Ongevraagde geadresseerde brieven

Forumuser
Topic Starter
Berichten: 15

Ongevraagde geadresseerde brieven

#1 , 30 dec 2014 16:31

Voor de verkiezingen van 25 mei heb ik van een aantal politieke partijen een brief (op naam en adres) ontvangen.

Ik heb een ondertekenende "briefschrijver" (een standaardbrief, want hij wist niet over wat het ging) opgezocht en hem een e-mail gestuurd met de vraag hoe hij aan mijn naam, adres en leeftijd (vermeld in de brief) kwam.

Ik kreeg het volgende antwoord:

Afhankelijk van Uw naam, adres of leeftijd is het mogelijk dat U in kieslijsten figureerde. Dit betreft een bestand van alle kiesgerechtigde burgers dat ter beschikking gesteld wordt van politieke partijen. Als U bijvoorbeeld 18 jaar of ouder bent, over Uw burgerrechten beschikt en op een vast adres woont, zal Uw naam, adres en geboortedatum normaliter in die lijst voorgekomen zijn. Daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld De Post ook databases commercieel ter beschikking stelt.

Ik vond het nogal stom dat ik geadresseerde brieven kreeg van politieke partijen, terwijl ze ook ongeadresseerde flyers en krantjes in brievenbussen steken.

En als er bedrijven zijn die hun doelgroep 60-70 jarigen zijn bijvoorbeeld, dan kunnen de bedrijven een al dan niet commerciële database raadplegen en zien wie er 60-70 jaar is. Zo kunnen ze gericht naar deze mensen brieven versturen. Ik heb nu geen last van bedrijven die ongevraagd geadresseerde post sturen, maar mochten er zijn die dit doen, vind ik dit een vorm van spam.

Als je ergens een abonnement op neemt bijvoorbeeld, weet ik dat er bij vele bedrijven op hun website een vinkje staat dat je kan (aan of uit) zetten waarbij staat dat ze jouw gegevens doorgeven aan derden.
Als je van sommige diensten van bedrijven wilt gebruik maken is er soms zelfs geen optie en geven ze jouw gegevens altijd door aan derden.

Kan ik ergens terecht om te weten of ik in een database zit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 dec 2014 16:47

Lees ivm politieke partijen dit: http://www.privacycommission.be/sites/p ... zingen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Andere reclame, individueel geadresseerd, kan enkel indien u de geadresseerde post ergens expliciet toegelaten hebt. Zoniet plegen ze de inbreuk op de privacywetgeving.

Indien u geadresseerde reclamepost krijgt, kan u altijd vragen hoe u in die database terechtgekomen bent, zij moeten altijd uw toestemming kunnen bewijzen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 dec 2014 16:58

Je kan vragen aan de Robinson lijst om geen geadresseerde reklamen niet meer te krijgen !!

http://www.robinsonlist.be/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 dec 2014 20:15

Je kan vragen aan de Robinson lijst om geen geadresseerde reklamen niet meer te krijgen !!

http://www.robinsonlist.be/
Die stopt geen geadresseerde politieke reclame ...
Bij mij toch niet.

Die persoonsgegevens mogen dus uit de kieslijsten komen (de politieke partijen stelden de privacy regels natuurlijk zelf op) maar mogen na de verkiezingen niet meer gebruikt worden.

Als de posts na de verkiezingen ophielden, is dat waarschijnlijk de reden en sta je niet in een bestand.

Forumuser
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 08 jan 2015 18:10

Bedankt voor de antwoorden. Ik wist dat er een website bestond waar je je kon laten "uitschrijven" op geadresseerde reclame, maar wist de naam ervan niet meer.

Terug naar “Privacy-bescherming”