Een ISBN nummer aanvragen voor uitgave in eigen beheer

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

Een ISBN nummer aanvragen voor uitgave in eigen beheer

#1 , 29 sep 2014 18:07

Beste,

Ik weet niet of ik op het juiste forum ben om mijn vraag aan te stellen.
Ik heb een boek geschreven en wil dat naar een drukkerij sturen. Intussen ben ik aan het heen en weer mailen met de drukkerij, maar ik zou graag hebben dat mijn boek
een ISBN-code heeft. Ik heb bij de website van 'boekenbank' een aanvraag gedaan voor zo'n ISBN-nummer. Daar diende ik gegevens in te vullen en 'uitgever' was een verplicht veld. Ik heb echter geen uitgever dus schreef in dat vak dat het een uitgave in eigen beheer betrof.
Verderop vroeg men mij of ik een uitgeversnummer wilde aanvragen om mijn aanvraag voor een ISBN nummer te completeren. Ik heb dat dan maar gedaan, maar misschien heb ik dat niet nodig of gaat me dat onnodig veel geld kosten?

Ik weet echter niet of dit is wat ik moet doen.

Mijn vraag: hoe vraag ik een ISBN-nummer aan?
Moet ik mij eerst inschrijven bij de rechtbank van koophandel en wat betekent dat precies?

Alvast bedankt om enige helderheid hierin te brengen.
In paribus causis paria iura

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#2 , 01 okt 2014 18:51

Gezien ik binnenkort zelf m'n eerste publicatie ga maken, ben ik hier ook erg benieuwd naar.

Voor alle duidelijkheid echter: eigen beheer of niet, drukkerijen gaan in vele gevallen wel degelijk zelf het ISBN nummer voor je aanvragen. Hier enkele bekende drukkers voor boeken in eigen beheer uitgegeven:
EigenBoekUitgeven.com

http://www.yanga.be" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.freemusketeers.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (is vrij bekend want adverteert veel)

http://www.createmybooks.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.shopmybook.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://hetpunt.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

(let op: ik ben aan m"n eerste boek toe, dus heb uiteraard geen ervaring met welk van deze drukkers betrouwbaarst is... Vraag me dat eens opnieuw als ik effectief 1 of 2 boeken uitgegeven heb, hetgeen ik tegen kort na nieuwjaar hoop klaar te hebben gespeeld)

PS: weet dat als je in België uitgeeft, je 2 kopies van het werk moet indienen bij het depot van de Koninklijke Bibliotheek voor bewaring, gezien je werk dan deel is van de "Belgische Bibliografie". Die plicht moet je nog voldoen ; normaal doet een uitgever dat voor je, als je in eigen beheer uitgeeft moet je zelf aan die plicht gaan voldoen en 2 exemplaren gaan deponeren.

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 03 okt 2014 02:03

ok, bedankt voor de informatie!
In paribus causis paria iura

Reclame

JozefVanMelle
Berichten: 21

#4 , 17 jan 2015 02:56

Je moet een zogenaamd uitgeverprefix aanvragen. Dit is eenmalig en kost zo'n 60 euro. (Althans in Nederland)

Ik raad je aan zelf dit aan te vragen. Op die manier blijf je zelf de eigenaar van je uitgeversprefix. Anders niet. (Hangt af van met je in zee gaat ook natuurlijk)

In België moet je idd ook een kopie indienen voor de Koninklijke Bibliotheek. Dat is een mooie eer daarin opgenomen te worden.

Hier vind u ook heel wat info

http://www.isbn.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 17 jan 2015 17:54

In België moet je idd ook een kopie indienen voor de Koninklijke Bibliotheek. Dat is een mooie eer daarin opgenomen te worden.
Dat is een wettelijke verplichting en heeft niets met eer te maken.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#6 , 17 apr 2015 00:33

In België moet je idd ook een kopie indienen voor de Koninklijke Bibliotheek. Dat is een mooie eer daarin opgenomen te worden.
Dat is een wettelijke verplichting en heeft niets met eer te maken.
Ik vind het toch een eervol iets, want de KBR bewaart een kopie van je werk in hun archief voor de eeuwigheid. Toch mooi als je werk een soort nalatenschap is voor de toekomst, hoe veel of weinig mensen het ooit zouden lezen.

Nuance: je moet bij depotplicht 2 kopies deponeren bij de Koninklijke Bib (KBR - Koninklijke Bib/Bibliotheque Royale) maar tegenwoordig kan het ook elektronisch op bv CD ROM formaat (e depot)

Boek.be zou naar verluid ook ISBN nummers verkopen.

Saartjesara
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 mar 2018 22:12

Heeft iemand ondertussen hier meer raad over?

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#8 , 12 apr 2018 14:45

Boek.be kan als ik me niet vergis ook het ISBN nummer aanmaken. Uiteraard is dit niet gratis, maar de kosten zijn in mijn opinie aan de lage kant gezien wat er tegenover staat. Een ISBN nummer is als een uniek identificatienummer voor je boek. Mensen kunnen natuurlijk een boek, een folder, brochure etc aanmaken en uitdelen zonder ISBN nummer, maar een ISBN nummer maakt je boek zoveel eenvoudiger traceerbaar. Vergelijk het met een paspoortnummer of nummer van een identiteitskaart. Het toont in mijn opinie (maar dit is een eigen mening) ook aan dat je het ernstig meent met je boek, het oogt professioneler als je een ISBN nummer hebt.

Indien je een uitgever à la amazon.com of freemusketeers.nl gebruikt, gaan zij doorgaans het ISBN nummer voor jou regelen. Nu moet je wel afvragen of je dat pad wil bewandelen. Om snel en makkelijk uit te geven zijn zulke sites in theorie handig, maar ze worden niet altijd serieus genomen (hoewel dit misschien meer zegt over de personen die die mening hebben dan over de mensen die die uitgevers gebruiken) maar je moet wel opletten dat je met een betrouwbare "print on demand" uitgever te maken hebt. Juridisch altijd goed opletten, ook een online overeenkomst is een soort contract. Bovendien nemen die print on demand uitgevers wel wat werk uit handen, maar ze gaan natuurlijk ook hun deel van de opbrengst innen in ruil daarvoor. Wie zelfs het drukken en distribueren zelf doet zal meer werk en tijd moeten investeren, maar er is geen derde partij die dan een deel van de opbrengst opeist.

Overigens, hoe ISBN nummers aan te vragen en de al dan niet verplichting daartoe, kan van land tot land verschillen.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”