samenwonen en erven

davido72
Topic Starter
Berichten: 1

samenwonen en erven

#1 , 26 nov 2014 09:21

Hallo,

De situatie,
Ik ben 42, nooit getrouwd, geen kinderen,heb een eigen huis en al wat spaarcentjes.Sedert vorig jaar is mijn vriendin met haar dochter bij mij komen wonen.Nu wonen we feitelijk samen.
Nu wil ik ze wat zekerheid geven mocht ik komen te sterven.Wat is nu het beste?
Mijn ouders leven nog en mijn zus ook, maar ik wil dat ze alles krijgt.
Een eigenhandig geschreven testament opmaken? Of door de notaris ? Dat kost ongeveer 300€ lees ik.
Voor de successierechten word ze gelijkgesteld als wettelijk samenwonen na 3 jaar ,lees ik.
Zijn er nog factoren waar ik rekening moet mee houden ?
bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 nov 2014 11:55

Wettelijk gaan samenwonen is een eerste voorwaarde. Slechts op die manier kan je uw ouders uitschakelen. Uw vriendin erft dan automatisch het vruchtgebruik van uw huis, waardoor ze kan blijven wonen. Via testament kan je dan verder bepalen wat zij krijgt. Een tip : als je een testament maakt -eigenhandig geschreven, gedateerd en ondertekend- betrek dan ook haar dochter in je erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

StijnL
Berichten: 12

#3 , 11 jan 2015 22:18

Wij wonen nu 2 jaar samen en hebben bij de aankoop van ons huis ook bepaalde maatregelen getroffen omdat we onverdeeld het huis aangekocht hebben en we bij overlijden het huis met alle bijkomende zaken (geld op rekening van beide, aankopen,...) naar de partner zou gaan.
Via het stadhuis een indiening van wettelijk samenwonen, daarna bij de notaris geweest een een samenlevingscontract laten opmaken (daarbij kan je laten bepalen wat je wil, wij hebben de meeste rechten en plichten van een trouwcontract overgenomen) en tot slot een testament opgemaakt (de notaris heeft ons van een voorbeeld voorzien) dat eigenhandig geschreven is. Wij hebben voor de samenlevingscontract en het testament + registratie van beide een € 250 betaald.

Reclame

waleed020
Berichten: 1

#4 , 24 mar 2015 05:30

Jij en je zus krijgen alleszins elk een bedrag dat lager ligt dan 1/4 van de waarde van de woning, wegens dat nog bestaande vruchtgebruik.
We offer up to date pmp exam practice questions with self paced test engine to help you pass testking ielts exam preparation exam and complete your ccent course rosettastone you should also find. surfacelanguages

Terug naar “Successie- & Registratierechten”