Aankoop vruchtgebruik/recht op bewoning en successsierechten

JohannesC
Topic Starter
Berichten: 4

Aankoop vruchtgebruik/recht op bewoning en successsierechten

#1 , 08 jan 2015 22:13

Hallo, ik zag op notaris.be (http://www.notariaatwondelgem.be/nieuws ... otaris-tv/(ver-" onclick="window.open(this.href);return false;)kopen-huren---lenen/naakte-eigendom-woning-verkopen/129) dat een verkoop van het ouderlijke huis aan een kind met voorbehoud van vruchtgebruik gelijk wordt gesteld met een schenking met als gevolg dat men op het ogenblik van het overlijden ook successierechten moet betaald worden. Er wordt ook gezegd dat als men kan aantonen dat vruchtgebruik echt is genoten, de naakte eigendom echt is betaald, dat er "dan wel rekening worden gehouden in de berkening van de successierechten". VRAAG1 : Kan er iemand mij uitleggen hoe die berekening gemaakt wordt ? VRAAG 2 : Is dezelde regeling ook van kracht indien een kind een huis zou aankopen in volle eigendom maar met "recht op bewoning" ?? BEDANKT ! Johan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 08 jan 2015 23:06

Vraag 2: ja.Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een echt vruchtgebruik en een ander levenslang zakelijk recht (zoals een zakelijk recht van bewoning).
Zie art. 11 W.S.: "de overledene zich een vruchtgebruik heeft voorbehouden of de overlating, te zijnen bate, hetzij van het vruchtgebruik van een ander goed, hetzij van elk ander levenslang recht heeft bedongen".

Vraag 1: Men doet alsof het een legaat is (niet alsof het een schenking is): de waarde van het verkochte ding wordt belast alsof men dat zou erven. Maar er is een mildering: men mag de betaalde registratierechten er van aftrekken.
Beter is uiteraard te bewijzen dat alles "echt" was: de door U genoemde betaling en het echte genot. Was enkel het genot echt, dan gebeurt een bijkomende mildering.
Een rekenvoorbeeld kan ik U niet geven. Ik zal er één opzoeken, maar niet de eerste 48 uur.

JohannesC
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 09 jan 2015 21:11

Echt bedankt voor het antwoord. Ik ben echt geïnteresseerd in het rekenvoorbeeld.
In verband met vraag 1 : dit betekent dat men drie keren betaald ! Eén : registratierechten , Twee : successierechten op het geerfde bedrag komende uit het verkoop van het huis, Drie : sucessierechten op de huiswaarde verminderd met de betaalde registratierechten (en eventueel met bijkomende mildering). Is dit juist ?

Bestaat er een formule om het huis van mijn ouders te kopen, hen de garantie geven dat ze erin gratis mogen blijven in wonen maar zonder successierechten ?

BEDANKT ! Johan

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 11 jan 2015 21:28

Ik heb het opgezocht, maar de rekenvoorbeelden zijn veel te lang om hier over te zetten, sorry.

In elk geval is het zo dat als U ECHT het huis koopt van uw ouders (en dus een NORMALE som WERKELIJK betaalt, rekening houdend met hun leeftijd en gezondheidstoestand) en als zij daar WERKELIJK blijven in wonen, dat dat artikel 11 niet van toepassing is.
U moet dat zonodig bewijzen.
Het is maar normaal dat het onroerend goed niet in de erfenis moet meegenomen worden, als het geld dat er voor betaald is in die erfenis zit (of ondertussen misschien al opgegeten is maar echt in hun vermogen heeft gezeten).

JohannesC
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 14 jan 2015 17:19

Bedankt voor de informatie ! Vriendelijke Groeten. Johan

Terug naar “Successie- & Registratierechten”