voorafgaandelijke schatting anno 2015

Maya
Topic Starter
Berichten: 30

voorafgaandelijke schatting anno 2015

#1 , 04 jan 2015 20:14

Het principe van de voorafgaandelijke schatting van onroerende goederen in het kader van de successierechten is blijkbaar sinds 1/1/2015 afgeschaft aangezien dit nu blijkbaar overgeheveld is naar het Vlaams Gewest.
Er zou een lijst opgesteld worden met erkende experten die dergelijke schatting zouden kunnen doen. Is die lijst al gemaakt? Waar kan ik die vinden?
Indien die nog niet gemaakt is, wat zouden jullie dan voorstellen om nu te doen? (we hebben geen tijd om de afwerking van de procedure of de lijst af te wachten)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 04 jan 2015 21:15

Dergelijke lijsten bestonden ook al bij de federale kantoren. Je moest niet te gek doen als privé-schatter of de Gewestelijk directeur aanvaardde die schatter niet meer.
De lijsten werden niet gepubliceerd.
Er is nog maar bitter weinig geweten over de nieuwe Vlaamse regels.

PS Wat wil U bereiken met een voorafgaande schatting?

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 07 jan 2015 18:29

Enige info bekomen: in het nieuwe Vlaamse wetboek staat de voorafgaande schatting er slechts in als een soort optie. Pas als de Vl. Regering een uitvoeringsbesluit neemt daartoe, zal de voorafg. schatting "herleven".

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 08 jan 2015 18:36

Het voorstel is dat een voorafgaande schatting nu zal gebeuren door de Registratie zelf en niet langer door onafhankelijke beëdigde schatters. Registratie is zo belanghebbende en rechter .
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 08 jan 2015 18:47

Het voorstel is dat een voorafgaande schatting nu zal gebeuren door de Registratie zelf en niet langer door onafhankelijke beëdigde schatters. Registratie is zo belanghebbende en rechter .
En die gedwongen verhogingen gebruiken ze daarna als referentie voor nieuwe aangiften.
Dat deden ze nu trouwens ook al.
Nu zal je achteraf naar Rechtbank moeten gaan om de schatting te betwisten. En als je wint moet je toch nog alle gerechts- en advocatenkosten zelf betalen....
Vroeger was dat reeds zo in landen van een bepaalde slag, nu ook in Belgenland.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Maya
Topic Starter
Berichten: 30

#6 , 11 jan 2015 20:20

Dus, begrijp ik het goed dat je momenteel dan beter zelf een schatting maakt? Enfin, probeert te maken, want voor een leek is dat nu toch niet evident...

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 11 jan 2015 21:08

Tot afgelopen nieuwjaar gebeurden er misschien voorafgaande schattingen voor 5% van de aangiftes: zo een voorafg. sch. was dan ook zeer duur.
Bijna iedereen maakte dus zelf een schatting, maar een notaris die er alle dagen mee bezig was, had het wel gemakkelijker.
De doe-het-zelf-aangevers moeten dus wat moeite doen om de uitgespaarde notariskosten (al snel 1.000 euro) te verdienen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 12 jan 2015 11:48

Ik heb , bij heel wat aangiftes van nalatenschap , steeds zelf in overleg met de familie een waardebepaling gedaan. Tot nu toe is die steeds aanvaard. Men moet daar realistisch in zijn. Soms is een schatting vrij simpel. Dikwijls helpt het om op Immoweb te zoeken naar vergelijkbare woningen in de omgeving en die vraagprijs te evalueren met de concrete situatie. Door rekening te houden met afwerking, aantal garages, oppervlakte, isolatie, algemene staat. De Registratie moet toch ook vergelijken met reële verkoopprijzen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”