NIEUW AANGIFTEFORMULIER SINDS 01 JANUARI 2015

succes-sie
Topic Starter
Berichten: 135

NIEUW AANGIFTEFORMULIER SINDS 01 JANUARI 2015

#1 , 05 feb 2015 19:34

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe "aangifteformulieren" welke dienen gebruikt te worden sinds 01 januari 2015?

Is het verplicht deze modellen te gebruiken of mag men verdergaan op de vroegere modellen (natuurlijk met vermelding van alle noodzakelijke gegevens)?

Ik vind de nieuwe formulieren gewoon rampzalig, onduidelijk en bovendien zit ik 3x langer aan het invullen van een aangifte i.v.m. vroeger.

mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 feb 2015 20:20

Ik heb dat formulier ook gezien. Maar ik lees : men kan dit formulier gebruiken. 'KAN' : dat versta ik als niet verplicht. Men kan mi. niet verplichten dat document te gebruiken, zolang alle noodzakelijke gegevens vermeld worden.
Wel - gezien het feit dat veel plaatselijke Registratiekantoren gesloten zijn - moeten de formulieren per post , per drager of via mail verstuurd worden aan het nationaal kantoor in Aalst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 06 feb 2015 15:52

Het gebruik is verplicht. Er zal een tolerantieperiode toegepast worden tot 31/3/2015. Stuur geen originele passiefstukken meer mee: alles wordt ingescand. Er bestaat geen vrijstelling van aangifte meer; iedereen moet indienen (tolerantie voor minderjarigen).

Reclame

succes-sie
Topic Starter
Berichten: 135

#4 , 06 feb 2015 21:46

Dank voor de antwoorden.

@Wolf2 : waar kun je die informatie terugvinden of weet U dit beroepshalve?

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 09 feb 2015 07:11

Blijkbaar is er enkel communicatie gebeurd naar het Notariaat toe. Op de website van de Vlaamse Belastingdienst is het inderdaad oorverdovend stil.
In De Standaard stond een bericht dat de term Successierechten zou verdwijnen: dat is fout. Men heeft enkel "Erfbelasting" ingevoerd als verzamelbegrip voor het successierecht en het recht van overgang. Het enige wat klopt, is de verandering van successierechtEN naar het enkelvoud successierecht.
Dezelfde krant heeft ook de grootste verandering niet opgemerkt: het feit dat er een aanslagbiljet komt en dat het dat AB is dat bepaalt wanneer er betaald moet worden. De oude betalingstermijn (4+2 maanden) is niet meer. Dat verklaart waarom er boete verschuldigd is bij verleend uitstel: een uitstel schuift de inkohiering op en de toegepaste boete is dan eerder een nalatigheidsinterest.
In de aangifte (toch als je ze in Word opendoet) moet je zelf zoveel vakjes bijmaken als nodig voor alle gevallen waar je er te weinig hebt.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”