Attest van erfopvolging

fourton
Topic Starter
Berichten: 24

Attest van erfopvolging

#1 , 07 jan 2015 22:08

Vandaag ontvingen wij het attest van erfopvolging na het overlijden van ons moeder en langstlevende ouder.
Hierin lezen we dat wij de 3 kinderen-erfgenamen elk voor 1/3 volle eigendom erven.
Maar ook dit (misschien is dit een standaard tekst?):

EN VERKLAART TOT SLOT DAT:

- Deze erfgerechtenden gerechtigd zijn zich in het bezit te stellen van de goederen van deze nalatenschap
en alle daarmee verbonden rechten uit te oefenen.

- deze akte bestemd is om te worden gebruikt bij de vrijgave van de tegoeden die toekomen aan de
erfgerechtenden thans in handen van derden.

Mijn vraag: Dient dit enkel om een geblokkeerde rekening vrij te geven, of wil dit ook zeggen dat middels
dit attest, de notaris die het geld van de reeds verkochte woning bijhoud, mag uitbetalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 07 jan 2015 23:21

Dit attest geeft aan wie de erfgenamen zijn. En kan dus gelden voor alle te verdelen erfgoederen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

fourton
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 07 jan 2015 23:50

Dus ook voor de som die de notaris heeft "geblokkeerd" en waarvan hij beweert dat hij dit verplicht is te
doen tot de succesie is betaald? Die zal maximum 3000 euro bedragen voor de 3 erfgenamen samen.
Dan zou ik de totale verkoopprijs van de woning plusminus 160.000 euro wel een flinke waarborg vinden.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 08 jan 2015 18:38

De notaris kan ongeveer nu al berekenen hoeveel successierechten er dienen betaald te worden. Eén en ander belet idd niet dat hij reeds een serieus bedrag uitbetaalt. Weet wel dat hij de intresten die hij ontvangen heeft voor die som mee moet uitkeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

fourton
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 08 jan 2015 19:34

Bedankt voor jullie reactie!

fourton
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 08 jan 2015 21:02

Wat ik nog vergeten te vermelden was is , dat de notaris waar ik naar verwijs, niet de notaris is
die de aangifte van erfenis voor ons doet. Dit doen we zelf, of dat proberen we toch.
De notaris waarvan sprake is de notaris van de kopers van het onroerend goed.
Die heeft op een zestal weken tijd de akte laten verlijden omwille van de woonbonus.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 09 jan 2015 09:04

Die notaris heeft natuurlijk geen zicht op de totale som van de erfenis. Buiten het woonhuis kunnen er immers nog andere goederen en gelden zijn die te vererven zijn. Hij kan dus ook niet berekenen wat de successierechten ongeveer zullen zijn. Hij mag niet afgaan op hetgeen hem wordt medegedeeld door de erfgenamen, maar enkel maar op de officiële papieren, de aangifte dus, en wacht nu op de officiële aanslag van de fiscus..

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 09 jan 2015 11:56

Die notaris heeft natuurlijk geen zicht op de totale som van de erfenis. Buiten het woonhuis kunnen er immers nog andere goederen en gelden zijn die te vererven zijn. Hij kan dus ook niet berekenen wat de successierechten ongeveer zullen zijn. Hij mag niet afgaan op hetgeen hem wordt medegedeeld door de erfgenamen, maar enkel maar op de officiële papieren, de aangifte dus, en wacht nu op de officiële aanslag van de fiscus..
Inderdaad!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”