Online reis annuleren

makkie2002
Topic Starter

Online reis annuleren

#1 , 24 jan 2015 18:14

Hallo,

Wij hebben een aantal dagen geleden op een nederlandse website een vliegtuigreis geboekt (op een zaterdag).
Op de website stond gratis annuleren binnen de 5 werkdagen.
Wij hebben vrijdag gebeld om te zeggen dat we wilden annuleren maar dit kon niet omdat de vijf werkdagen verstreken zijn: zat, ma, di, woe, do.
Wij waren in de veronderstelling dat we een ganse werkweek de tijd hadden om te annuleren.
Blijkbaar tellen ze de eerste zaterdag van de boeking ook mee ... en vragen ze nu een annulatievergoeding van 15%.

Nu komt de vraag.
We hebben alles online geboekt.
Niks is ondertekend.
Niks is aanbetaald (voorschot).
Eigenlijk hebben we geen contract met de reisorganisatie want gelijk wie kan in onze plaats onze coördinaten op een website ingeven.
Hoe gaan we hier best mee om?

Gegroet!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2015 18:19

Normaal is deze verkoop gesloten ook al heb je niks getekend, er zijn mails met de bewijzen.

Een gegeven woord is even goed als een handtekening
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

makkie2002
Topic Starter

#3 , 24 jan 2015 18:34

Er zijn geen emails van onze kant ... alles is op de website van de touroperator.

Ik kan bv een reis boeken met jouw (hopelijk niet het juiste) email-adress: denlowie at gmail.com

Reclame

denlowie

#4 , 24 jan 2015 18:37

Er zijn geen emails van onze kant ... alles is op de website van de touroperator.
dit is wel het zelfde als een mail, dit werkt zelfs via een email adres.

makkie2002
Topic Starter

#5 , 24 jan 2015 18:39

Dan kan ik dus voor gelijk wie ik het email adres en postbus adres en de verjaardag ken een reis boeken (bv een reis rond de wereld voor 100.000€)?
Op een website is er toch geen verificatie van de gebruiker?

makkie2002
Topic Starter

#6 , 24 jan 2015 18:41

Als je me je email adres geeft zal ik de boeking in orde brengen !

JPV

#7 , 24 jan 2015 19:48

een e-mail of een inschrijving via webformulier is idd geen sluitend bewijs, maar een begin van bewijs. U mag zich er proberen uit te praten, maar hoe zal u bewijzen dat iemand anders met UW telefoonnummer gebeld heeft naar dat reisbureau?

makkie2002
Topic Starter

#8 , 24 jan 2015 20:33

Daar heb je een punt.
Maar is het niet bedrieglijk om te zeggen dat je vijf werkdagen de tijd hebt om te annuleren.
Iedereen denkt dan ... een werkweek van vijf dagen = een volle week bedenktijd ... niet dus

makkie2002
Topic Starter

#9 , 24 jan 2015 20:39

Trouwens ... dit brengt me bij een ander punt.
Als je naar een klantendienst belt (bv. Telenet, en in dit geval ook het reisbureau), wordt er nog voor je met een persoon in gesprek gaat vermeld dat het gesprek kan worden opgenomen om 'de kwaliteit' te verbeteren.
Kan dit gesprek dan later als bewijs tegen jou gebruikt worden ... zo van: je hebt aan de telefoon "dit en dat" gezegd?

denlowie

#10 , 24 jan 2015 20:42

Zaterdag is ook een werkdag voor reis organisaties, en ook in onze sociale wetgeving is zelfs zaterdag een werkdag(ziektegeld en werkloosheid).

denlowie

#11 , 24 jan 2015 20:42

Trouwens ... dit brengt me bij een ander punt.
Als je naar een klantendienst belt (bv. Telenet, en in dit geval ook het reisbureau), wordt er nog voor je met een persoon in gesprek gaat vermeld dat het gesprek kan worden opgenomen om 'de kwaliteit' te verbeteren.
Kan dit gesprek dan later als bewijs tegen jou gebruikt worden ... zo van: je hebt aan de telefoon "dit en dat" gezegd?
Natuurlijk !

Als je zaak ooit mocht voor de rechtbank komen dan verlies je dit met glans, je heeft geen poot om op te staan..

JPV

#12 , 25 jan 2015 07:07

Daar heb je een punt.
Maar is het niet bedrieglijk om te zeggen dat je vijf werkdagen de tijd hebt om te annuleren.
Iedereen denkt dan ... een werkweek van vijf dagen = een volle week bedenktijd ... niet dus
Hadden ze ren volle week bedoeld, dan hadden ze dit zo gezegd. Een werkweek in belgie is wettelijk 6 dagen, geen 5. Wie een vijf dagen werkweek heeft, heeft geluk.

berenod

#13 , 25 jan 2015 10:52

Dan kan ik dus voor gelijk wie ik het email adres en postbus adres en de verjaardag ken een reis boeken (bv een reis rond de wereld voor 100.000€)?
Op een website is er toch geen verificatie van de gebruiker?
Als jij zelf die reis niet geboekt hebt dan zou je onmiddellijk een e-mail naar het reisbureau gestuurd hebben met de vermelding dat je niet weet waarom je een e-mail met een reisbevestiging ontvangen hebt.
Verder onderzoek kan dan uitwijzen dat de reis geboekt is vanop een IP adres anders dan het uwe.
Misschien nog geen sluitend bewijs, maar dan kan men toch al gaan kijken van wie dat IP adres is en vandaar uit verder gaan.

In uw geval zou u al heel snel door de mand vallen aangezien u vermoedelijk de reis van bij u thuis geboekt heeft!

Vergeet niet, het internet is veel minder anoniem dan velen denken!

jef007

#14 , 25 jan 2015 11:24

wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil

Terug naar “Consumenten Koop”