Zwanger, tijdelijk contract tekenen zonder melden werkgever?

WilSaRa
Topic Starter
Berichten: 2

Zwanger, tijdelijk contract tekenen zonder melden werkgever?

#1 , 29 jan 2015 13:55

Hallo iedereen,

aangezien ik echt ten einde raad ben dacht ik hier mijn licht eens op te steken. :-)

Mijn verhaal in het kort:

Ik ben 21 jaar, samenwonend, en na mijn studies was ik onmiddellijk zwanger.
Ik heb altijd gewerkt in de horeca (niet aangegeven) en ook dikwijls interim jobs extra bijgenomen.

Nu, zit ik nog in mijn wachttijd en kom ik niet aan genoeg gewerkte dagen (althans niet aangegeven ;-) ) om een uitkering te krijgen.

Ik had hiervoor een interimjob aangenomen (ruim op tijd zodat ik WEL op ziekenkas kon vallen tijdens mijn bevalling), maar daar liep het een en ander mis. Ze werkten daar met weekcontracten, maar mijn zwangerschap was besproken en geen enkel probleem dus mocht gerust blijven werken en nadien terugkomen, TOT ik tijdens de feestdagen véél te vroeg weeën kreeg en dus moest opgenomen worden in het ziekenhuis. Ik was een weekje buiten strijd, en toen ik terug wou gaan werken kreeg ik te horen dat ze 'dachten dat ik langer afwezig zou zijn en daarom al vervanging hadden gezocht', maar ik was dan wel terug welkom na mijn bevallingsverlof.

En inderdaad, aangezien de week-contractjes kon ik hier niets aan doen. Heel smerig en vervelend en ik zit er nu dus mee.

Inmiddels ben ik 30 weken zwanger, super te been & eigenlijk is er niet veel te zien van mijn buik! Als ik een losse blouse aanheb zou je het zelfs niet zien.

Maandag mag ik op gesprek voor een 20uren contract en alles ziet er heel goed uit. Nu was mijn vraag of ik het zou melden?
Ik ben het eigenlijk helemaal niet van plan (Ik weet dat er vele dit incorrect zullen vinden en egoïtisch, maar sorry het kan eenmaal niet anders)
Ik zit zonder inkomen, krijg niets van de ziekenkas omdat ik in mijn wachttijd zit dus geen rotte cent... en dat met een kind op komst? Snap niet goed dat dit allemaal zomaar kan...
Heb ook alle bewijs dat ik constant ging solliciteren maar dus steeds werd afgewezen (door de zwangerschap, ook al zeggen ze dit niet), want laat ons eerlijk zijn... Een baas denkt ook aan zichzelf en een zwangere inwerken en dan terug vervanging zoeken is iets wat niemand echt ziet zitten.
Maar dus hier had de RVA en eender wat geen oor naar, ik kwam niet aan genoeg gewerkte dagen en daarmee basta.

Nu als ik de job neem, en dan dus ziek val voor de zwangerschap, hoe zit dat dan met de betalingen? dan val ik toch op ziekenkas of hoe zit dit?
Die mensen zullen nadien inderdaad weten dat ik gelogen heb en dat is zeer jammer, maar het zij zo.

Enorm frustrerend dat je van jezelf weet dat je kan en wil werken, en ook zeker goed kan werken (in tegenstelling tot andere profiteurs die dan meestal WEL een uitkering krijgen!) en dan toch nergens aan een simpele job geraakt.


Kan iemand me een beetje helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jan 2015 14:00

je hebt het recht om te liegen over je zwangerschap. Een werkgever mag je niet weigeren in dienst te nemen met als reden "je bent zwanger". Zelfs al zou je al bijna 9 maanden ver zijn.

Terzijde: Hou er rekening mee dat de meeste mensen jou (gezien je niet-aangegeven horecawerk) als een profiteur zullen beschouwen.

WilSaRa
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 jan 2015 14:04

je hebt het recht om te liegen over je zwangerschap. Een werkgever mag je niet weigeren in dienst te nemen met als reden "je bent zwanger". Zelfs al zou je al bijna 9 maanden ver zijn.

Terzijde: Hou er rekening mee dat de meeste mensen jou (gezien je niet-aangegeven horecawerk) als een profiteur zullen beschouwen.

Vind ik dikwijls zelf ook, maar deed dit echt omdat ik anders niet rondkwam en nergens deftige contracten kreeg. Was altijd een extra en al goed, anders had ik nog steeds geen rotte cent gehad :?


Ik heb het vooral over de mensen dat gewoon NIET willen werken (zelfs niet in de horeca of iets als deze) en een hele dag in hun zetel hangen en ook niet op zoek gaan naar werk.


Bedankt!

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 04 feb 2015 12:30

Een vraagje: uw zwangerschap verzwijgen is één ding, maar als u al 30 weken zwanger bent dan ziet alleen toch een blinde niét dat u zwanger bent???

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 04 feb 2015 13:31

De reputatie als profiteur gaat ook rond binnen de sector. Ik ken een leerkracht die hetzelfde als u deed en die heeft in de regio geen andere job meer gevonden.

Puur juridisch gezien is er inderdaad niets mis mee, maar kwestie van uw toekomst en de toekomst van uw kindje, hoeft het geen betoog dat zwartwerk en profiteren tot een grote onzekerheid kunnen leiden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”