bewijzen.
Het geschrevene zal bijgevolg primeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

BartVK
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 11 feb 2015 08:29

Dank voor het snelle antwoord. Ik heb 4 jaar lang mijn uren moeten invullen in een zogenaamd logbook. Telt dit eventueel als bewijs dat er een akkoord was?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 feb 2015 08:58

Is dat logboek afgetekend door de werkgever? Werden er op basis daarvan eventueel overuren opgeschreven? Zijn er collega's die kunnen getuigen?

BartVK
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 11 feb 2015 10:16

Maandelijks moeten wij ons logboek via email opsturen en wordt dit nagekeken en goedgekeurd (of krijg je ook antwoord via e-mail wanneer er iets niet klopt). Collega's kunnen getuigen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 feb 2015 11:39

staat er in het arbeidsreglement een claussule waarin de werkgever het recht heeft de arbeidsuren te wijzigen?

wet 3-7-1978
Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen

burgerlijk wetboek 21-3-1804
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

een mondelinge overeenkomst valt daar ook onder, enkel moet u dan het bestaan van die overeenkomst kunnen bewijzen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 feb 2015 19:37

wat mogelijk is als je de e-mails over die logboeken hebt.

BartVK
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 11 feb 2015 23:14

Dank voor de informatie. Ik heb inmiddels ook een advocaat geraadpleegd en maak me al minder zorgen. Het mondeling akkoord kan inderdaad bewezen worden via dat logboek.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”