welke tewerkstellingen geven mij het meeste zekerheid

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

welke tewerkstellingen geven mij het meeste zekerheid

#1 , 17 jan 2015 09:37

hallo,

in onderling overleg heb ik mijn job na 14 jaar verlaten omwille van een burn out. Hierdoor wou ik liever elders terug op krachten komen.
Op 31/12/2014 hebben we dit beslist en heeft mijn werkgever mij aangeboden om nog door te betalen tot 15/5/2015 zonder dat ik nog arbeid moest verrichten vanaf 1/1/2015.

OP 8 januari 2015 ben ik kunnen starten in het onderwijs. 13 uur per week, maar ideaal om terug te starten na de burn out. Dit was een vervanging van drie weken. Intussen is dit verlengd is is de kans reëel dat ik de rest van het schooljaar kan blijven. Dus tot 30/06/2015. Ik kan helaas niet meer uren krijgen tenzij er bv in een andere school een vacature komt waar ik nog kan starten.
Anderzijds ben ik nog wel aan het solliciteren. Er is nu een aanbod om 4/5de te werken in een bedrijf tussen 22 februari en 30 april 2015.

Wat is nu het beste dat ik doe? IK blijf in het onderwijs wat ik ongelooflijk graag doe maar dan heb ik na 15/5/2015 geen 15 dagen gewerkt en zal ik vermoedelijk geschorst worden door de RVA? En wordt mijn uitkering dan berekend op een tewerkstelling van 13 uur?

Geef ik ontslag in het onderwijs (dubbel ontslag op 2 maanden tijd!!) en ga ik voor de tewerkstelling van 4/5 de tot 30/4/2015. Aangezien ik nog loon krijg tot 15/5/2015 van de eerste werkgever vermoed ik dat ik hier eveneens een schorsing zal krijgen? Maar hier wordt mijn uitkering dan uiteindelijk waarschijnlijk op een beter loon berekend worden?

OF iemand gaf mij de tip om mijn eerste werkgever te vragen rond 15/5/2015 te stoppen met betalen. Dit in onderling overleg officieel op papier te zetten en zo een tewerkstelling van 20 dagen te hebben bvia 4/5de en dus tijdelijk recht op een uitkering als ik nadien niets meer vindt...

Wat is jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jan 2015 16:12

ik zie niet in waarom je een schorsing zou krijgen? Zolang je geen arbeidsovereenkomst stopzet na 15/5 ga je perfect uitkeringe krijgen (indien de arbeidsovereenkomst van je eerste werkgever effectief officieel tot 15/5 loopt.

Je kan natuurlijk gewoon geen steunaanvraag doen van voor 15/5, omdat je tot op die dag voltijds loon krijgt. Daarna kan je wel een inkomensgarantieuitkering aanvragen indien je deeltijds werkt.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 jan 2015 16:42

Heb je al een C4 en zo ja, wat staat daar op ?

Hopelijk dat je ontslagen wordt, en niet dat de arbeidsovereenkomst in onderling overleg stopgezet wordt ?

Reclame

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

#4 , 18 jan 2015 10:59

op mijn eerste C4 staat er in onderling overleg overeengekomen is op 31/12/2014 dat ik het bedrijf verlaat op 15/5/2015. Op het tweede blad staat dan dat ik tussen1/1/2015 en 15/05/2015 geen prestaties moet verrichten in het bedrijf.

Nu werk ik dus vanaf 8/1/2015 in het onderwijs 13 uur per week. Dit was in eerste instantie tot 29/01/2015 maar intussen is dit verlengd tot 13/02/2015. Dan komt er een week schoolvakantie. Als de persoon die ik vervang terug komt uit ziekte zal er dus iets in die zin op staan 'dat de vervanging ten einde is'??

Vorige week had ik dan een gesprek voor een andere 'tijdelijke' job tussen 22/02/2015 en 30/04/2015. Ze hebben mij vrijdag laten weten dat ze mij graag terug zien op 27/1/2015 om het contract in detail te bespreken. Daarom ga ik ervan uit dat de kans reëel is dat ik deze job zal mogen doen. Deze job eindigt ook VOOR 15/5/2015.

