Aangifte van erfenis

martien10
Topic Starter
Berichten: 7

Aangifte van erfenis

#1 , 17 jan 2015 13:40

Als oudste dochter van de drie dochters uit het huwelijk ( wettelijk stelsel) van onze ma en pa,
probeer ik de gezamenlijke aangifte van erfenis d.m.v. het formulier van Vlabel in te vullen.
Ons pa is een achttal jaar geleden gestorven, ons mama een achttal weken terug.
Na het overlijden van ons pa verkreeg ons ma het volledig vruchtgebruik van de ouderlijke woonst
en huisraad en wij werden BE elk voor 1/3.
a) Is dit de normale ( wettelijke ) verdeling ?
b) Wat betekent huisraad? Is dit de hele inboedel ?
c) Bezat ons ma dan zogezegd niets meer van de woning ?
d) Indien nee, op wat of op welk deel van de woonst dienen wij nog successie te betalen
en bijgevolg daarvan aangifte te doen?
e) Indien ons ma wel nog een deel van het onroerend goed bezat, moet ik dat invullen
In de rubriek eigen vermogen? Raming volle eigendom bvb. 180 000 euro ? Aandeel
In het onroerend goed elke erfgenaam 1/3 ? Raming van het aandeel 60 000 euro?
Bovenaan de rubriek staat: als het aandeel in het onroerend goed niet de volle eigendom betreft,
geef dan ook een raming van de waarde van het aandeel?
f) Na het het doorlezen van enkele gevallen in dit forum heb ik onthouden dat er met het
het overlijden van ons ma een uitdoving van vruchtgebruik volgt en wij bijgevolg volle
eigenaar worden van het onroerend goed.
Hoeveel successie moet betaald worden op het verwerven van de volle eigendom?

Graag uw hulp en advies a.u.b.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 jan 2015 14:12

Martien, u zal moeten nagaan of de blote eigendom die jullie hadden betrekking heeft op het hele huis of enkel op het deel van vader.
Dit kan je nagaan op het aanslagbiljet onroerende voorheffing. Mevr. XX : :1/1 VG? of : 1/2 VE + 1/2 VG?
Als het om het hele huis gaat , betekent dit dat het huis van vader was voor zijn huwelijk of dat zij het huis van zijn ouders, na hun overlijden, gekocht heeft.
Als je daar uitsluitsel van geeft, krijg je alle antwoorden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

martien10
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 17 jan 2015 16:36

Beste wanton, op het aanslagbiljet staat mevrouw xx 1/1 vruchtgebruik.
Wij de 3 kinderen, naakte eigendom 1/3 elk.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 17 jan 2015 18:23

Door het overlijden van moeder , zijn de drie kinderen nu volle eigenaar van die woning, elk voor 1/3. Er moet niets aangegeven worden van bezitting van onroerend goed. Er moet wel vermeld worden dat het vruchtgebruik 'zich voegt bij de blote eigendom. Dit is vrij van successierechten.
U moet wel een kleine waarde geven aan de inboedel en huisraad, ook vb. de auto.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

martien10
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 17 jan 2015 19:25

Een auto was er niet meer. Ook geen spaarrekening, enkel een zichtrekening met een kleine
5000 euro op. Toen ons pa overleed stond daar ongeveer de helft op.
Speelt dat een rol bij de aangifte dit verschil? Als de verzekerde waarde van de inboedel
50 000 euro is en we geven 10 procent aan als huidige waarde, vind ik dat die waarde
nog ver boven de werkelijke waarde ligt. Zou de fiscus een lagere waarde aanvaarden?

Graag nog uw mening en alvast bedankt voor de moeite!

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 18 jan 2015 08:40

"Als de verzekerde waarde van de inboedel 50 000 euro is en we geven 10 procent aan als huidige waarde, vind ik dat die waarde nog ver boven de werkelijke waarde ligt. Zou de fiscus een lagere waarde aanvaarden?"

Jazeker. U moet slechts de waarde aangeven die die goederen zouden halen bij een openbare verkoop waaraan voldoende publiciteit is gegeven (bvb. in het soort verkoopzalen waar men in beslag genomen zaken verkoopt per opbod). De meeste van die spullen zijn oud tot versleten, zonder dat ze antiek geworden zijn. En heel wat zaken zou je nog aan de straatstenen niet kwijtraken. Want je moet er nog eens de transportkosten en de organisatiekosten enz. van aftrekken. Ik kan me goed voorstellen dat ik voor de inboedel van mijn ouders geen 500 euro zou overhouden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 18 jan 2015 11:29

Martien, als er ook geen roerende goederen zijn ( de begrafenis moet ook betaald worden) en jullie geen successierechten moeten betalen, is het waarschijnlijk zo dat de Registratie akkoord gaat om geen aangifte in te dienen. Neem contact op met het Registratiekantoor. Het enige belet is de overdracht van vruchtgebruik.
Verder, akkoord met wolf. De fiscus aanvaardt die lage waarde van inboedel. De goederen worden meestal vernietigd of komen in de kringwinkel terecht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

martien10
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 18 jan 2015 21:19

Ik dank jullie voor de heldere uitleg !
Indien we voor het forfait kiezen voor begrafenis en de andere kosten, moeten we geen
bewijsstukken meer bij te voegen. Maar welke andere documenten moeten verplicht met
het aangifteformulier worden meegestuurd?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”