Wijzigen plaats van tewerkstelling na ontslag door werkgever

Westende
Topic Starter
Berichten: 3

Wijzigen plaats van tewerkstelling na ontslag door werkgever

#1 , 08 feb 2015 08:53

Mijn vriendin werkt voor firma A als verkoopster in een kledingzaak.
Omdat die winkel voor geen meter draait kreeg ze verleden week haar ontslag.
Haar plaats van tewerkstelling is Koksijde (staat expliciet vermeld in het arbeidcontract).
Nu blijkt dat ze voor de rest van haar opzegperiode tewerkgesteld wordt in het magazijn van firma B om etiketten te kleven op de kleren die bestemd zijn voor de verkoop in firma A.
Mijn vraag is of het kan dat iemand die een arbeidscontract heft met firma A moet gaan werken in firma B.
Beide firma's zijn eigendom van haar werkgever maar hebben een verschillend ondernemingsnummer, dus zijn ze wettellijk gezien aparte entiteiten.
Firma B is ook gelegen op een andere locatie, dus de plaats van tewerkstelling is ook gewijzigd maar daar bestaat rechtsspraak over, dus dat is niet echt het punt.
Als er iemand hierover verduidelijking kan geven zou dit een grote hulp zijn.

Christian

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peperkoek
Berichten: 63

#2 , 08 feb 2015 16:13

Firma A (kledingzaak) en firma B (etiketeerbedrijf), zijn 2 verschillende bedrijven.

Als de werkgever haar wil tewerkstellen in firma B, dienen beide partijen (werkgever en werknemer) een nieuwe arbeidsovereenkomst op te stellen voor de tewerkstelling in firma B.

U vriendin heeft een arbeidsovereenkomst met firma A, niet met firma B, ondanks dat deze eigendom zijn van dezelfde natuurlijke persoon.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 feb 2015 08:43

klopt

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 feb 2015 10:28

Als de werkgever haar wil tewerkstellen in firma B, dienen beide partijen (werkgever en werknemer) een nieuwe arbeidsovereenkomst op te stellen voor de tewerkstelling in firma B.
Uiteraard zal werkgever ook de opzegperiode als gevolg van ontslag bij firma A, moeten respecteren. Dus ofwel doet uw vriendin haar opzegperiode in firma A, ofwel komt ze overeen met de werkgever dat de opzegperiode uitbetaald wordt zonder dat ze deze moet presteren, en kan dan een nieuw contract met firma B opgesteld worden om voor die firma prestaties te gaan doen (die uiteraard OOK betaald moeten worden door de werkgever. Dus op dat moment heeft ze opzeg uitbetaald door firma A + loon uitbetaald door firma B). Maar ik denk niet dat dit was wat de werkgever van uw vriendin wou klaarspelen. Pech voor hem, maar hij moet maar zien dat uw vriendin nog iets nuttigs te doen heeft in firma A tijdens haar opzeg...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Westende
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 09 feb 2015 21:33

Van harte bedankt voor jullie reactie. We hebben het ganse dossier aan de mensen van de vakbond ter inzage gegeven.
Wordt vervolgd :-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 feb 2015 08:47

Kleine aanvulling: met "iets nuttigs te doen hebben", bedoel ik ook "werk te doen hebben dat overeen komt met haar arbeidscontract". Als ze als verkoopster aangeworven is, mag de werkgever bijvoorbeeld niet zeggen dat ze tijdens haar opzeg enkel kuiswerk moet doen, om maar iets te zeggen... Dus dat labels plakken tijdens haar opzeg is volgens mij ook al niet in orde (zelfs al had het voor firma A geweest).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 feb 2015 12:18

Kleine aanvulling:
je kan dan wel gelijk hebben maar is heel riskant om de werkgever hierop te pakken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 feb 2015 12:48

Wat is nu de taak omschrijving van een winkelverkoopster ?

Volgens mijn vroeger gekende gegevens zijn die minstens als volgt: de omgang met klanten,Bijvullen van goederen, orde houden van de goederen, bij veel winkel opkuis van winkel(kleding - schoenwinkels), het prijzen of labelen van de verkoopprijs enz.. enz...

Een winkelverkoopster is haar taak niet zo afgebakend als bij sommige beroepen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 feb 2015 13:13

je kan dan wel gelijk hebben maar is heel riskant om de werkgever hierop te pakken
Riskant? Waarom? Hij zou je kunnen ontslaan? ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Westende
Topic Starter
Berichten: 3

#10 , 11 feb 2015 18:58

update:

Na contact met de vakbond blijkt het volgende: de plaats van tewerkstelling vermeld in het arbeidscontract is bindend.
De persoon in kwestie kan nooit naar een andere lokatie gestuurd worden op straffe van nietigheid van het arbeidscontract.

maw: wordt vervolgd...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”