kan mijn werkgever mij ontslaan om dringende redenen?

ciss3
Topic Starter
Berichten: 3

kan mijn werkgever mij ontslaan om dringende redenen?

#1 , 06 jan 2015 17:55

Hallo,


Ik ben nu 16 maanden tewerkgesteld bij mijn huidige werkgever en zit met een paar vragen.

In februari word ik voor de eerste keer vader en heb ter aanleiding van de geboorte bij mijn werkgever gepolst hoe hij het zou vinden als ik
bij de geboorte van mijn zoon mijn ouderschapsverlof zou opnemen. Ik heb dit via een mail verstuurt zodat hij dit een rustig zou kunnen bebkijken.
Ik zou dit verlof 4 maanden volledig willen opnemen vlak na de geboorte en na de 10 geboorteverlof.


Nu had ik al een vermoeden dat hij hier niet gelukkig mee zou zijn, de volgende maandag dat ik hem zag zei hij tegen mij dat hij dit vrijdag na middag
met mij wou bespreken over hoe we dit juist gaan aanpakken (denk ik) waarop ik antwoordde dat ik vrijdag namiddag niet kon (afspraak gynaecoloog, had deze afspraak nog maar net kunnen vastleggen dus het was WEL kort op de bal!) en ik nog verlof diende aan te vragen. Hij weigerde dit. Ik antwoordde hem dat ik niet kom vrijdag want ik deze afspraak niet zou willen missen! En ik bereid was om tot 12u te werken (vrijdags werken we maar 6u) dus ik zou er dan maar 5u gedaan hebben in principe. Hij weigerde dit ook! En antwoordde mij dat ik maar vroeger moest beginnen dan. Ik zei dat dit goed was (met de nodige lach op men gezicht weliswaar) en om 4u zal starten met werken. WEER niet goed, terwijl hij dit net gezegd had tegen mij dat ik vroeger mocht beginnen. ( die lach zal het gedaan hebben denk ik maar soit ) Ik antwoordde daarop uit frustratie OK dan kom ik helemaal niet vrijdag !!! Waarop hij zen stem verhefde en riep DUS JIJ WEIGERT TE KOMEN WERKEN???? Waarop ik antwoordde dat ik bereid was om tot 12.00u te komen en de rest mijn overuren zou willen inzetten. Maar dat moest hij dan ook weer goedkeuren en blalblalbla. Tot hij na lang discussiëren zei (met de nodige lach op zijn gezicht) dat ik vrijdag volledig mocht thuisblijven en hij wel overuren zou inzetten voor mij........ Nu ik moet wel zeggen dat telkens wij onze overuren terugpakte er nergens iets van op papier gezet werd, dit werd altijd gewoon mondeling overeen gekomen en tot op heden is hij hier altijd correct in geweest....


Nu gaan we na mijn afspraak bij de gynaecoloog bespreken hoe "het verder moet"
Ik heb de indruk dat hij mij gaat ontslaan.

We hebben ooit al eens woorden gehad waar hij het niet eens met mij was en ik niet met hem, dit was nu de 2de keer dat wij"ruzie" hadden, en eigelijk botert het niet meer tussen ons en zou ik graag vertrekken. Maar als ik ontslag neem heb ik geen recht op een uitkering denk ik? Of geldt de reden dat ik voor mijn kind wil zorgen de eerste maanden wel voor een uitkering??


Of kan hij mij ontslaan om een of andere reden, zonder dat ik recht heb op een uitkering?
Wat denken jullie?


Met vriendelijke groeten
ciss3

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jan 2015 21:15

Hij kan je altijd ontslaan. Dat ontslagrecht is absoluut. Een reden zou kunnen zijn dat er woorden zijn tussen de werkgever en jij.

Als je ontslag neemt, heb je geen recht op werkloosheidsuitkeringen (ook niet om voor je kind te zorgen). Word je ontslagen om dringende reden ook niet, tenzij je natuurlijk de dringende reden zou betwisten.

Beste optie voor jou is om je vraag ivm ouderschapsverlof aangetekend op te sturen naar de werkgever als je een ontslag wil vermijden.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 07 jan 2015 10:00

Als je vermoed dat je ontslagen gaat worden, en dat je inmiddels de vraag had gesteld om je vaderschapsverlof op te nemen kun je best even bij de vakbond langsgaan.
Zorgen dat je geen fouten maakt waardoor hij dwingende reden kan inroepen. Ik vermoed nu wel niet dat in dit geval hij dwingende reden kan inroepen.
Een paar keer woorden hebben is nu niet bepaald een reden voor dwingend ontslag.
Tenminste als die ruzie geen bedreiging of pesterijen inhouden tenminste.

Reclame

ciss3
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 07 jan 2015 15:33

Hij kan je altijd ontslaan. Dat ontslagrecht is absoluut. Een reden zou kunnen zijn dat er woorden zijn tussen de werkgever en jij.

Krijg ik dan een uitkering als dit gebeurt?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2015 09:44

Als ge "gewoon" ontslagen wordt, heb je recht op een uitkering. Als je ontslagen wordt om dringende reden, heb je in principe geen recht op een uitkering.

Maar belangrijker is het laatste stuk van JPV's antwoord: Als je een aanvraag tot ouderschapsverlof ingediend hebt, ben je in principe beschermd tegen ontslag. Stuur deze aanvraag dus zo snel mogelijk aangetekend naar je werkgever (of geef het af en laat tekenen voor ontvangst). Hij kan uw aanvraag uitstellen met 3 maand (hij moet hier dan wel een ernstige reden voor hebben), maar niet weigeren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2015 12:12


Maar belangrijker is het laatste stuk van JPV's antwoord: Als je een aanvraag tot ouderschapsverlof ingediend hebt, ben je in principe beschermd tegen ontslag.

maar niet voor dringende redenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jan 2015 15:20

Idd niet voor dringende reden, maar dan gaat de werkgever toch met een beter argument moeten afkomen dan "twee keer een woordenwisseling",
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”