MIJN BEZORGDHEID: Ik ging ervan uit dat ik indien ik een nieuwe tewerkstelling had tijdens de periode van 'opzeg' bij de vorige dat deze tewerkstelling de einddatum van dit contract (15/5/2015) minstens met 20 dagen moest overschrijden om werkeloosheidsuitkeringen aan te vragen en dat die uitkeringen dan berekend worden op het aantal gewerkte uren van deze 20 dagen (in mijn geval dus bv 13 uur). Ik zou heel graag in het onderwijs blijven werken en dus heb ik het heel moeilijk om dit contract voortijdig stop te zetten indien het nog zou verlengd worden. ALS ik het antwoord van JPV goed begrijp wil dit gewoon zeggen omdat ik een nieuwe tewerkstelling heb dat ik niet zal geschorst worden door de RVA en dat er zelfs een mogelijkheid bestaat om vanaf 15/5/2015 een bijpassing bij de RVA te vragen? en dan bv vanaf juli 2015 voltijds een uitkering te krijgen tot september 2015?

En hoe zit het dan moest ik toch geen verlenging meer krijgen in het onderwijs en de job zou nemen vanaf 22 februari 2015 tot 30/04/2015? Heb ik dan ook automatisch recht op uitkeringen vanaf 15/5/2015 zonder schorsing? Of doet de RVA in dit geval een onderzoek met eventueel een schorsing tot gevolg omdat 15/5 na 30/40 ligt?

Hopelijk doet er zicht uiteraard nog een nieuwe job voor nadien en hoef ik niet te stressen van die uitkeringen... Ik wil gewoon zeker zijn dat ik mijn gezin kan blijven onderhouden...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 jan 2015 13:38

op mijn eerste C4 staat er in onderling overleg overeengekomen is op 31/12/2014 dat ik het bedrijf verlaat op 15/5/2015. Op het tweede blad staat dan dat ik tussen1/1/2015 en 15/05/2015 geen prestaties moet verrichten in het bedrijf.
ok, in je eerste post (andere topic) leek het nog dat je een ontslag uit de brand ging kunnen slepen, vergeet dus m'n eerste post in deze topic.
Nu werk ik dus vanaf 8/1/2015 in het onderwijs 13 uur per week. Dit was in eerste instantie tot 29/01/2015 maar intussen is dit verlengd tot 13/02/2015. Dan komt er een week schoolvakantie. Als de persoon die ik vervang terug komt uit ziekte zal er dus iets in die zin op staan 'dat de vervanging ten einde is'??

Vorige week had ik dan een gesprek voor een andere 'tijdelijke' job tussen 22/02/2015 en 30/04/2015. Ze hebben mij vrijdag laten weten dat ze mij graag terug zien op 27/1/2015 om het contract in detail te bespreken. Daarom ga ik ervan uit dat de kans reëel is dat ik deze job zal mogen doen. Deze job eindigt ook VOOR 15/5/2015.

MIJN BEZORGDHEID: Ik ging ervan uit dat ik indien ik een nieuwe tewerkstelling had tijdens de periode van 'opzeg' bij de vorige dat deze tewerkstelling de einddatum van dit contract (15/5/2015) minstens met 20 dagen moest overschrijden om werkeloosheidsuitkeringen aan te vragen en dat die uitkeringen dan berekend worden op het aantal gewerkte uren van deze 20 dagen (in mijn geval dus bv 13 uur). Ik zou heel graag in het onderwijs blijven werken en dus heb ik het heel moeilijk om dit contract voortijdig stop te zetten indien het nog zou verlengd worden. ALS ik het antwoord van JPV goed begrijp wil dit gewoon zeggen omdat ik een nieuwe tewerkstelling heb dat ik niet zal geschorst worden door de RVA en dat er zelfs een mogelijkheid bestaat om vanaf 15/5/2015 een bijpassing bij de RVA te vragen? en dan bv vanaf juli 2015 voltijds een uitkering te krijgen tot september 2015?

En hoe zit het dan moest ik toch geen verlenging meer krijgen in het onderwijs en de job zou nemen vanaf 22 februari 2015 tot 30/04/2015? Heb ik dan ook automatisch recht op uitkeringen vanaf 15/5/2015 zonder schorsing? Of doet de RVA in dit geval een onderzoek met eventueel een schorsing tot gevolg omdat 15/5 na 30/40 ligt?

