Snelheidsovertreding 1Km per uur...

JohnnyVdD
Topic Starter
Berichten: 11

Re: Snelheidsovertreding 1Km per uur...

#16 , 22 jan 2015 00:35

Morgen afspraak bij rechtsbijstand van de familiale verzekering.
Ik denk niet dat die u verder helpt. Wel de rechtsbijstandsverzekering die u bij uw autoverzekering hebt (als u die hebt).
Och die mensen zijn kennissen. Super vriendelijk en helpen altijd met advies; ookal is het hun rayon niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnnyVdD
Topic Starter
Berichten: 11

#17 , 22 jan 2015 12:27

Mij pa is deze morgen eens langs gegaan bij zijn autoverzekering.

Daar zieden ze hem toch te betalen want als je niet betaald kan de boete nog veel hoger zijn.


ja dat is zo als je niet in je recht bent. Maar als de boete bepaald wordt op de gecorrigeerde snelheid dan mocht er in de eerste plaats geen boete zijn.


dus nu is mijn vraag is er iemand die kan bevestigen dat men bij snelheidsovertredingen voor de boetemaat alleen maar rekening houdt bij de gecorrigeerde snelheid? zoniet, waarom is er dan een gecorrigeerde snelheid?

Wuyts1991
Berichten: 399

#18 , 22 jan 2015 15:22

Betalen is het aanvaarden van de overtreding. Indien u betaald is er geen mogelijkheid meer voorzien om later uw gelijk te bewijzen en het geld terug te vorderen. In dit geval zou ik dus zeggen, NIET zomaar betalen.

In België wordt steeds een marge gebruikt.
Indien de snelheid minder dan 100 km/u is wordt de gemeten snelheid verminderd met 6 km/u.
Indien de snelheid meer dan 100 km/u is wordt de gemeten snelheid verminderd met 6%.

Dit om allerlei foutenmarges uit te sluiten zoals een speling op de ijking, speling op jouw kilometerteller, weersomstandigheden,...
Voor de strafmaat wordt dus rekening gehouden met de gecorrigeerde snelheid.

Indien U op de flitslocatie 70 km/u mocht rijden is er GEEN overtreding wanneer de gecorrigeerde snelheid 65 km/u is.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#19 , 22 jan 2015 19:32

Corr. Dendermonde (20e k.) 17 september 2013
RW 2013-14, afl. 42, 1671 en http://www.rw.be/" onclick="window.open(this.href);return false; (22 juli 2014), noot -

Bij de opsporing en de vaststelling van snelheidsovertredingen dient bij de berekening van de werkelijke snelheid van een motorvoertuig rekening te worden gehouden met een technische correctiemarge in het voordeel van de beklaagde.

De correctionele rechtbank van Gent oordeelde op 10 januari 2006 dat geen rekening diende te worden gehouden met een correctiemarge (Juristenkrant 8 februari 2006, kritische bespreking F. Evers).

JohnnyVdD
Topic Starter
Berichten: 11

#20 , 22 jan 2015 21:57

Dus het staat nergens zwart op wit dat men moet rekening houden met de correctiemarge?

Want het is echt wel verwarrend. De ene zegt ja, de andere zegt neen.

Is er nergens geen wettekst waarin dit staat? Of zitten we hier, zoals het wel vaker is in Belgie, in een grijze zone ? Dat het afhangt van de goodwill van de rechter?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#21 , 23 jan 2015 00:16

Er is inderdaad geen wettekst. Enkel een omzendbrief van het college van procureurs-generaal. Dat is geen wet. Het hangt dus inderdaad af van de beoordeling van de rechter.

JohnnyVdD
Topic Starter
Berichten: 11

#22 , 23 jan 2015 00:31

niet bepaald wat ik wilde horen, maar die omzendbrief is toch ook niet niets.

bedenkt iedereen voor de raad.

LeenW

#23 , 23 jan 2015 09:38

De situatie op zich is niet zo vreemd, een rechter dient nu eenmaal om te beslissen over hoe de wet geïnterpreteerd moet worden, afhankelijk van de afzonderlijke feiten in elk dossier. Dit geldt voor alle zaken, niet alleen in het verkeer.

