aankoop wagen

mieke1983
Topic Starter
Berichten: 23

aankoop wagen

#1 , 24 jan 2015 21:25

beste

wij zijn een gehuwd koppel en hadden een offerte aangevraagd voor nieuwe wagen, dit werd op mijn vrouw haar naam geplaatst, nadien ga ik een testrit gaan doen en verkoper laat mij tekenen, mijn vrouw wou nog afwachten en was niet bij het ondertekenen van de verkoopovereenkomst, zij wou nog afwachten.

Nu hebben we een paar uur na het ondertekenen van de koopovereenkomst, laten weten dat we graag de koop zouden annuleren.
Volgens de verkoper is dit enkel mogelijk mits een schadevergoeding van 15%. Wat neerkomt op een bedrag van 3500 euro.
Na wat praten komt hij op het bedrag van 1000 euro schadevergoeding, die dient als een voorschot als je binnen het jaar een andere auto bij deze garage aankoopt.

Nu dit vind ik echt bedrog want 1000 euro vind ik heel veel, en wie zegt dat er daar binnen het jaar een auto zal staan die ik graag zou kopen.
Wat me nu is opgevallen, is dat de koopovereenkomst op mijn vrouw haar naam staat, maar ikzelf heb de overeenkomst getekend.

Zou dit rechtsgeldig zijn?
Als je getrouwd bent mag je toch niet alleen zo een grote aankoop aankopen, die nog op mijn vrouw haar naam staat. Laat staan dat je alleen mag lenen, als je getrouwd bent.

Een service is het zeker niet, want mijn vrouw haar moeder heeft daar enkele dagen ervoor een nieuwe wagen aangekocht.

Graag raad aub.

Gr Ben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
meesje
Berichten: 475

#2 , 24 jan 2015 21:33

Waarom zou jij geen wagen mogen kopen?
Het is niet omdat je vrouw een offerte aanvraagt dat jij geen wagen meer zou mogen kopen.
Waar een weg is is een wil.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 24 jan 2015 21:50

Er zijn veel mannen die van hun vrouw niets mogen kopen zonder haar toestemming, juridisch is daar echter geen kader voor ;)

Reclame

mieke1983
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 24 jan 2015 21:51

Wij zijn gehuwd, dus moet mijn vrouw wel ook akkoord gaan . Ik heb getekend op haar offerte ,ze was er niet bij ,zij wou nog afwachten; Toen ik thuiskwam en dit zei, wou ze de koop annuleren maar dan moet ik 15% schadevergoeding betalen.

mieke1983
Topic Starter
Berichten: 23

#5 , 24 jan 2015 21:53

Dus ik mag een offerte tekenen op mijn vrouw haar naam dit is wettelijk ? Ik zou dus in haar naam een lening aangaan ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 24 jan 2015 21:58

Dus ik mag een offerte tekenen op mijn vrouw haar naam dit is wettelijk ? Ik zou dus in haar naam een lening aangaan ?
Het ging toch over de aankoop van een wagen?
Wat u hebt ondertekend is geen offerte maar een bestelbon.
U hebt dus persoonlijk een wagen gekocht.
Hoe u die betaalt is niet het probleem van de verkoper.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mieke1983
Topic Starter
Berichten: 23

#7 , 24 jan 2015 22:03

Ik teken een bestelbon van op mijn vrouw haar naam en een van de voorwaarden is dat de lening moet worden goedgekeurd maar zij wil dat niet aangaan mits zij nog niet wou kopen. Heel rare situatie jammergenoeg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jan 2015 22:06

Ik vrees voor u toch het ergste, en als het tot een rechtszaak komt dan zal je wel de volledige 15% moeten ophoesten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mieke1983
Topic Starter
Berichten: 23

#9 , 24 jan 2015 22:12

Maar ik vind dit op het web:

Een bestelbon moet volgende gegevens vermelden.

De naam, het adres en ook het btw nummer van de onderneming.
De datum en het volgnummer van de bestelbon.
Een juiste omschrijving, het aantal, de eenheidsprijs en de totale prijs van het verkochte goed.
De datum van levering of de termijn waarbinnen het goed zal worden geleverd.
Het bedrag van het voorschot dat betaald is.
Het openstaande saldo.
De handtekening van de verkoper en de koper ----dit zou toch mijn vrouw haar handtekening moeten zijn? het is haar bestelbon die ik heb getekend.

LeenW
Berichten: 12824

#10 , 24 jan 2015 22:20

Nu wordt u als koper aanzien, aangezien u getekend hebt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 25 jan 2015 00:07

Wie heeft de naam van u vrouw opgegeven, als je de verkoop annuleert riskeer je misschien nog problemen daar vals handtekening.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 25 jan 2015 21:00

Als ik het verhaal goed interpreteer zou k ingaan op het voorstel van 1000€ Die je alsnog als voorschot kan gebruiken en het als een dure levensles beschouwen. Uw vrouw zou er kunnen proberen onderuithalen door een procedure aan te spannen tegen haar echtgenoot die "onredelijke" verbintenissen aangaat ... Maar dat zou natuurlijk pas helemaal "zot" zijn.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#13 , 26 okt 2017 11:07

Allee

Ik denk dat u echtgenote een grote kans heeft die aankoop als nietig te laten verklaren. Als die bestelbon op haar naam staat en zij heeft niet getekend, heeft zij dus geen bestelling gedaan.
Het zal dan aan de garage zijn om te bewijzen dat het een rechtsgeldige verkoop is.
Maar u zal daar sowieso prul mee hebben. Waarom tekenen mensen toch van alles om pas nadien na te denken....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Consumenten Koop”