Hopelijk doet er zicht uiteraard nog een nieuwe job voor nadien en hoef ik niet te stressen van die uitkeringen... Ik wil gewoon zeker zijn dat ik mijn gezin kan blijven onderhouden...
kan je niet gewoon in onderling akkoord de arbeidsovereenkomst die nog loopt tot 15/05/2015 vervroegd stopzetten? Stop die op 01/04/2015 en je hebt dan nog je 4 weken die je nodig hebt (weliswaar aan 4/5e, maar afhankelijk van het loon kan dat als voltijds beschouwd worden, gezien je voorheen voltijds werkten.

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

#6 , 18 jan 2015 14:13

JPV dus als ik het kort samenvat komt het erop neer omdat ik mijn ontslag bij de vorige werkgever ZELF (=onderling overleg) dat als ik geen zicht heb op een andere job na 15/5 ik er voor moet zorgen dat ik minstens een maand werk (of MOET dit 20 dagen?)
Slimste is dus het vorige contract vroeger stop zet.

Reden dat ik dit wou laten lopen was omdat ik dan tot 15/5 nog hospitalisatieverzekering had. Soit als ik dan financiële zekerheid heb volg ik liever jouw raad.

ALS ik dit contract niet voortijdig stopzet (eerste job) dan krijg ik waarschijnlijk na 15/5 een onderzoek van de RVA naar de reden van het ontslag dat ik heb gegeven? En in welke richting gaat die sanctie dan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 jan 2015 17:17

idd. Die sanctie is standaard 13 weken, tenzij je een goeie reden had. Je kan eens zelf naar de RVA gaan en de situatie uitleggen. Het is een beetje vreemd dat je de arbeidsovereenkomst vroegtijdig zou moeten stopzetten om een sanctie te vermijden... ;).

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

#8 , 18 jan 2015 17:38

Dank je wel voor het advies JPV!

Ik zal eerst zien hoe het afloopt met de tweede job en dan zal ik idd best een afspraak maken met de VDAB.
13 weken valt eigenlijk goed mee. IK ben eigenlijk met die twee tewerkstellingen nu aan het werken wat dan maximaal mijn sanctie wordt, als je het zo bekijkt :)

Als ik naar de RVA ga en dit eerlijkheidshalve meldt gaan ze er dan iet vanuit gaan dat ik ontslag geef om uitkeringen te kunnen krijgen denk je?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 18 jan 2015 20:18

anders inkaderen: je hebt een job opgegeven voor andere jobs en doet die ondertussen al enkele maanden (allez, je hebt er een contract voor), maar door de lange opzeg die je onderhandeld hebt, kan je nu in de problemen komen. Lijkt me iets waar de RVA weinig problemen mee zal hebben.

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

#10 , 19 jan 2015 10:22

stel nu dat ik in mei niets vindt en Ik laat de opzegvergoeding lopen, aanvaardt de job van 4/5de tot 30/4 en opzeg loopt tot 15/5.

Al dan niet met schorsing... Op welke tewerkstelling wordt de uitkering berekend? De eerste job waar ik mijn ontslag heb gegeven of de laatste job tot 30/4?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 19 jan 2015 10:29

de eerste.

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

#12 , 22 jan 2015 16:48

Nog even een korte vraag...
In het onderwijs zijn ook wat postjes in te vullen onder 'vrijwilligersvergoeding'
Ze hebben er mij nu aangeboden (voor en nabewaking,...)
Houdt de RVA hier rekening mee met deze uren?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 22 jan 2015 22:09

nee, maar u moet wel toelating vragen om die activiteit te mogen uitoefenen als u werkloos bent. Bent u overigens zeker dat het over vrijwilligerswerk gaat, of gaat het niet over verdoken zwartwerk (wat me het geval lijkt).

Tenzij het hier over plage-uren gaat, maar dan is het niet echt vrijwilligerswerk.

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

#14 , 23 jan 2015 11:29

nee het gaat echt over uren waar ik een 'vrijwilligerscontract' voor onderteken. Dacht dat ze zeiden dat dit kon voor ongeveer 1400 euro per jaar?
voor- na - en middagbewaking. Uren waarvoor ik niet onder contract zit...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 23 jan 2015 11:45

wettelijk héél moeilijk te rijmen in combinatie met een tewerkstelling. Soit, als je dat ziet zitten, doe maar, bij discussie zal je als werknemer beschouwd worden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”