Het enige rare hieraan vind ik dat hier weinig ruimte voor interpretatie is, ofwel pas je de snelheidscorrectie toe, ofwel niet. Ik zie geen externe factoren die deze beslissing zouden kunnen beïnvloeden, daarom dat het mij een raadsel is waarom sommige rechters het toepassen en anderen niet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 23 jan 2015 10:56

De situatie op zich is niet zo vreemd, een rechter dient nu eenmaal om te beslissen over hoe de wet geïnterpreteerd moet worden, afhankelijk van de afzonderlijke feiten in elk dossier. Dit geldt voor alle zaken, niet alleen in het verkeer.

Het enige rare hieraan vind ik dat hier weinig ruimte voor interpretatie is, ofwel pas je de snelheidscorrectie toe, ofwel niet. Ik zie geen externe factoren die deze beslissing zouden kunnen beïnvloeden, daarom dat het mij een raadsel is waarom sommige rechters het toepassen en anderen niet.
weersomstandigheden, soort toestel, snelheid (bij lagere snelheid heeft imho een correctie van 6km minder wetenschappelijke ondersteuning dan bij hogere snelheid, terwijl deze 6km ook toegepast wordt bij snelheden onder de 100km/u))

Milo72
Berichten: 1026

#25 , 23 jan 2015 11:04

2 voorbeelden:
1: 56 (gemeten, dus 50 na correctie) in bebouwde kom, tijdens spitsuur, in gietende regen
2: 71 gemeten (65 na correctie), op een rustig moment, in optimale weersomstandigheden:

In principe worden ze alletwee veroordeeld als je de correctie niet in acht neemt, of vrijgesproken als je er wel rekening mee houdt.
Maar ik kan er goed inkomen dat een rechter in't eerste geval veroordeelt, en in't tweede vrijspraak verleent.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#26 , 23 jan 2015 14:30

dus nu is mijn vraag is er iemand die kan bevestigen dat men bij snelheidsovertredingen voor de boetemaat alleen maar rekening houdt bij de gecorrigeerde snelheid?
Er is voor een rechter geen enkele wettelijke verplichting om rekening te houden met de correctie-marge.
Sommigen doen dat blijkbaar niet.
Maar wel voor een procureur: http://wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; pagina 11
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Milo72
Berichten: 1026

#27 , 23 jan 2015 15:52

Daar staat letterlijk:
Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).
"aangewezen" is redelijk vaag, en lijkt me vooral: niet bindend ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Lanox
Berichten: 3827
Juridisch actief: Nee

#28 , 23 jan 2015 22:03

Daar staat letterlijk:
Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).
"aangewezen" is redelijk vaag, en lijkt me vooral: niet bindend ...
Dat was ook mijn eerste reactie, maar wat in de eerste alinea staat van pagina 11 is heel duidelijk. Volgens mij kunnen alinea 2 (citaat hierboven) en alinea 3 geïnterpreteerd worden als suggesties wat de marge zou moeten bedragen. MAAR aangezien de correcties letterlijk op het PV staan lijkt me dat de rechter niks meer kan interpreteren en enkel die marges kan toepassen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 24 jan 2015 12:34

Voor de procureur: als hij andere argumenten ziet (vorige feiten), lijkt me hij perfect het recht te hebben om die marges te negeren.

De richtlijnen van deze omzendbrief doen
geen afbreuk aan de
beoordelingsbevoegdheid van de procureur
des konings die – overeenkomstig artikel
28quater van het Wetboek van strafvordering
– oordeelt over de opportuniteit van de
vervolging.

De magistraten van het openbaar ministerie
zullen bijgevolg bij hun beslissingen rekening
houden met alle elementen van de zaak. Zij
dienen in het bijzonder rekening te houden
met de antecedenten van de overtreder en
met het agressief of gevaarlijk karakter van
zijn gedrag voor de veiligheid van de andere
weggebruikers.

Wanneer de magistraten van het openbaar
ministerie afwijken van de richtlijnen vervat in
onderhavige omzendbrief, zullen zij in staat
moeten zijn deze afwijking te rechtvaardigen.


Voor de rechter: marges staan nergens vermeld in de wet, dus hoeft hij er zich strikt wettelijk niet aan te houden. Wat niet wil zeggen dat je geen argumenten zou hebben, maar ik zou denk ik ook gewoon betalen...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”